نشخوار فکری دارید؟ با این شیوه ذهن تان را آرام کنید

خط سلامت: نشخوار فکری باعث اضطراب و اختلال در تصمیم گیری و مشکلات جدی دیگر می شود.

نشخوار فکری دارید؟ با این شیوه ذهن تان را آرام کنید

نشخوار فکری مشکلات جدی در زندگی و روابط ما ایجاد می کند.

به گزارش خط سلامت نشخوار فکری از نگرانی فراتر و فکر کردن بیش از حد معمول است. نشخوار فکری باعث می شود موقعیت‌ها، تصمیم‌ها یا جزئیات جزئی را که اهمیت چندانی ندارند، در ذهن مان تکرار شوند.

نشخوار فکری و راهکارهایی برای آرام کردن ذهن

تاثیرات منفی نشخوار فکری

نشخوار فکری باعث ناتوانی در تصمیم گیری و اضطراب می شود. در برخی موارد، نشخوار فکری با شرایط زمینه‌ای سلامت روان مانند اختلال اضطراب فراگیر یا وسواس مرتبط است. در موارد دیگر، باعث مشکلاتی مانند کمال گرایی و عدم اعتماد به نفس می شود.

در ادامه به توضیح راهکارهایی برای آرام کردن ذهن می پردازیم:

پرورش ذهن آگاهی

تکنیک های مدیتیشن توانایی ذهن آگاهی را تقویت می کند. توجه به زمانی که بیش از حد فکر می کند اولین گام برای رهایی است. به آرامی، افکار را به عنوان رویدادهای گذرا می بینید.

به چالش کشیدن افکار

درمان شناختی رفتاری (CBT) به ما برای مقابله با تحریف های شناختی، داستان های نادرست و باورهای غیرمنطقی که باعث نشخوار فکری می شوند، کمک می کند. تکنیک‌هایی مانند شناسایی، ارزیابی و قالب‌بندی مجدد افکار منفی کمک می‌ کنند. می‌ توانیم افکار آزاردهنده را ارزیابی کنیم و جایگزین‌های سازنده‌تری که واقعیت دارند جایگزین آن‌ها کنیم. این امر به مرور زمان الگوهای نشخوار فکری را از بین می برد.

رژیم غذایی و ورزش

بهینه‌سازی تغذیه و تناسب اندام نیز نشخوار فکری ناشی از عوامل بیولوژیکی، ظرفیت ذهنی محدود یا عدم تعادل خلقی را درمان می‌کند. رژیم های غذایی با پروتئین کافی، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و اسیدهای چرب ضروری باعث بهبود خلق و خو و شناخت می شوند. ورزش باعث ترشح اندورفین، جریان خون به مغز، رشد اتصالات جدید و عصب واگ می شود. این عصب در کنترل واکنش‌های ترس و اضطراب نقش دارد.

جلسات درمانی

در برخی موارد که نشخوار فکری باعث اختلال در عملکرد و پریشانی قابل توجهی می شود یا مواردی که منشأ آن تروما است، جلسات درمانی پیشرفت را سرعت می بخشد. گفتار درمانی به درک خود و یادگیری الگوهای فکری سالم‌تر کمک می کند. درمان شناختی رفتاری به ویژه برای پرداختن به انحرافات فکری موثر در نظر گرفته می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان