فوت و فن پاک کردن کنگر + خواص و مضرات

خط سلامت: کنگر سرشار از فیبر، آنتی اکسیدان ها و سایر مواد مغذی است. آنها همچنین سلامت، از جمله سلامت قلب و هضم را بهبود می بخشند.

فوت و فن پاک کردن کنگر + خواص و مضرات

کنگر فرنگی کم چربی، فیبر بالا و سرشار از ویتامین ها و مواد معدنی مانند ویتامین C، فولات، فسفر و منیزیم است. کنگر فرنگی همچنین سرشار از آنتی اکسیدان هستند. کنگر مملو از مواد مغذی قوی است.

هر فنجان یا 170 گرم (گرم) کنگر پخته حاوی ( 2 ):

کالری: 90

کربوهیدرات: 20 گرم

فیبر: 10 گرم

پروتئین: 5 گرم

چربی: 0.6 گرم

فولات: 34 درصد از ارزش روزانه (DV)

مس: 21 درصد DV

منیزیم: 15 درصد DV

ویتامین ث : 12٪ از DV

نیاسین: 10 درصد DV

ریبوفلاوین: 10%

پتاسیم DV: 9% DV

فسفر: 9 درصد DV

ویتامین ب6 : 7٪ از DV

کنگر فرنگی سرشار از فیبر، ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است. به خصوص سرشار از فولات و ویتامین C هستند و مواد معدنی مهمی مانند منیزیم، فسفر و پتاسیم را نیز تامین می‌کنند.

این خارهای خوشمزه تنها 90 کالری در هر فنجان پخته شده (170 گرم) و حدود 5 گرم پروتئین دارند که برای یک غذای گیاهی بالاتر از حد متوسط ​​است . 

علاوه بر این، کنگر فرنگی همچنین سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها است. 

 سطح کلسترول را بهبود می بخشد

عصاره برگ کنگر فرنگی ممکن است تأثیر مثبتی بر سطح کلسترول داشته باشد .

یک بررسی بزرگ در بیش از 700 نفر نشان داد که مصرف روزانه مکمل عصاره برگ کنگر فرنگی به مدت 5 تا 13 هفته منجر به کاهش کلسترول کل و LDL (بد) می شود. 

بررسی دیگری از 14 مطالعه به این نتیجه رسید مصرف مکمل کنگر فرنگی می تواند به طور قابل توجهی سطوح تری گلیسیرید، کلسترول تام و کلسترول LDL را کاهش دهد. 

علاوه بر این یک مطالعه در سال 2012 کاهش 30 درصدی کلسترول LDL و کاهش 22 درصدی تری گلیسیرید را پس از مصرف منظم عصاره کنگر گزارش کرد. 

بر اساس برخی تحقیقات قدیمی تر، عصاره کنگر فرنگی ممکن است به طرق مختلف بر کلسترول تأثیر بگذارد. اول، کنگر فرنگی حاوی لوتئولین، آنتی اکسیدانی است که از تشکیل کلسترول جلوگیری می کند.

دوم، عصاره برگ کنگر فرنگی بدن شما را تشویق می کند تا کلسترول را به طور موثرتری پردازش کند، که منجر به کاهش سطح کلی آن می شود. 

عصاره کنگر فرنگی ممکن است تری گلیسیرید و کلسترول کل و LDL (بد) را کاهش دهد که می تواند از سلامت قلب حمایت کند.

 به تنظیم فشار خون کمک می کند

عصاره کنگر فرنگی ممکن است به افراد مبتلا به فشار خون بالا کمک کند .

در واقع، چند بررسی نشان داده‌ مکمل‌های آرتیشو می‌تواند فشار خون سیستولیک و دیاستولیک را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد. 

اینکه چگونه عصاره کنگر فرنگی فشار خون را کاهش می دهد به طور کامل درک نشده است.

با این حال، برخی مطالعات قدیمی‌تر نشان می‌دهند  عصاره کنگر فرنگی باعث تقویت آنزیم eNOS می‌شود که در گشاد شدن رگ‌های خونی نقش دارد. 

علاوه بر این، کنگر منبع خوبی از پتاسیم است که به تنظیم فشار خون کمک می کند. 

با این حال، مشخص نیست که آیا مصرف کنگر فرنگی کامل فواید یکسانی را دارد یا خیر، زیرا عصاره کنگر فرنگی مورد استفاده در این مطالعات بسیار غلیظ است.

عصاره کنگر فرنگی ممکن است به کاهش فشار خون در افرادی که سطح آن از قبل افزایش یافته است کمک کند.

 سلامت کبد را بهبود می بخشد

عصاره برگ کنگر فرنگی از کبد در برابر آسیب محافظت می کند و باعث رشد بافت جدید می شود. همچنین تولید صفرا را افزایش می دهد که به حذف سموم مضر از کبد کمک می کند. 

در یک مطالعه، عصاره برگ کنگر فرنگی باعث کاهش التهاب و مرگ سلول های کبدی در موش های مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی شد. مطالعات روی انسان نیز اثرات مثبتی بر سلامت کبد نشان می دهد .

به عنوان مثال، یک کارآزمایی روی 90 نفر مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی نشان داد که مصرف 600 میلی گرم عصاره کنگر فرنگی روزانه به مدت 2 ماه منجر به بهبود عملکرد کبد می شود. 

بررسی های دیگر نشان داده اند مکمل آرتیشو می تواند سطح آنزیم های کبدی را کاهش دهد. افزایش آنزیم های کبدی اغلب نشان دهنده التهاب یا آسیب به کبد است.

با این حال، تحقیقات بیشتری برای تایید نقش عصاره کنگر فرنگی در درمان بیماری کبد مورد نیاز است.

مصرف منظم عصاره کنگر فرنگی ممکن است به کاهش التهاب و محافظت از کبد شما در برابر آسیب کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

سلامت گوارش را بهبود می بخشد

کنگر منبع خوبی از فیبر است که می تواند با ترویج باکتری های مفید روده ، کاهش خطر ابتلا به برخی سرطان های روده، و کاهش یبوست و اسهال، به حفظ سلامت سیستم گوارش شما کمک کند. 

کنگر حاوی اینولین است، نوعی فیبر که به عنوان یک پری بیوتیک عمل می کند . در یک مطالعه در سال 2010، مصرف 10 گرم اینولین مشتق شده از کنگر فرنگی منجر به بهبود ترکیب میکروبیوم روده پس از 3 هفته شد. 

بر اساس برخی مطالعات قدیمی تر، عصاره کنگر فرنگی ممکن است علائم سوء هاضمه مانند نفخ ، حالت تهوع و سوزش سر دل را نیز تسکین دهد. یک مطالعه کوچک نشان داد مصرف مکمل‌های حاوی زنجبیل و کنگر فرنگی قبل از غذا باعث بهبود حرکت غذا از طریق دستگاه گوارش می‌شود که به طور بالقوه می‌تواند به کاهش سوء هاضمه کمک کند. 

با این حال، از آنجا که مکمل حاوی زنجبیل نیز بود ، مشخص نیست که چه مقدار از این نتایج را می توان به تنهایی به کنگر فرنگی نسبت داد. 

عصاره برگ کنگر فرنگی ممکن است با تقویت باکتری های مفید روده و کاهش علائم سوء هاضمه، سلامت دستگاه گوارش را حفظ کند.

علائم سندرم روده تحریک پذیر را کاهش می دهد

سندرم روده تحریک پذیر (IBS) وضعیتی است که بر سیستم گوارش تأثیر می گذارد و می تواند باعث درد معده، گرفتگی عضلات، اسهال، نفخ، یبوست و نفخ شود. 

در یک مطالعه قدیمی در افراد مبتلا به IBS، مصرف روزانه عصاره برگ کنگر فرنگی به مدت 6 هفته به کاهش علائم کمک کرد. علاوه بر این، 96٪ از شرکت کنندگان عصاره را به همان اندازه - اگر نه بهتر از - سایر درمان های IBS مانند داروهای ضد اسهال و ملین ها موثر ارزیابی کردند. 

مطالعه دیگری در سال 2004 روی 208 فرد مبتلا به IBS نشان داد که 1 تا 2 کپسول عصاره برگ کنگر فرنگی، مصرف روزانه به مدت 2 ماه، علائم را تا 26 درصد کاهش داده و کیفیت زندگی را تا 20 درصد بهبود می بخشد. 

مطالعه دیگری در سال 2010 نشان داد که پری بیوتیک های موجود در کنگر فرنگی می تواند با بهبود ترکیب میکروبیوم روده از سلامت روده حمایت کند. 

عصاره برگ کنگر فرنگی ممکن است با کاهش اسپاسم عضلانی و بهبود تعادل باکتری های مفید در روده به درمان علائم IBS کمک کند. با این حال، تحقیقات بیشتری لازم است.

به کاهش قند خون کمک می کند

کنگر فرنگی و عصاره برگ آرتیشو ممکن است به کاهش سطح قند خون کمک کند . در واقع، یک مطالعه حیوانی نشان داد که ترکیبات خاصی در کنگر فرنگی می تواند قند خون را کاهش دهد و سطح کلسترول و تری گلیسیرید را در موش ها بهبود بخشد، که می تواند به دلیل اثرات آنتی اکسیدانی آن باشد. 

در یک مطالعه کوچک دیگر، مکمل عصاره کنگر فرنگی کنترل قند خون را افزایش داد و چندین جنبه دیگر از سلامت متابولیک - مانند سطح کلسترول و دور کمر - را پس از 8 هفته بهبود بخشید. 

علاوه بر این، مروری بر 9 مطالعه به این نتیجه رسید کنگر فرنگی و محصولات کنگر فرنگی می توانند به طور قابل توجهی سطح قند خون ناشتا را در انسان کاهش دهند. 

با این حال، به خاطر داشته باشید هنوز تحقیقات بیشتری در مورد اثرات مصرف کنگر فرنگی بر کنترل قند خون مورد نیاز است.

برخی شواهد نشان می دهد که کنگر فرنگی و عصاره برگ کنگر فرنگی ممکن است سطح قند خون را کاهش دهند. با این حال، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

 اثرات ضد سرطانی 

مطالعات نشان می دهد عصاره کنگر فرنگی رشد سرطان را مختل می کند. برخی آنتی اکسیدان ها - از جمله روتین، کورستین، سیلیمارین و اسید گالیک - موجود در کنگر فرنگی مسئول این اثرات ضد سرطانی هستند . 

با این حال، با وجود این نتایج امیدوارکننده، هیچ مطالعه انسانی وجود ندارد. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

به گزارش خط سلامت تمیز کردن کنگر اصول و روش خاصی دارد که اگر با آن آشنا باشید، آن قدرها که به نظر می‌رسد، سخت نخواهد بود. از آن جایی که کنگر دارای تیغ‌های ریز و تیزی است، بهتر است قبل از هر کاری از دستکش استفاده کنید تا در حین پاک کردن کنگر دچار مشکل نشوید. در ادامه این بخش می‌توانید با روش پاک کردن و مصرف کنگر کوهی آشنا شوید.

 ساقه‌های کنگر را جدا کنید

یک دستکش ضخیم به دست کنید و سپس شاخه‌های کنگر را با احتیاط جدا کنید. برای سهولت کار بهتر است ته شاخه کنگر را کمی ببرید تا شاخه‌ها از هم جدا شوند. در این مرحله باید پوست روی کنگر و شاخه‌های سیاه آن را نیز از سایر قسمت‌ها جدا کنید و دور بریزید.

تیغ‌ها را جدا کنید

برای جدا کردن تیغ‌های کنگر باید یک چاقوی تیز را از قسمت پایین کنگر به سمت بالای آن بکشید تا تیغ‌ها جدا شوند. بهتر است تیغ‌ها را به آرامی از بدنه کنگر جدا کنید تا به بافت کنگر آسیب وارد نشود. این کار را برای همه شاخه‌های کنگر تکرار کنید و همه بخش‌ها را تمیز کنید.

سر شاخه‌های کنگر را جدا کنید

قسمت سبز تیره و سر شاخه‌های کنگر پر از تیغ است، در این مرحله باید با کمک یک چاقوی تیز قسمت فوقانی این کنگرها را جدا کنید تا فقط ساقه‌های خوراکی آن باقی بمانند. می‌توانید برای جدا کردن تیغ‌های این قسمت با قیچی تیغ‌ها را ببرید تا شاخه‌های کوچک و سالم کنگر در قسمت سر آن نیز باقی بمانند.

به خاطر داشته باشید که قسمت‌های میانی کنگرها که سر آن‌ها سبز روشن و کوچک است، تیغ‌های نرمی دارد و از همین رو نباید آن‌ها را جدا کنید. برای این که مطمئن شوید تیغ‌های بخش میانی کنگر تیز نیستند، می‌توانید دستتان را روی آن‌ها بکشید و هر قسمت که احساس کردید که تیغ تیزی دارد، آن را با قیچی ببرید.

کنگرها را خرد کنید

بعد از این که همه تیغ‌ها و قسمت‌های اضافه کنگرها را جدا کردید، باید آن‌ها را به اندازه‌های ۵ تا ۶ سانتی‌متری خرد کنید. خرد کردن کنگر موجب می‌شود تا شستشوی آن‌ها راحت‌تر شود و در ماست یا غذا نیز ظاهر مناسبی داشته باشند.

کنگرها را بشویید

برای شستن کنگرها باید آن‌ها را در یک ظرف آب بریزید و دستتان را روی کنگرها بکشید تا گل و لای و شن‌های لابه‌لای کنگرها خارج شوند. بهتر است این کار را چندین دور تکرار کنید و بعد کنگرها را در یک ظرف آب بریزید و کمی نمک و سرکه به آب اضافه کنید. ۲۰ دقیقه صبر کنید تا کنگرها ضدعفونی شوند و سپس آن‌ها را چندین بار آبکشی کنید.

کنگرها را خشک کنید

در این مرحله باید کنگرها را آبکش کنید تا آب اضافه‌شان خارج شود. در ادامه آن‌ها را روی یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی پهن کنید تا کاملا خشک شوند.

 کنگرها را برای مصرف آماده کنید

بعد از این که کنگرها به خوبی خشک شدند، می‌توانید آن‌ها را به صورت خام بسته بندی کنید و در فریزر بگذارید یا این که آن‌ها را در قابلمه آب بجوشانید یا در مقداری روغن تفت دهید و بعد آبکش کنید. با این روش کنگرها تغییر رنگ نمی‌دهند و بافت خود را از دست نمی‌دهند. در انتها کنگرها را در کیسه‌های زیپ دار بریزید و در فریزر قرار دهید.

نکاتی که باید در زمان پاک کردن کنگر بدانید

برای جدا کردن تیغ‌های کنگر می‌توانید از یک قیچی یا یک چاقوی تیز استفاده کنید.

برگ‌های تیره کنگر پر از تیغ هستند و خوراکی نیستند و از همین رو باید در زمان پاک کردن کنگر این بخش‌ها را به طور کامل جدا کنید.

کنگر پر از گل و لای است و از همین رو باید آن را با دقت بیشتری بشویید و به خوبی ضدعفونی کنید.

می‌توانید از کنگر برای تهیه خورش کنگر استفاده کنید یا آن را به صورت خام یا همراه با سالاد کاهو میل کنید. برخی افراد نیز از خورشت کنگر در خورشت قورمه سبزی استفاده می‌کنند یا از آن برای تهیه کوکو یا مزه دار کردن ماست استفاده می‌کنند.

کنگر فواید زیادی برای سلامت دارد و سرشار از پتاسیم، آهن، فولات، کلسیم، فیبر و انواع ویتامین‌های گروه B است. مصرف این سبزی مفید به هضم غذا کمک می‌کند و برای درمان نارسایی‌های کبد، تقویت قلب، کاهش کلسترول، کاهش تری گلیسیرید و محافظت از کبد مفید است.

افرادی که به کنگر حساسیت دارند و همچنین افراد مبتلا به سنگ کیسه صفرا نباید از کنگر استفاده کنند.

در این بخش به رایج‌ترین سوالات شما در مورد روش پاک کردن کنگر کوهی پاسخ داده‌ایم.

چگونه تلخی کنگر را بگیریم؟

برای گرفتن تلخی کنگر می‌توانید آن را پاک کنید و بشویید و سپس در یک قابلمه آب و مقداری نمک بریزید و روی حرارت قرار دهید تا برای چند دقیقه کوتاه بجوشد. در ادامه باید کنگرها را آبکش کنید تا تلخی‌شان گرفته شود.

کدام قسمت کنگر خوراکی است؟

ساقه‌های گیاه کنگر خوراکی است و از همین رو باید برگ‌ها و تیغ‌های قسمت فوقانی و روی ساقه را جدا کنید و سپس از ساقه کنگر استفاده کنید.

چطور تیغ‌های کنگر را جدا کنیم؟

برای جدا کردن تیغ‌های کنگر باید یک چاقوی تیز را از قسمت پایین به سمت بالای آن بکشید یا با کمک قیچی تیغ‌ها را از انتهای آن ببرید.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان