تاثیرات شگفت انگیز چرت ناسا بر بدن + چگونه چرت ناسا بزنید

خط سلامت: چرت زدن فقط برای بچه ها نیست! تحقیقات نشان می دهد که یک چرت 10 تا 30 دقیقه ای می تواند بهره وری شما را افزایش دهد.

تاثیرات شگفت انگیز چرت ناسا بر بدن + چگونه چرت ناسا بزنید
چرت زدن فقط برای بچه های پیش دبستانی نیست. 

به گزارش خط سلامت خواب کافی  در شب هنوز بهترین راه برای استراحت است، اما تحقیقات بیشتر نشان می دهد چرت زدن می تواند برای سلامت جسمی و روانی  مفید باشد. اگر درست انجامش دهید.

 

زنی که روی مبل کرم دراز کشیده و چرت می زند. عینکش روی میز کناری کنارش بود.
اولین قدم تعیین زمان بندی است. اگرچه یک چرت طولانی ممکن است عالی به نظر برسد، اما همیشه بهترین انتخاب نیست، حتی اگر بتوانید برای آن وقت بگذارید. چرا؟

بدن به طور طبیعی مراحل خواب غیر REM را طی می کند هر چرخه کامل حدود 90 تا 120 دقیقه طول می کشد .

اگر زنگ هشدار شما را در طول مرحله خواب عمیق بیدار کند که تقریباً 30 دقیقه پس از به خواب رفتن رخ می دهد و می تواند بین 20 تا 40 دقیقه طول بکشد، به جای این که از خواب بیدار شوید، در معرض احساس سردرگمی و گیجی قرار خواهید داشت احساسی به نام اینرسی خواب. 

اگر هدف شما از چرت زدن این است که به سرعت در میان روز بخوابید و چه کسی به آن نیاز ندارد؟، متخصصان خواب می گویند چرت با قدرت و راه حلی است که باید انجام دهید.

چرت قدرتی چیست؟

چرت های قدرتی چرت های کوتاهی هستند که بین 10 تا 30 دقیقه طول می کشد. این دوره‌های خواب سریع می‌تواند خستگی را از بین ببرد و به شما کمک کند که بقیه روز را با انرژی و تمرکز تا زمان گفتن شب بخیر حرکت کنید.

درست مانند اینکه یک میان وعده گرسنگی شما را کاهش می دهد و بین وعده های غذایی سوخت تامین می کند، چرت با قدرت جایگزین خواب از دست رفته نیست.

دکتر جون سلیبر-کلین، پزشک خواب مستقر در مونتری، کالیفرنیا، خاطرنشان می کند: این یک چرت آخر هفته با لباس خواب یا چرت زدن هنگام بیماری نیست. این یک اصطلاح پزشکی نیست، منظور از چرت زدن قدرتی این است: فرد قبل از ورود به مراحل عمیق‌تر خواب بیدار می‌شود . هدف از چرت زدن قدرتی بازگرداندن وضوح ذهنی شماست تا بتوانید روز کاری پربار خود را ادامه دهید.

به دلیل علمی به آن چرت ناسا می گویند. تحقیقات دانشمندان ناسا نشان می دهد چرت های قدرتی توانستند عملکرد فضانوردان را تا 34 درصد افزایش دهد و هوشیاری آنان را تا 54 درصد بهبود بخشند.

فواید چرت ناسا

متخصصان خواب می گویند چرت های قدرتی می تواند به وضوح ذهنی، عملکرد شغلی، خلق و خو و تمرکز کمک کند.

تحقیقات نشان می دهد چرت های 10 تا 30 دقیقه ای با قدرت طراوت می بخشد و می تواند باعث شود فرد بیشتر احساس بیداری کند.

 به طور خاص چرت زدن برای کمتر از 20 دقیقه هوشیاری و عملکرد را فوراً بهبود می‌بخشد. چرت ناسا به ویژه برای هوشیاری و مهارت های یادگیری حرکتی مانند تایپ کردن و نواختن پیانو خوب است.

در یک مطالعه به فضانوردان فرصتی 40 دقیقه ای داده شد تا در کابین خلبان چرت بزنند. فضانوردان به طور متوسط ​​26 دقیقه می خوابیدند و پس از بیدار شدن از خواب عملکرد و هوشیاری بیشتری داشتند.

همچنین احتمال کمتری داشت در پرواز ناخواسته به خواب بروند. مطالعه دیگری که شامل پرستارانی بود که در شیفت شب کار می کردند، نشان داد وقتی پرستاران اجازه داشتند یک چرت برنامه ریزی شده 30 دقیقه ای داشته باشند، میزان خواب آلودگی کمتری بعد از چرت زدن داشتند و عملکرد شغلی بهتری در مقایسه با شب هایی که اجازه نداشتند چرت بزنند داشتند.

چرت های قدرتی موهبت برای مغز نیست

در مطالعه دیگری محققان اسپانیایی‌هایی را که به خاطر استراحت‌های بعدازظهر مورد سرزنش هستند، بررسی کردند و دریافتند آن‌هایی که 30 دقیقه یا کمتر چرت می‌زنند، بهتر از آن‌هایی که چرت‌های طولانی می‌خوابند و آن‌هایی که چرت نمی‌زنند، عمل می‌کنند. به طور خاص، آنها در مقایسه با افرادی که چرت نمی زنند 21 درصد کمتر در معرض فشار خون بالا بودند.

برعکس افرادی که بیش از 30 دقیقه چرت می زدند، شاخص توده بدنی بالاتر، دور کمر بزرگتر، قند خون ناشتا و فشار خون بالاتری نسبت به افرادی که چرت نمی زدند، داشتند.

محققان دریافتند در چرت‌های طولانی افراد بیشتر سیگار می‌کشیدند، دیرتر به رختخواب می‌رفتند و ناهارهای پر کالری بیشتری نسبت به گروه‌هایی که چرت کوتاه نمی‌خوابیدند، می‌خوردند که به توضیح سلامت ضعیف‌تر آنها کمک کرد.

علاوه بر این آن‌ها این نظریه را مطرح کردند که چرت‌های کوتاه در خلال استراحت‌های محدود خود، هورمون‌های استرس کمتری ترشح می‌کنند که به محافظت از آن‌ها در برابر عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا کمک می‌کند.

چرت قدرتی برای درمان مشکلات خواب نیست، بلکه به عنوان راهی برای تأمین انرژی سریع برای بهینه‌سازی بهره‌وری است. چرت زدن هنگام کم خوابی چالش برانگیز است، زیرا حتی در 20 دقیقه ممکن است به دلیل فشار خوابی که در نورون های شما به دلیل کمبود خواب ایجاد شده است، به خواب عمیق تر یا خواب REM برسید.

وقتی چرت زدن نشان دهنده مشکل است

در حالی که اکثر متخصصان موافق هستند چرت کوتاه گاه به گاه، مانند یک چرت با قدرت، می تواند مفید باشد، چرت زدن های مکرر یا طولانی می تواند با مشکلات سلامتی همراه باشد.

یک مطالعه در سال 2022 که در ژورنال Hypertension منتشر شد، نشان داد کسانی که به طور منظم چرت می زنند، 12 درصد بیشتر در معرض ابتلا به فشار خون بالا و 24 درصد بیشتر احتمال دارد که به سکته مغزی مبتلا شوند. 

در حالی که تحقیقات بیشتری مورد نیاز است، متخصصان گمان می‌کنند که چرت‌های طولانی یا مکرر ممکن است نشان‌دهنده این باشد که چرت‌زن در شب بی‌کیفیت می‌خوابد و یا از یک اختلال خواب مانند بی‌خوابی یا آپنه خواب رنج می‌برد .

مطالعات در مورد چرت زدن پیچیده است، زیرا مردم اغلب به دلیل مشکلات سلامتی چرت می زنند. مطالعات ارتباطی زیادی بین چرت زدن و شرایط سلامتی انجام شده است، اما رابطه‌های علّی ثابت نشده است.

لنکر می‌گوید: اگر شخصی به دلیل خستگی یا خواب‌آلودگی بیش از حد در روز نیاز مداوم به چرت زدن داشته باشد، این می‌تواند نشانه‌ای از وجود یک اختلال خواب زمینه‌ای یا دیگر مشکلات سلامت روانی یا جسمی باشد. اگر بی خوابی مزمن یا یک مشکل پزشکی مانند آپنه خواب دارید که خواب شما را مختل می کند، چرت زدن در طول روز راه حل مناسبی نیست. راه حل درمان مشکل اساسی یا اختلال خواب خواهد بود.

نحوه چرت زدن: نکات و ترفندها

نحوه و زمان چرت زدن قدرت برای بهره‌مندی از مزایای آن بسیار مهم است. متخصصان خواب این نکات را ارائه می دهند:

اول، از اوایل تا نیمه بعدازظهر بخوابید. چرت زدن در اواخر بعدازظهر یا اوایل شب می تواند با خواب شبانه تداخل داشته باشد و شما را در معرض کمبود خواب قرار دهد.

در یک محیط خنک ، ساکت و تاریک راحت باشید . سعی کنید از گوش گیر و ماسک چشم برای جلوگیری از صدا و نور استفاده کنید. محیط خواب آرام برای چرت‌های قدرتی به همان اندازه برای خواب شبانه‌تان مهم است.

برای محافظت از رسیدن به سطوح عمیق‌تر خواب که بیدار شدن از آن سخت‌تر است، زنگ هشدار را بین 15 تا 30 دقیقه تنظیم کنید و اگر دیرتر از زمان هدف اولیه چرت می‌زنید، پیش‌بینی کنید که خواب دیرتر شروع شود ، با توجه به میل شما به خواب، یا «گرسنگی» برای خواب با چرت زدن برطرف شده است. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان