بهترین زمان مصرف سرکه انگبین

خط سلامت: سرکه انگبین منبعی غنی از ویتامین C، A، B1، B2 و... است. مشخص شده است خوردن سرکه سکنجبین به تامین مواد معدنی مورد نیاز بدن کمک می کند.

بهترین زمان مصرف سرکه انگبین

خوردن سرکه انگبین مزایای فراوانی برای سلامتی دارد؛ از بهبود عملکرد کبد گرفته تا تسکین سنگ کلیه، همگی بخشی از مزایای مصرف سرکه انگبین برای سلامتی هستند. 

به گزارش خط سلامت در این مطلب به معرفی مهم ترین خواص سرکه انگبین برای سلامتی می پردازیم.

سرکه انگبین چه ویتامین‌هایی دارد؟

سرکه انگبین سرشار از ویتامین‌ها و ترکیبات معدنی مورد نیاز برای بدن است:

ویتامین E

ویتامین C

ویتامین A

ویتامین B1

ویتامین B2

ویتامین B6

سدیم

ساکاروز

فروکتوز

سدیم

مس

فسفر

گوگرد

پتاسیم

کلسیم

آهن

منیزیم

استیک اسید

فرمیک اسید

پروتئین

فلاونوئید

مهم‌ترین خواص سرکه انگبین چیست؟

سرکه انگبین خواص بی‌شماری دارد. در ادامه به بررسی ۱۲ خاصیت مهم سرکه انگبین می‌پردازیم:

خواص سرکه انگبین برای پوست

سکنجبین یک نوشیدنی عالی برای سلامت پوست است و از طریق کاهش التهاب و رادیکال‌های آزاد، بیماری‌های پوستی مثل خارش، کهیر، اگزما، پسوریازیس و قرمزی را تسکین می‌دهد.

سرکه و عسل هر دو دارای خواص آنتی‌اکسیدانی هستند و مخلوط این دو ماده با هم در سرکه انگبین، یک ترکیب قدرتمند برای کاهش لکه‌های پوستی است. علاوه بر این عسل پوست را  تغذیه کرده و به حفظ لطافت،‌ حفظ رطوبت و ترمیم آن نیز کمک می‌کند. 

خواص سرکه انگبین برای کبد

در اصول طب سنتی یکی از ترکیبات شفابخش برای کبد سرکه انگبین است. سرکه انگبین چربی‌های مضر کبد را کاهش می‌دهد و در بهبود کبد چرب تاثیر دارد. همچنین سرکه انگبین باعث دفع سموم از بدن شده و کبد را پاکسازی می‌کند. برای پاکسازی کبد سکنجبین را با عرق کاسنی و شاه‌تره مخلوط کنید.

خواص سرکه انگبین برای لاغری

یکی از مهم‌ترین خواص سکنجبین، کاهش وزن و چربی‌سوزی است. مصرف سرکه انگبین قبل از وعده‌های غذایی، اشتها را کم و چربی‌سوزی را زیاد می‌کند. به خاطر داشته باشید که مصرف سکنجبین به تنهایی باعث لاغری نمی‌شود؛ باید در کنار سکنجبین، فعالیت بدنی خود را افزایش دهید تا بیشتر وزن کم کنید.  

خواص سرکه انگبین برای بانوان

سرکه انگبین ترکیبی پرخاصیت برای زنان است. از مهم‌ترین خواص سرکه انگبین برای رحم می‌توان به کاهش ریسک آندومتریوز، کیست و غده اشاره کرد. همچنین مصرف سکنجبین باعث تسکین دردهای دوره قاعدگی و افزایش قدرت باروری می‌شود.

اگر دردهای شدیدی را در دوره پریود خود تجربه می‌کنید، می‌توانید از سکنجبین برای بهبود این دردها کمک بگیرید.

خواص سرکه انگبین برای ورم بینی

یکی از موارد استفاده سرکه انگبین، کاهش ورم صورت و بینی است. استفاده از این نوشیدنی به خصوص بعد از انجام عمل بینی به کاهش تورم و التهاب صورت و بینی کمک می‌کند.

خواص سرکه انگبین برای چاقی

سرکه انگبین به دلیل میزان قند و کربوهیدرات بالایی که دارد، به افزایش وزن بدن کمک می‌کند. البته توصیه می‌شود از این ترکیب برای افزایش وزن استفاده نکنید، زیرا ریسک ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

خواص سرکه انگبین برای جوش صورت

طبق اصول طب سنتی، جوش صورت به دلیل غلبه صفرا و افزایش سموم در بدن ایجاد می‌شود. به این ترتیب سکنجبین با دفع سموم بدن از ایجاد جوش روی صورت جلوگیری می‌کند. برای کاهش جوش صورت،‌ صبح‌ها قبل از صرف صبحانه یک لیوان سکنجبین بنوشید. سرکه انگبین با کاهش سموم بدن، به کاهش جوش‌های صورت نیز کمک می‌کند.

سرکه انگبین برای مردان

تحقیقات نشان داده که مصرف سرکه انگبین در مردان ریسک بروز پروستاتیت را کاهش می‌دهد. همچنین سکنجبین باعث افزایش قدرت باروری، رفع مشکل زودانزالی و افزایش میل جنسی می‌شود.

البته توجه کنید که اگر از این مشکلات رنج می‌برید، ابتدا باید با متخصص اورولوژی مشورت کنید و تحت درمان پزشک قرار بگیرید؛ سپس می‌توانید در کنار درمان پزشکی از سکنجبین به عنوان درمان تکمیلی نیز کمک بگیرید.

دفع سنگ کلیه و جلوگیری از سنگ کیسه صفرا

سرکه انگبین دشمن اصلی سنگ‌های کلیوی است و نوشیدن آن به دفع این سنگ‌ها کمک می‌کند. همچنین مصرف سکنجبین در افرادی که صفراوی هستند از ایجاد سنگ کیسه صفرا جلوگیری می‌کند.

برای دفع سنگ کلیه بهتر است سکنجبین را با آب کرفس یا عرق خارشتر مصرف کنید. عرق زنیان، شوید یا زیره به همراه سرکه انگبین از تشکیل سنگ‌های صفراوی جلوگیری می‌کند.

سرکه انگبین برای سلامت سیستم گوارشی

سرکه انگبین معجونی شفابخش برای کسانی است که مشکل گوارشی دارند. ترکیب این نوشیدنی با عرق بابونه درد معده را بهبود می‌بخشد. همچنین ترکیب سرکه انگبین با گیاه شیرین بیان و بومادران که منبعی غنی از ویتامین‌های گروه B هستند، سلامت سیستم گوارشی به‌خصوص معده را حفظ می‌کند.

سرکه انگبین برای غلظت خون

سکنجبین به کاهش غلظت خون کمک می‌کند. بهترین زمان مصرف سکنجبین برای کاهش غلظت خون، صبح‌ها به شکل ناشتا است.

سرکه انگبین برای سلامت قلب و عروق

مصرف منظم سرکه انگبین از طریق کاهش غلظت خون، ریسک بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش می‌دهد. البته توجه کنید که مصرف سکنجبین به تنهایی از بروز این بیماری‌ها جلوگیری نمی‌کند. در کنار مصرف این ترکیب باید از سبک زندگی سالم نیز پیروی کنید تا از بیماری‌های قلبی و عروقی در امان بمانید.

بهترین زمان مصرف سرکه انگبین چه زمانی است؟

بهترین زمان مصرف سرکه انگبین به هدف از مصرف آن بستگی دارد؛‌ برای مثال اگر هدف‌تان لاغری و کاهش وزن است، بهترین زمان مصرف قبل از وعده‌های غذایی است. اما به طور کلی سکنجبین را بهتر است شب‌ها قبل از خواب و یا صبح به شکل ناشتا مصرف کنید.

از خواص سرکه انگبین قبل از خواب می‌توان به کاهش اختلالات خواب و درمان بی‌خوابی اشاره کرد. اگر شب‌ها خواب راحتی ندارید،‌ سکنجبین را با اسطوخودوس، گل گاوزبان یا سنبل‌الطیب قبل از خواب بنوشید تا خوابی آرام را تجربه کنید.

نحوه و مقدار مصرف سرکه انگبین به چه صورت است؟

در مصرف سرکه انگبین نباید زیاده‌روی کرد، مقدار مجاز مصرف روزانه این نوشیدنی حداکثر ۲ لیوان است. برای بهره‌مندی از خواص این ترکیب بهتر است آن را به مدت سه هفته به صورت روزانه مصرف کنید و بعد برای یک هفته مصرف سرکه انگبین را قطع کنید. نکات زیر را هنگام مصرف سکنجبین در نظر داشته باشید:

اگر طبع سردی دارید، سکنجبین را با مقداری عرق نعنا میل کنید.

اگر طبع گرمی دارید، سکنجبین را با عرق کاسنی میل کنید.

چه کسانی نباید سرکه انگبین بخورند؟

سرکه انگبین اگر چه مزایای زیادی دارد، اما مصرف آن در برخی از افراد ممنوع است زیرا باعث بروز مشکلاتی خواهد شد. اگر یکی از شرایط زیر را دارید، بهتر است از مصرف این نوشیدنی صرف‌نظر کنید:

مصرف سکنجبین در برخی از مواقع مثل بارداری،‌ مشکلات عصبی،‌ مشکلات رحمی، زخم معده و ساییدگی مفاصل ممنوع است.

ساییدگی مفاصل:‌ مصرف سرکه انگبین در افرادی که مشکل ساییدگی مفاصل دارند، باعث تشدید علائم بیماری می‌شود.

زنان باردار: مصرف سرکه انگبین در دوره بارداری به خصوص در ۳ ماهه اول،‌ خطراتی برای مادر و جنین به همراه دارد.

اختلالات عصبی:‌ برخی از تحقیقات نشان داده که مصرف این نوشیدنی در افرادی که مشکل عصبی دارند، شرایط بیماری را سخت‌تر می‌کند.  

زخم معده: سرکه موجود در این نوشیدنی باعث تحریک بیشتر معده در افراد مبتلا به زخم معده می‌شود.

 بیماری های  رحمی: مصرف سرکه انگبین در زنانی که مشکل رحمی دارند ممنوع است.

مضرات مصرف بیش از اندازه سکنجبین

یکی از اصول مهم طب سنتی اعتدال و میانه‌روی است؛ یعنی هر چیزی که به اندازه مصرف شود مفید خواهد بود. به این ترتیب تا زمانی که در مصرف سکنجبین میانه‌رو باشید، هیچ عارضه‌ای شما را تهدید نخواهد کرد.

مصرف بیش از اندازه این نوشیدنی ریسک بروز مشکلات گوارشی،‌ دیابت، کم‌آبی بدن و افزایش وزن می‌شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: درمانکده

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان