اگر به این شیوه از خود مراقبت کنید، آسیب جدی می بینید

خط سلامت: خود مراقبتی که شامل انجام مجموعه ای از کارها جهت ارتقاء سلامت روان و جسم می شود، گاهی اوقات نتیجه معکوس می دهد!

اگر به این شیوه از خود مراقبت کنید، آسیب جدی می بینید

خود مراقبتی، مجموعه ای از کارهای مثبت مانند: ورزش کردن، رعایت رژیم غذایی سالم و توجه به احساسات را شامل می شود.

به گزارش خط سلامت به طور معمول خود مراقبتی منجر به تقویت شاخص های سلامت روان می شود. با این حال مواردی از خود مراقبتی دیده شده که با نتایج منفی برای سلامت روان همراه بوده است.

خود مراقبتی چه زمانی نتیجه عکس می دهد؟

افرادی که مشغله کاری یا خانوادگی زیادی دارند ممکن است سعی می‌کنند با رعایت روتین های خودمراقبتی فشرده از سلامت روان و جسم خود محافظت کنند.

این افراد در درجه اول فهرستی طولانی از وظایف خود مراقبتی، شامل: دویدن، تمرین یوگا، مدیتیشن، یادداشت برداری روزانه، کتاب خواندن، دوش گرفتن و ارتباط با دوستان را تهیه می کنند، اما از آنجاییکه زمان زیادی ندارند، معمولا به برنامه های خود نمی رسند و احساس فشار زیادی را تجربه می کنند. سیستم عصبی این افراد پس از مدتی خسته و مستهلک می شود.

خود مراقبتی و افزایش احساسات منفی

تهیه یک لیست گسترده از تمرینات خود مراقبتی و ناتوانی در انجام آن ها، در برخی افراد منجر به احساس گناه، شرم یا ناامیدی می شود. 

این افراد دچار یک خطای بزرگ می شوند. آن ها کارهایی که قرار است از انجام آن ها لذت ببرند را برای خود به یک وظیفه تبدیل می کنند. همین الزام و اجبار برای خودمراقبتی احساس آرامش را کاهش می دهد.

راه حل چیست؟

برای اینکه خود مراقبتی با نتایج مثبت همراه باشد، فرد باید سعی کند هر روز یک یا دو کار را انتخاب کند و آن ها را تاحد امکان خوب انجام دهد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان