خیانت چرا اتفاق می افتد ؟ / دلایل انتخاب خیانت را بشناسید

خط سلامت: خیانت به همسر را چگونه می توان کمرنگ کرد و احتمال آن را کاهش داد؟ همدلی نه تنها وسوسه خیانت به شریک زندگی را کاهش می دهد، بلکه به محافظت در برابر سایر رفتارهای ویرانگر رابطه کمک می کند.

 خیانت چرا اتفاق می افتد ؟ / دلایل انتخاب خیانت را بشناسید

خیانت وقتی صورت می گیرد که رابطه به سمت سردی گرایش پیدا می کند. به گزارش خط سلامت اثرات مفید قرار دادن خود به جای دیگران کاملاً شناخته شده است، اما آیا انجام این کار در روابط عاشقانه می تواند وسوسه خیانت را کاهش دهد؟

براساس مطالعات صورت گرفته قراردادن خود به جای شریک زندگی نه تنها وسوسه خیانت را کاهش می دهد، بلکه در مقابل سایر رفتارهای مخرب در رابطه بازدارنده است.

خیانت در رابطه چرا وجود دارد؟

خیانت به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد. محققان می گویند: گاهی با اینکه افراد از روابط خود راضی هستند، اما به شریک زندگی خود خیانت کنند به عنوان مثال در دلبستگی اجتنابی که از صمیمیت احساس ناراحتی می کنند، سعی می کنند با خیانت ، فاصله و کنترل را در رابطه خود حفظ کنند.

افراد اغلب در رابطه با خیانت تقلب می‌کنند نه به این دلیل که برای آن برنامه‌ریزی کرده بودند. بلکه چون فرصتی پیش آمده و آن‌ها آنقدر تهی بوده اند که با وسوسه ها نتوانستند مقابله کنند.

دلایل خیانت و تقلب

دلایل متعددی برای تقلب وجود دارد. یکی از جالب‌ترین موارد این است که مردانی که خیانت می‌کنند احساس می‌کنند نیازهای جنسی آنها برآورده نمی‌شود. از سوی دیگر، شواهد نشان داده است زنانی که خیانت می کنند احساس می کنند نیازهای عاطفی آنها برآورده نشده است.

تمرین همدلی 

یکی از راه‌های تمرین همدلی، تلاش برای اتخاذ دیدگاه شخص دیگر است. محققان دریافتند اتخاذ دیدگاه شریک، تعهد و میل به او را افزایش می دهد، در حالی که به طور همزمان علاقه جنسی و عاشقانه را به همسر جایگزین کاهش می دهد. یافته‌ها نشان می‌دهد وقتی افراد خود را به جای شریک زندگی شان می گذارند در رفتارهایی که ممکن است به شریک زندگی‌ شان صدمه بزند و به رابطه‌شان آسیب برساند، منصرف می‌شوند.

معنای خیانت

آنها می گویند: خود را به جای شریک زندگی قرار دادن فرد را از تقلب باز نمی‌دارد، اما میل به انجام آن را کاهش می‌دهد. در نهایت، خیانت به معنای اولویت دادن به اهداف خود بر خیر شریک زندگی و رابطه است، بنابراین دیدن چیزها از دیدگاه طرف مقابل، دید متعادل‌تری نسبت به این موقعیت‌ها به فرد می‌دهد.

وسوسه‌های کوتاه‌مدت

این یافته‌ها می‌تواند به افراد کمک کند تا بفهمند چگونه باید در برابر وسوسه‌های کوتاه‌مدت مقاومت کنند. ملاحظه فعال در مورد اینکه چگونه شرکای عاشقانه تحت تأثیر این موقعیت‌ها قرار بگیرند، به‌عنوان راهبردی عمل می‌کند که افراد را تشویق می‌کند تا واکنش‌های خود را به شرکای جایگزین جذاب کنترل کنند و نادیده بگیرند.

خیانت و احساس رضایت

وقتی هر دو شریک از رابطه خود احساس رضایت بیشتری داشته باشند کمتر به یکدیگر خیانت می کنند. علاوه بر کاهش احتمال خیانت، خود را به جای شریک زندگی قرار دادن افراد را تشویق می‌کند تا نسبت به احساسات شریک خود دلسوزی کنند و به دنبال تقویت پیوند با او باشند و در نتیجه روابط موجود را تقویت کنند.

در این زمان افراد احساس می‌کنند بهتر درک می‌شوند و این باعث می‌شود اختلاف نظرها را حل کنند و شادی‌ها و دستاوردها را به اشتراک بگذارند. این یکی از آن مهارت‌هایی است که می‌تواند به کمک کند «ما» را ببینند، نه «من و تو» را در یک رابطه. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان