روانشناسی شخصیت / افراد خیلی ثروتمند چه ویژگی های شخصیتی دارند؟

خط سلامت: روانشناسی در مورد شخصیت افراد بسیار ثروتمند چه چیزی به ما می گوید؟

روانشناسی شخصیت / افراد خیلی ثروتمند چه ویژگی های شخصیتی دارند؟

روانشناسی در مورد شخصیت افراد ثروتمند چه چیزی به ما می گوید؟ اکنون تعدادی از مطالعات در مورد این موضوع وجود دارد که به ما نشان می دهد چه چیزی در مورد روانشناسی و ویژگی های شخصیتی افراد ثروتمند "متفاوت" است.

مطالعات علمی در مورد روانشناسی افراد ثروتمند 

کتاب‌های زیادی در مورد چگونگی ثروتمند شدن و «ذهنیت» ثروتمندان وجود دارد. اما اینها به ندرت مطالعات علمی هستند.

با این حال در سال های اخیر، به ویژه دانشمندان آلمانی به ویژگی های شخصیتی ثروتمندان علاقه مند شده اند و کارهای پیشگامانه ای در این زمینه انجام داده اند.

تیمی متشکل از شش اقتصاددان و روانشناس از دانشگاه‌های مونستر، ماینتس و برلین این سوال را با جزئیات بیشتری در یک مطالعه در مقیاس بزرگ بررسی کردند.

آنها 130 فرد ثروتمند را مورد بررسی قرار دادند تا یک نمایه روانشناختی از افراد ثروتمند تهیه کنند که آنها را با کل جمعیت مقایسه کردند. مطالعه آنها در سال 2018 منتشر شد.

در مطالعه دیگری که در سال 2022 منتشر شد، دانشمندان گروه اجتماعی-اقتصادی (SOEP) در مؤسسه تحقیقات اقتصادی آلمان و دانشگاه ویلهلمز Westphalian در مونستر ویژگی های شخصیتی 1125 میلیونر آلمانی را با کل جمعیت مقایسه کردند.

نظریه پنج بزرگ

از بین مدل‌هایی که برای توصیف تیپ‌های شخصیتی مختلف استفاده می‌شود، تست شخصیت پنج بزرگ یا نئو بیشترین استفاده را دارد. مدل پنج بزرگ، که پنج ویژگی شخصیتی را متمایز می کند، در دو مطالعه ذکر شده در بالا نیز مورد استفاده قرار گرفت. نظریه پنج بزرگ ویژگی های شخصیتی زیر را مشخص می کند:

وظیفه شناسی: 

به میزان مصمم، منظم، وقت شناس، پیگیر و هدف گرا است.

روان رنجورخویی:

این بر ثبات روانی یک فرد متمرکز است - چقدر مضطرب یا ناایمن هستند، چقدر روان رنجور هستند؟

توافق پذیری:

یک نفر چقدر نگران هماهنگی اجتماعی است یا برعکس، چقدر تعارض محور هستند؟

برونگرایی:

یک فرد چقدر برونگرا است، چقدر با دنیای اطراف خود درگیر است؟

گشودگی به تجربه:

تفاوت افراد در میزان باز بودن آنها برای تجربه های جدید.

این دو مطالعه به طور مداوم نشان می‌دهند افراد ثروتمند نسبت به جمعیت متوسط، وظیفه‌شناس‌تر، پذیرای تجربه و برون‌گرا هستند. آنها همچنین کمتر موافق هستند (یعنی کمتر از تعارض فرار می کنند) و کمتر روان رنجور هستند (مثلاً از نظر روانی ثبات بیشتری دارند).

میلیونرهای دو رقمی

از نظر روش شناختی، تشکیل نمونه با 130 فرد ثروتمند (در مطالعه 2018) یا 1125 پاسخ دهنده ثروتمند (در مطالعه 2022) بسیار دشوار است و شما باید به محققان برای انجام این کار احترام بگذارید. اما نکته منفی این است که ثروت پاسخ دهندگان در این دو مطالعه عمدتاً تنها میلیون ها نفر است.

اما در مورد ثروتمندان واقعی چطور؟ منظور من افرادی است که دارایی های مالی حداقل 10 میلیون یورویی دارند. این گروه بسیار کوچک است. در علوم اجتماعی، محققان بین مطالعات کمی و کیفی تمایز قائل می شوند.

مطالعات کمی بر اساس نمونه های معرف است، در حالی که مطالعات کیفی از روش های دیگر استفاده می کنند. اولین مطالعه علمی کیفی را در مورد روانشناسی افراد فوق ثروتمند، یعنی افرادی با دارایی خالص حداقل 10 میلیون یورو انجام دادم. با 45 فرد فوق ثروتمند مصاحبه کردم که بیشتر آنها بین 30 میلیون یورو تا یک میلیارد یورو ارزش داشتند و برخی از آنها حتی بیشتر از این ارزش داشتند.

نخبگان ثروت

مطالعه من، نخبگان ثروت ، که یک پایان نامه دکترا نیز بود، از نظر عمقی با دو مطالعه ذکر شده در بالا تفاوت داشت: من بین یک تا دو ساعت با هر مصاحبه شونده صحبت کردم و دستنوشت ها 1700 صفحه شد. همچنین از یک تست شخصیت نئو استفاده کردم.

این مطالعه نشان داد افراد ثروتمند کمتر موافق و کمتر عصبی هستند، اما با وجدان تر، به تجربه بازتر و برونگراتر هستند. اما فراتر از آن، یافته‌های کلیدی دیگری در مصاحبه‌ها ظاهر شد:

فوق‌ثروتمندان عمدتاً ناسازگار هستند که عاشق شنا کردن بر خلاف جزر و مد هستند.

آنها با شکست‌ها متفاوت از افراد دیگر برخورد می‌کنند خودشان را سرزنش می‌کنند، نه دیگران یا جامعه را.

هیچ ارتباطی بین عملکرد در مدرسه و دانشگاه از یک سو و موفقیت مالی از سوی دیگر وجود ندارد. "یادگیری ضمنی" و "دانش ضمنی" - یا به عبارت ساده تر، احساس درونی و شهود - مهمتر از آنچه روانشناسان "یادگیری آشکار" و "دانش آشکار" (یعنی یادگیری آکادمیک) می نامند.

تجمل گرایی (مانند اتومبیل های گران قیمت و عمارت ها) یک نیروی محرکه کلیدی برای برخی از ثروتمندان فوق العاده است. مهمتر از همه، ابرثروتمندان به دنبال آزادی و استقلال هستند. آنها می خواهند خودشان تصمیم بگیرند آیا کار کنند، چه کاری انجام دهند، چه زمانی کار کنند، کجا کار کنند و با چه کسی کار کنند.

دکتر راینر زیتلمن- کارآفرین برجسته، کارشناس املاک، مورخ با دکترای تاریخ و جامعه شناسی، و نویسنده 26 کتاب از جمله نخبگان ثروت - با ذکر مطالب بالا گفت: تحقیقات علمی روانشناسی ثروت هنوز در مراحل اولیه است. علاوه بر کاوش در ویژگی‌های شخصیتی افراد فوق‌ثروتمند، تحقیقات من بر چگونگی درک افراد ثروتمند توسط جامعه نیز تمرکز دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان