کدام رژیم غذایی برای مغز مفیدتر است؟

خط سلامت: سه الگوی غذایی اثبات شده برای سلامت مغز و سلامت کلی رژیم غذایی مدیترانه ای، رژیم غذایی DASH و رژیم غذایی MIND هستند که مطالعات با کاهش خطر ابتلا به آلزایمر مرتبط هستند.

کدام رژیم غذایی برای مغز مفیدتر است؟

راه های اثبات شده برای محافظت از حافظه شامل پیروی از یک رژیم غذایی سالم ، ورزش منظم، سیگار نکشیدن و کنترل فشار خون، کلسترول و قند خون است.

به گزارش خط سلامت داشتن یک زندگی فعال ذهنی نیز مهم است. همانطور که ماهیچه ها با استفاده قوی تر می شوند، ورزش ذهنی به حفظ مهارت های ذهنی و حافظه کمک می کند.

تجربه منفی هنگام غذا خوردن 

 زمانی که یک تجربه منفی هنگام غذا خوردن روی می‌دهد، باعث می‌شود که افراد فکر خوردن دوباره آن را نداشته باشند.

محققان دانشگاه ساسک با استفاده از حلزون های دوست دار قند به بررسی این مطالعه پرداختند. آنان دریافتند تجربیات بد هنگام غذا خوردن باعث می شود که مغز دچار تغییر شود و این موضوع بر عادات غذایی افراد موثر خواهد بود.

رژیم غذایی تقویت مغز

رژیم غذایی مدیترانه‌ای موجب مهارت بهتر تفکر در زندگی می شود. محققان در یک مطالعه پی بردند در افرادی که از رژیم غذایی مدیترانه‌ای استفاده می‌کنند یعنی رژیم غذایی غنی از سبزیجات برگ سبز و گوشت کم ،در اواخر زندگی از نظر روحی آرام تر خواهندبود.

در این تحقیق روشن شد که رعایت دقیق رژیم غذایی مدیترانه‌ای با نمرات بالاتر در شناخت ، حافظه و تفکر در افراد ۷۰ سال به بالا همراه است.

محققان  می‌گویند رعایت دقیق رژیم غذایی مدیترانه‌ای موجب می‌شود که افراد در سنین پیری و سالمندی از حافظه و تفکر بهتری برخوردار باشند.

بر اساس یافته های دانشمندان نشانگرهای پیری سالم مغز شامل حجم ماده سفید و خاکستری بیشتر، ضایعات کمتر در مغز است که در عکسبرداری از مغز مشاهده می شود و این تصاویر در افرادی که به طور منظم رژیم غذایی مدیترانه‌ای را دنبال می کنند، وجود دارد.

محققان می گویند: این رژیم غذایی گیاهی فواید زیادی بر عملکرد شناختی افراد در سالمندی و پیری دارد. این مطالعه توسط محققان دانشگاه ادینبورگ روی ۵۰۰ فرد ۷۹ ساله بدون زوال عقل و آلزایمر صورت گرفت.

بر اساس یافته هایی که روی آزمون حل مسئله، سرعت تفکر، حافظه و به خاطر آوردن کلمات انجام شد و یک پرسشنامه مربوط به عادات غذایی این مطالعه را تکمیل می‌کرد، ۳۵۰ نفر از افراد شرکت کننده در این مطالعه مغزشان با ام آر آی تصویربرداری شد و محققان به بررسی ارتباط رژیم غذایی مدیترانه‌ای و مهارت های تفکر و سلامت مغز در ادامه زندگی و سال‌های بعد پرداختند.

یافته ها نشان می دهد افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای را رعایت می‌کنند، بیشترین نمره شناختی و عملکرد مثبت‌ مغزی و فعالیت مغز را دارند. به نظر می‌رسد مهارت تفکر بهتر در این افراد به علت سبزیجات برگ سبز و مصرف کمتر گوشت قرمز است.

سبک زندگی سالم

سبک زندگی سالم رژیم غذایی یکی از جنبه‌های ارتقاء سلامت مغز است که موجب مهارت بهتر تفکر در سال های بعد زندگی می‌شود.

دکتر جانی کورلی از دانشگاه ادینبورگ در این مورد می گوید: خوردن سبزیجات برگ سبز بیشتر و کاهش مصرف گوشت قرمز دو عنصر اساسی غذایی است که فواید آن در رژیم غذایی مدیترانه‌ای دیده می‌شود که با داشتن ساختار مغز سالم رابطه مثبت دارد و بین رژیم غذایی مدیترانه‌ای و مهارت‌های تفکر ارتباط دو سویه ای وجود دارد اگرچه ارتباطات ساختاری و عملکردی دیگری از مغز با این معیار رژیم مرتبط است اما باید گفت که به طور کلی رژیم غذایی مدیترانه‌ای موجب سلامت مغز خواهد شد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان