۱۱ غذای فوق العاده که مغز را سالم نگه می دارد

خط سلامت: مصرف غذاهای ناسالم، الکل و ماهی با جیوه می تواند بر عملکرد شناختی تأثیر منفی بگذارد.

۱۱ غذای فوق العاده که مغز را سالم نگه می دارد

برای حمایت بهتر از سلامت مغز ، رژیم غذایی حاوی غذاهای کامل و تازه را انتخاب کنید. مغز شما مهمترین عضو بدن شماست.

به گزارش خط سلامت ضربان قلب، تنفس ریه ها و تمام سیستم های بدن را حفظ می کند. به همین دلیل ضروری است که مغز خود را با یک رژیم غذایی سالم در شرایط مطلوب حفظ کنید.

برخی از غذاها اثرات منفی روی مغز دارند، بر حافظه و خلق و خو تأثیر می گذارند و خطر ابتلا به زوال عقل را افزایش می دهند.

تخمین ها پیش بینی می کنند زوال عقل تا سال 2030 بیش از 65 میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار خواهد داد.

خوشبختانه، می توانید با حذف برخی غذاها از رژیم غذایی خود، خطر ابتلا به این بیماری را کاهش دهید.

 11 غذای مفید برای مغز 

ماهی‌های روغنی

این ماهی‌ها سرشار از اسیدهای چرب امگا 3 هستند که به تقویت دیواره‌های اطراف سلول‌های مغز به نام نورون‌ها کمک می‌کنند. در یک مطالعه در سال 2017، افرادی که امگا 3 بیشتری در بدن خود داشتند، جریان خون بهتری در مغزشان داشتند.

شکلات تلخ

کاکائو، ماده ویژه شکلات، فلاونوئیدها دارد—اینها مانند آنتی اکسیدان هایی هستند که با چیزهایی که می توانند به مغز ما آسیب برسانند مبارزه می کنند. بنابراین، هنگامی که از شکلات تلخ لذت می برید، بدانید به مغزتان غذای خوشمزه ای می دهید که می تواند عملکرد بهتری داشته باشد.

توت ها

توت فرنگی، شاه توت و زغال اخته دارای آنتی اکسیدان هایی هستند که از مغز ما در برابر التهاب و استرس محافظت می کنند. این آنتی اکسیدان ها به سلول های مغز کمک می کنند تا ارتباط بهتری برقرار کنند، انعطاف پذیر بمانند و با افزایش سن با زوال شناختی مقابله کنند.

آجیل و دانه ها

دارای امگا 3 و آنتی اکسیدان بیشتری هستند. مطالعات نشان می دهد که افراد مسن که بیشتر آجیل می خورند عملکرد مغز بهتری دارند. ویتامین E موجود در تخمه آفتابگردان، بادام و فندق از مغز ما در برابر استرس با افزایش سن محافظت می کند.

غلات کامل

برنج قهوه ای، جو و  بلغور جو دوسر سرشار از ویتامین E است که از سلول های مغز ما در برابر استرس محافظت می کند. با افزایش سن، این محافظت برای حفظ سلامت شناختی ما اهمیت بیشتری پیدا می کند.

قهوه

کافئین موجود در قهوه با مسدود کردن ماده خواب‌آوری به نام آدنوزین به ما کمک می‌کند بیدار بمانیم. قهوه همچنین دارای آنتی اکسیدان هایی است که مغز ما را سالم نگه می دارد و خطر مشکلات را با افزایش سن کاهش می دهد.

آووکادو

چربی های سالم موجود در آووکادو به مبارزه با فشار خون بالا کمک می کند که می تواند به مغز ما آسیب برساند. آووکادو با کنترل فشار خون، از سلامت مغز ما حمایت می کند.

بادام زمینی

سرشار از چیزهای مفیدی مانند چربی های غیراشباع، پروتئین و ویتامین E است. بادام زمینی همچنین حاوی رسوراترول، آنتی اکسیدانی است که از شما در برابر بیماری هایی مانند آلزایمر و پارکینسون محافظت می کند.

تخم مرغ

اینها یک غذای عالی برای مغز هستند، به خصوص اگر در صبحانه گنجانده شوند. تخم مرغ دارای ویتامین های گروه B مانند B-6، B-12 و اسید فولیک است که می تواند به مغز ما کمک کند سالم و تیز بماند.

کلم بروکلی و کلم پیچ

هر دو این سبزیجات سبز برای مغز ما بسیار مفید هستند. آنها مملو از ترکیباتی هستند که استرس را بر روی مغز ما کاهش می دهد و آنها را سالم نگه می دارد. اینها همچنین سرشار از ویتامین C و آنتی اکسیدان های بیشتری برای مبارزه با زوال شناختی هستند.

محصولات سویا

توفو و شیر سویا هستند  سرشار از پلی فنول محصولات سویا حاوی  دو نوع daidzein و genistein که  به عنوان آنتی اکسیدان عمل می کنند که از مغز ما در برابر آسیب محافظت می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان