فوت و فن شکستن چرخه نشخوار فکری

خط سلامت: نشخوار فکری در حقیقت اصطلاحی است که برای اشاره به حلقه بی پایانی از افکار تکراری و نگرانی کننده به کار برده می شود. افرادی که از افسردگی رنج می برند، با سطوح بالایی از نشخوار فکری دست و پنجه نرم می کنند.

فوت و فن شکستن چرخه نشخوار فکری

نشخوار فکری نشان دهنده تمرکز مداوم بر افکار منفی، احساسات و تجربیاتی است که فرد نتوانسته است به شیوه ای موفقیت آمیز از آن ها ازعبور کند.

به گزارش خط سلامت افرادی که با نشخوار فکری دست و پنجه نرم می کنند، دائما وقایع گذشته یا سناریوهای مربوط به آینده را با نگرشی منفی تجزیه و تحلیل می کنند.

نشخوار فکری؛ دشمن سلامت روان

نشخوار فکری منجر به افزایش استرس، اضطراب، و حتی افسردگی می شود، چراکه مرور چندین باره وقایع تلخ، احساسات منفی را تقویت می کند و امکان زندگی در لحظه حال را از فرد سلب می کند.

نشخوار فکری را چگونه متوقف کنیم؟

نشخوار فکری قابل کنترل است. در ادامه برخی از روش هایی که به کاهش نشخوار فکری کمک می کند را توضیح می دهیم:

مرحله اول

اولین قدم در شکستن سیکل نشخوار فکری این است که از زمان وقوع آن آگاه باشید. به الگوهای فکری خود و زمانی که در حال تکرار افکار مشابه هستید، توجه کنید.

از آنجایی که نشخوار فکری اغلب در نتیجه تجربیات دردناک زندگی شروع می‌شود، مهم است که تشخیص دهید دقیقا چه چیزی  باعث آغاز نشخوار فکری می شود. محرک شروع کننده نشخوار فکری می توانید یک موقعیت یا یک فکر خاص باشد.

مراجعه به روانشناس بالینی

مراجعه به روانشناس بالینی و دریافت کمک حرفه ای از او به کاهش نشخوار فکری کمک می کند.  درمان شناختی- رفتاری( CBT) یک رویکرد درمانی کاملاً شناخته شده برای نشخوار فکری و سایر الگوهای فکری منفی است. از طریق CBT، افراد یاد می‌گیرند باورهای غیرمنطقی و تحریف‌های شناختی را که به نشخوار فکری دامن می زند، شناسایی کرده و به چالش بکشند. 

تمرین برای افزایش هوشیاری

برای کاهش نشخوار فکری هوشیاری و زندگی در لحظه حال را از طریق فعالیت هایی مانند: تمرین ذهنی، تمرینات تنفسی یا صرفاً توجه به حواس خود در لحظه تمرین کنید. یک راه آسان برای ایجاد ذهن آگاهی، شروع آن از طریق فعالیتی هایی است که روزانه انجام می دهید؛ مانند مسواک زدن. برای مثال هنگام مسواک زدن، تمرین کنید به احساسات ایجاد شده در دهان، طعم نعناع روی زبان، ارتعاشات مسواک کامل توجه کنید و در در لحظه حال باشید.

تعیین حد و مرز 

نشخوار فکری ممکن است با یک نگرانی واقعی شروع شود. با خود قرار بگذارید که صرفا در ساعت خاصی از روزی ( مثلا ساعت4 عصر)، برای 10 تا 15 دقیقه به نشخوار فکری می پردازید.

همچنین تلاش آگاهانه ای داشته باشید تا توجه خود را دوباره به لحظه حال معطوف کنید و در فعالیت هایی شرکت کنید که برای شما شادی ایجاد می کند.

درگیر شدن در فعالیت‌های معنادار

راه دیگری برای برهم زدن چرخه نشخوار فکری، شرکت در فعالیت‌هایی است که برای شما شادی و رضایت به ارمغان می‌آورد. صرف نظر از گذراندن وقت با عزیزان، دنبال کردن یک سرگرمی یا کار داوطلبانه و درگیر شدن در فعالیت های معنادار، تمرکز را از افکار منفی به تجربیات مثبت هدایت  می کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان