پایان رابطه عاشقانه چه کسی را بیشتر رنج می دهد؟

خط سلامت: افراد اغلب پس از پایان یک رابطه عاشقانه طولانی، آن را در ذهن خود مرور می کنند، به گونه ای که انگار آن رابطه همچنان وجود دارد.

پایان رابطه عاشقانه چه کسی را بیشتر رنج می دهد؟

به گزارش خط سلامت جدا کردن ذهن از یک رابطه تمام شده، مستلزم غلبه بر خاطرات و جایگزینی آنها با افکار جدید و سازنده است.

قطع رابطه و استرس

افرادی که رابطه عاشقانه طولانی داشته اند، در طول زمان چنان ارتباطات نزدیکی ایجاد می کنند که وقتی همه چیز به پایان می رسد، جدا کردن ذهن از آن رابطه دشوار است. مرور مجدد خاطرات یک رابطه تمام شده، طبق تحقیقات آن ورهالن و همکاران از دانشگاه بوستون می تواند به یک منبع مهم استرس تبدیل شود. با این حال، مرور مجدد خاطرات، برای همه کسانی که این تجربه را داشتند اتفاق نمی افتد.

تحقیقات روی افرادی که قطع یک رابطه عاشقانه طولانی را تجربه کرده اند، چهار مسیر متمایز را در برخورد با چنین فقدانی شناسایی کرد:

تاب‌آوری

افرادی که در برابر قطع رابطه عاشقانه طولانی مدت، تاب آوری نشان می دهند به احتمال کمتری دچار افسردگی می شوند و هر روز نسبت به روز قبل از نظر خلق و خو و سطح شادی بهتر می شوند.

بهبودی

افرادی که پس از قطع رابطه عاشقانه طولانی مسیر بهبودی را پیش می گیرند، اگرچه در ابتدا علایم زیادی داشتند اما این علایم در طول زمان رو به کاهش می گذارد.

علائم تاخیری

داشتن علایم تاخیری بدان معناست که، افراد بلافاصله پس از قطع رابطه عاشقانه طولانی، علائمی نشان نمی دهند بلکه، علایم آن ها نظیر نشخوار فکری ، در طول زمان رشد می‌کند.

علایم مزمن

پس از قطع رابطه عاشقانه طولانی، علایم مزمن می تواند بسیار آزاردهنده باشد چرا که در این مسیر علایم ناخوشایند مانند غم، برای مدت طولانی ادامه می یابد.

رابطه نشخوار فکری و قطع رابطه عاشقانه

قطع رابطه عاشقانه طولانی می تواند یک عامل استرس زای مهم باشد، به ویژه برای افرادی که آسیب پذیری های خاصی دارند. یکی از این آسیب‌پذیری‌ها، تمایل به نشخوار فکری است. نشخوار فکری نه تنها توانایی تفکر را تحلیل می برد، بلکه می تواند با حفظ چرخه تکراری افکار آزاردهنده، درباره از دست دادن یک رابطه یا شخص عزیز، علائم افسردگی را بدتر کند.

نشخوار فکری می تواند به دو شکل باشد. در نشخوار فکری از نوع تغییر، فرد دائماً به این فکر می کنید که چگونه ممکن بود همه چیز در رابطه اش متفاوت و خوشایند پیش برود؛ در نوع بازتاب، فرد نمی تواند از فکر کردن در مورد شخصی که از دست داده است به سادگی دست بردارید.

چه افرادی از قطع رابطه عاشقانه بیشتر رنج می برند؟

تحقیقات نشان داده است، دو مسیر تاب آوری و علایم مزمن در پاسخ به قطع رابطه عاشقانه ، به ترتیب با الگوی بهبودی سریع و آهسته مطابقت دارند. همچنین تحقیقات نشان داده است، زندگی افراد با علایم مزمن، به طور قابل توجهی تحت تأثیر از دست دادن رابطه عاشقانه قرار گرفت. بر اساس معیار شدت شکستگی قلب، گروه دارای علایم مزمن بالاترین و گروه تاب‌آور کمترین میزان دل شکستگی را داشتند. این دل شکستگی به طور قابل توجهی در توانایی آنها برای انجام فعالیت‌های روزانه تداخل ایجاد کرد. گروه دارای علایم مزمن، همچنین نشخوار فکری فراوانی گزارش کردند و هیچ یک از آنها شریک عاشقانه جدیدی پیدا نکردند.

چگونه قطع یک رابطه عاشقانه را پشت سر بگذاریم؟

پایان یک رابطه عاشقانه طولانی، به عنوان یک رویداد استرس زا در زندگی، پتانسیل ایجاد یک الگوی مداوم از نشخوار فکری و غم را دارد، اما مهم است که در مرداب این نشخوارهای فکری غرق نشوید و به خود یادآوری کنید رابطه تمام شده است و فکر کردن به آن ارزشی ندارد. با خود عهد ببندید، درخت نشخوار فکری را آبیاری نکنید بلکه روز به روز ریشه های آن را سست تر کنید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان