در مورد تب تنبلی چه باید بدانید؟ + ویروسی که به ایالات متحده راه یافته است

خط سلامت: شیوع گسترده ویروس اوروپوچه در آمریکای جنوبی و کارائیب زنگ خطر را برای سلامت جهانی به صدا درآورده است. این ویروس حشره‌ زده که علائمی شبیه آنفلوآنزا دارد، در سال‌های اخیر به سرعت در حال گسترش است و تاکنون هزاران نفر را مبتلا کرده است.

در مورد تب تنبلی چه باید بدانید؟ + ویروسی که به ایالات متحده راه یافته است

مقامات بهداشتی ایالات متحده در مورد ظهور یک بیماری حشره  زده به نام ویروس اوروپوچه (تب تنبلی) هشدار می‌دهند که معمولاً علائمی مانند تب ناگهانی و درد عضلانی را ایجاد می‌کند.

به گزارش خط سلامت، در اواخر سال ۲۰۲۳، ویروس اوروپوچه که گاهی اوقات به عنوان "تب تنبلی" شناخته می‌شود، به عنوان علت شیوع‌ در مناطق آمازون، جایی که بومی آن است و مناطق جدید در کارائیب و آمریکای جنوبی شناسایی شد. بیش از ۸۰۰۰ مورد در بولیوی، برزیل، کلمبیا، کوبا و پرو گزارش شده است.

این بیماری همچنین ۱۹ نفر را که اخیراً از کوبا یا برزیل به اروپا بازگشته‌اند و ۲۱ نفر را در ایالات متحده، که همگی در تابستان امسال به کوبا سفر کرده‌اند، تحت تأثیر قرار داده است، طبق یک مقاله اولیه منتشر شده در ۲۷ آگوست در گزارش هفتگی مرگ و میر و ابتلا به بیماری مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری.

هیچ موردی منجر به مرگ نشده است و هیچ مدرکی مبنی بر گسترش این بیماری در داخل کشور وجود ندارد، اما CDC توصیه کرده است که زنان باردار از سفرهای غیرضروری به مناطق آلوده به ویروس خودداری کنند.

ویروس اوروپوچه چیست؟

ویروس اوروپوچه، که به نام روستایی در ترینیداد و توباگو که در آن کشف شد نامگذاری شده است، برای اولین بار در سال ۱۹۵۵ در یک کارگر جنگل ۲۴ ساله شناسایی شد.

پس از ابتلای او به تب شدید، پزشکان نمونه خون گرفتند و ویروس را جدا کردند. پنج سال بعد، این ویروس از یک گونه پشه به نام Coquillettidia venezuelensis جدا شد.

این ویروس عمدتاً در آمریکای جنوبی، آمریکای مرکزی و کارائیب واقع شده است. این ویروس معمولاً از طریق گزش برخی گونه‌های پشه‌ها و احتمالاً توسط گونه‌های مختلف پشه‌ها منتقل می‌شود.

اوروپوچه اغلب به عنوان تب تنبلی نامیده می‌شود زیرا دانشمندان در سال ۱۹۶۰ در برزیل ویروس را در یک تنبل سه انگشتی جدا کردند. آنها مشکوک بودند که تنبل‌ها در گسترش ویروس نقش مهمی دارند.

محققان تخمین می‌زنند این ویروس در مجموع بیش از ۵۰۰ هزار نفر را تحت تأثیر قرار داده است. با این حال، برخی از افراد مبتلا به این ویروس ممکن است اشتباه تشخیص داده شوند، زیرا بسیاری از علائم مشابه علائم سایر بیماری‌های گرمسیری مانند زیکا و مالاریا هستند.

وینسنت هسو، متخصص بیماری‌های عفونی گفت: در دنیایی در حال تغییر زندگی می‌کنیم که بیماری‌های منتقل شده توسط حشرات بیش از هر زمان دیگری بر افراد تأثیر می‌گذارند.

از آنجا که ویروس اوروپوچه تنها با بازدید از مناطق آلوده خارج از ایالات متحده به دست می‌آید، خبر خوب این است که هیچ خطری وجود ندارد مگر اینکه به منطقه‌ای که ویروس در آن گردش می‌کند سفر کنید.

طبق گفته CDC، حدود ۶۰٪ از افرادی که به اوروپوچه مبتلا می‌شوند علائم را نشان می‌دهند. علائم معمولاً سه تا ده روز پس از گزش ظاهر می‌شوند و سه تا شش روز طول می‌کشند. با این حال، آن‌ها همچنین می‌توانند چند روز یا چند هفته بعد دوباره ظاهر شوند.

علائم شایع عبارتند از:

  • تب ناگهانی
  • درد عضلانی
  • سفتی مفاصل
  • سردرد

علائم دیگر شامل درد چشم، حساسیت به نور، حالت تهوع، استفراغ، اسهال، خستگی و بثورات پوستی است.

در موارد نادر، این بیماری می‌تواند سیستم عصبی را آلوده کرده و باعث آنسفالیت - التهاب مغز - یا مننژیت، که التهاب نخاع یا غشای اطراف مغز است، شود.

اوروپوچه به ندرت کشنده است، اما طبق گفته CDC، امسال دو نفر  در برزیل بر اثر عفونت جان خود را از دست داده‌اند.

افرادی که بالای ۶۵ سال سن دارند یا سیستم ایمنی ضعیفی دارند، در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری شدید هستند. این ویروس همچنین ممکن است برای زنان باردار و جنین‌های آن‌ها خطرناک‌تر باشد. در برزیل، عفونت‌ها در پنج زن باردار با مرگ جنین یا ناهنجاری‌های مادرزادی، از جمله میکروسفالی، مرتبط بود.

یک آزمایش آزمایشگاهی می‌تواند ویروس را تأیید کند، که ممکن است شبیه زیکا، مالاریا یا دانگ باشد.

هیچ درمان خاصی برای اوروپوچه وجود ندارد، اما پزشکان ممکن است اقداماتی را برای کاهش علائم توصیه کنند. این شامل استراحت کردن، نوشیدن مایعات برای جلوگیری از کم آبی و مصرف داروهای بدون نسخه برای کاهش تب و درد است.

واکسنی برای پیشگیری از عفونت وجود ندارد، بنابراین از گزش توسط پشه‌ها و پشه‌ها خودداری کردن بهترین راه برای اطمینان از ابتلا نشدن به اوروپوچه است.

 متخصصان توصیه کرده است زنان باردار از سفر به کوبا خودداری کنند و همه هنگام سفر به کشورهایی که این بیماری در آنجا شایع است اقدامات احتیاطی را انجام دهند. این اقدامات شامل استفاده از تورهای ریز روی درها و پنجره‌ها، پوشیدن لباس‌های آستین بلند و شلوار و استفاده از دفع کننده حشرات است.

افراد همچنین باید از بیرون رفتن هنگام طلوع و غروب خورشید - زمانی که پشه‌ها فعال‌ترین هستند -  بودن طولانی در نزدیکی مناطقی با آب، جایی که احتمالاً در آنجا یافت می‌شوند، خودداری کنند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان