منظور از سنگ‌ لوزه چیست؟ + نشانه‌ها و علائم سنگ‌های لوزه

خط سلامت: سنگ‌های لوزه، که به‌عنوان توده‌های کوچک و سخت در لوزه‌ها شناخته می‌شوند، معمولاً بدون علامت هستند، اما ممکن است برخی افراد با بوی بد دهان، گلودرد یا احساس وجود یک جسم خارجی در گلو مواجه شوند.

منظور از سنگ‌ لوزه چیست؟ + نشانه‌ها و علائم سنگ‌های لوزه

سنگ های لوزه از ترکیب غذا، باکتری‌ها و ذرات دیگر تشکیل می‌شوند و در صورت عدم رعایت بهداشت دهان و دندان، ممکن است بزرگ‌تر شوند و باعث ناراحتی‌های بیشتری شوند. 

 

به گزارش خط سلامت در این مطلب به معرفی کامل سنگ لوزه، علل، علایم و روش های درمان آن می پردازیم؛ با ما همراه باشید:

منظور از سنگ‌ لوزه چیست؟

سنگ‌های لوزه، که به‌عنوان لوزه‌های سنگی یا tonsilloliths نیز شناخته می‌شوند، توده‌های کوچک و سختی از غذا، باکتری و سایر ذراتی هستند که چین‌های کوچک لوزه‌ها (به‌نام crypts لوزه) به دام می‌افتند. سنگ‌های لوزه معمولاً علائمی ایجاد نمی‌کنند، اما برخی افراد ممکن است با بوی بد دهان (halitosis)، گلودرد یا احساس وجود یک جسم خارجی در گلو مواجه شوند.

سنگ‌های لوزه ممکن است با گذر زمان بزرگ‌تر یا جابه‌جا شوند، اما معمولاً بدون درمان از بدن خارج می‌شوند. رعایت بهداشت دهان و دندان می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ‌های لوزه کمک کند.

نشانه‌ها و علائم سنگ‌های لوزه

ضایعه های سفید یا زرد قابل مشاهده

وجود ضایعه های قابل مشاهده در لوزه‌ها نشانه‌ای شایع از سنگ‌های لوزه است. این سنگ‌ها معمولاً به‌صورت توده‌های سفید یا زردی در قسمت عقب گلو دیده می‌شوند.

شما گاهی می‌توانید آن‌ها را با چشم غیرمسلح ببینید، اما ممکن است در داخل چین لوزه پنهان شده باشند. در این صورت، یک پزشک می‌تواند با استفاده از عکس برداری با اشعه ایکس یا CT scan، سنگ‌ها را مشاهده کند.

ممکن است متوجه شوید که هنگام تلاش بدن برای خارج کردن سنگ‌های لوزه، توده‌های کوچک سفیدی را از دهان خارج می‌کنید. اندازه این سنگ‌ها متفاوت است، اما سنگ‌های لوزه بزرگ‌تر از ۵ میلی‌متر (mm) نادر هستند.

بوی بد دهان یا طعم بد در دهان

یکی از مشهودترین علائم سنگ‌های لوزه بوی بد دهان است.

باکتری‌ها و ضایعه هایی که سنگ‌ها را تشکیل می‌دهند می‌توانند ترکیبات سولفوری تولید کنند که باعث ایجاد بوی ناخوشایند می‌شود. این می‌تواند به بوی بدی منجر شود که حتی با مسواک زدن و استفاده از دهانشویه از بین نمی‌رود. ممکن است همچنین طعم بدی در دهان خود احساس کنید.

درد یا ناراحتی هنگام بلع

سنگ‌های لوزه بزرگ‌تر می‌توانند بلع را دشوار کنند. ممکن است احساس کنید که چیزی در گلو شما گیر کرده است. حتی ممکن است احساس درد ناگهانی که به گلو یا گوش شما تیر می‌کشد، تجربه کنید.

این درد ناگهانی ممکن است ناشی از تحریک یکی از چهار عصب جمجمه‌ای باشد که از ساقه مغز از طریق لوزه‌ها و به سمت گوش‌ها امتداد دارد.

دیسفاژی (مشکل در بلع) می‌تواند خطرناک باشد و بر توانایی شما در غذا خوردن تأثیر بگذارد و منجر به خفگی و سوءتغذیه شود. اگر در بلع مشکل دارید، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنید.

گلودرد یا صدای خشن

سنگ‌های لوزه بزرگ‌تر می‌توانند باعث تحریک و التهاب در گلو شوند. این می‌تواند به گلودرد منجر شود که ممکن است مداوم یا به‌صورت متناوب باشد. صدای شما نیز ممکن است خشونت پیدا کند.

سرفه

سنگ‌های لوزه ممکن است با تحریک گلو، سرفه را تحریک کنند. اگر احساس کنید که چیزی در گلو شما گیر کرده، بدن شما ممکن است به‌طور خودکار سرفه کند تا آن را خارج کند. گاهی اوقات، سرفه می‌تواند منجر به بیرون ریختن سنگ‌های لوزه کوچک سفیدی شود.

درد گوش

علاوه بر درد ناگهانی در گوش، ممکن است با سنگ‌های لوزه دچار درد گوش مداوم شوید. این به این دلیل است که لوزه‌ها و گوش‌ها برخی از مسیرهای عصبی مشترک را دارند.

آیا سنگ‌های لوزه مسری هستند؟

سنگ‌های لوزه مسری نیستند. با این حال، باکتری موجود در یک سنگ لوزه می‌تواند منجر به عفونت گلو شود که ممکن است مسری باشد. گلودرد ممکن است احساس خارش، درد یا ورم داشته باشد. شما همچنین ممکن است نقاط سفیدی را روی لوزه‌های خود ببینید.

چه زمانی باید با پزشک مشورت کنیم؟

در حالی که سنگ‌های لوزه معمولاً بی‌خطر هستند، زمان‌هایی وجود دارد که باید از پزشک مشاوره بگیرید.

اگر دچار درد شدید، مشکل در بلع، یا علائم مداومی هستید که با مراقبت خانگی بهبود نمی‌یابند، با پزشک خود تماس بگیرید. اگر هر گونه نشانه‌ای از عفونت مانند تب یا ورم غدد دارید، فوراً درمان بگیرید.

سوالات متداول

آیا سنگ‌های لوزه می‌توانند شما را بیمار کنند؟

سنگ‌های لوزه می‌توانند گاهی عفونت‌های باکتریایی را تحریک کنند. در موارد نادر، آن‌ها می‌توانند منجر به عوارضی مانند تخریب بافت در گلو شوند.

آیا دهانشویه می‌تواند سنگ‌های لوزه را از بین ببرد؟

بهداشت دهان و دندان خوب، شامل مسواک زدن منظم دندان‌ها، استفاده از نخ دندان و غرغره کردن با آب نمک، می‌تواند به جلوگیری از تشکیل سنگ‌های لوزه کمک کند. غرغره کردن قوی با آب نمک یا دهانشویه ممکن است به خارج کردن سنگ‌ها از لوزه‌های شما کمک کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان