اولین ویتامینی که کشف شد ویتامین ضد استرس است / کمبود آن چه بیماری هایی ایجاد می کند؟

خط سلامت: ویتامین B1 که تیامین نیز نامیده می شود، یکی از 8 ویتامین B است. تمام ویتامین‌های B به بدن کمک می‌کنند تا غذا (کربوهیدرات‌ها) را به سوخت (گلوکز) تبدیل کند که بدن از آن برای تولید انرژی استفاده می‌کند.

اولین ویتامینی که کشف شد ویتامین ضد استرس است / کمبود آن چه بیماری هایی ایجاد می کند؟

این ویتامین‌های B که اغلب به عنوان ویتامین‌های B کمپلکس شناخته می‌شوند، به سوخت و ساز چربی و پروتئین نیز کمک می‌کنند.

به گزارش خط سلامت ویتامین های B کمپلکس برای داشتن کبد، پوست، مو و چشم سالم مورد نیاز هستند. آنها همچنین به عملکرد صحیح سیستم عصبی کمک می کنند و برای عملکرد خوب مغز مورد نیاز هستند.

همه ویتامین های B محلول در آب هستند، به این معنی که بدن آنها را ذخیره نمی کند.

مانند سایر ویتامین های B کمپلکس، تیامین یا ویتامین B1 گاهی اوقات یک ویتامین ضد استرس نامیده می شود زیرا ممکن است سیستم ایمنی را تقویت کند و توانایی بدن را برای مقاومت در برابر شرایط استرس زا بهبود بخشد. این ویتامین B1 نامگذاری شده است زیرا اولین ویتامین B کشف شده بود.

ویتامین ضد استرس 

تیامین هم در گیاهان و هم در حیوانات یافت می شود و نقش مهمی در برخی واکنش های متابولیک ایفا می کند. بدن شما برای تشکیل آدنوزین تری فسفات (ATP) به آن نیاز دارد، که هر سلول بدن از آن برای انرژی استفاده می کند.

کمبود تیامین به ندرت اتفاق می افتد، اگرچه افراد الکلی، افراد مبتلا به بیماری کرون، بی اشتهایی و کسانی که تحت دیالیز کلیه قرار می گیرند ممکن است کمبود داشته باشند. علائم کمبود تیامین عبارتند از:

سردرد

حالت تهوع

خستگی

تحریک پذیری

افسردگی

ناراحتی شکمی

افراد مبتلا به کمبود تیامین در هضم کربوهیدرات ها نیز مشکل دارند. این اجازه می دهد تا ماده ای به نام اسید پیروویک در جریان خون رسوب کند و باعث از دست دادن هوشیاری ذهنی، مشکل در تنفس و آسیب قلبی شود، بیماری به نام بری بری.

بری بری

مهمترین کاربرد تیامین برای درمان بری بری است که به دلیل عدم مصرف کافی تیامین در رژیم غذایی ایجاد می شود. علائم عبارتند از:

تورم، سوزن سوزن شدن یا سوزش در دست ها و پاها

گیجی

مشکل در تنفس به دلیل وجود مایع در ریه ها

حرکات کنترل نشده چشم (نیستاگموس)

مردم کشورهای توسعه یافته معمولاً به بری بری مبتلا نمی شوند زیرا غذاهایی مانند غلات و نان ها با ویتامین B1 غنی شده اند.

سندرم Wernicke-Korsakoff

یک اختلال مغزی است که در اثر کمبود تیامین ایجاد می شود. Wernicke-Korsakoff در واقع دو اختلال است. بیماری Wernicke شامل آسیب به اعصاب در سیستم عصبی مرکزی و محیطی است. اغلب به دلیل سوء تغذیه به دلیل اعتیاد به الکل ایجاد می شود. سندرم کورساکوف با مشکلات حافظه و آسیب عصبی مشخص می شود. دوزهای بالای تیامین می تواند هماهنگی عضلات و سردرگمی را بهبود بخشد، اما به ندرت از دست دادن حافظه را بهبود می بخشد.

آب مروارید

شواهد اولیه نشان می دهد که تیامین همراه با سایر مواد مغذی ممکن است خطر ابتلا به آب مروارید را کاهش دهد. افرادی که دارای مقدار زیادی پروتئین و ویتامین های A، B1، B2 و B3 (یا نیاسین) در رژیم غذایی خود هستند، کمتر به آب مروارید مبتلا می شوند. دریافت کافی ویتامین‌های C، E، و ویتامین‌های B کمپلکس، به‌ویژه B1، B2، B9 (اسید فولیک) و B12، ممکن است از عدسی چشم شما در برابر ابتلا به آب مروارید محافظت کند. تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

بیماری آلزایمر

کمبود تیامین می تواند باعث زوال عقل در سندرم Wernicke-Korsakoff شود. بنابراین محققان حدس می زنند که تیامین ممکن است به بیماری آلزایمر کمک کند. نشان داده شده است که تیامین خوراکی عملکرد شناختی بیماران مبتلا به آلزایمر را بهبود می بخشد. با این حال، جذب تیامین در افراد مسن ضعیف است. قبل از اینکه تیامین به عنوان درمانی برای بیماری آلزایمر پیشنهاد شود، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است.

نارسایی قلبی

تیامین ممکن است با نارسایی قلبی مرتبط باشد زیرا بسیاری از افراد مبتلا به نارسایی قلبی از دیورتیک ها (قرص های آب) استفاده می کنند که به دفع مایعات اضافی بدن کمک می کند. اما دیورتیک ها همچنین ممکن است باعث شوند بدن از شر بیش از حد تیامین خلاص شود. چند مطالعه کوچک نشان می دهد که مصرف مکمل های تیامین ممکن است کمک کند. مصرف روزانه مولتی ویتامین باید تیامین کافی را تامین کند.

افسردگی

سطوح پایین تیامین با افسردگی مرتبط است. در یک مطالعه روی بزرگسالان چینی مسن، سطوح ضعیف تیامین با خطر بالاتر افسردگی مرتبط بود.

منابع غذایی

بیشتر غذاها حاوی مقادیر کمی تیامین هستند. مقادیر زیادی را می توان در موارد زیر یافت:

گوشت گاو

طیور

گوشت های اندام

سایر منابع غذایی خوب تیامین عبارتند از:

غلات و برنج غلات کامل یا غنی شده

حبوبات

جوانه گندم

سبوس

مخمر ابجو

آجیل

ویتامین B1 را می‌توان در مولتی ویتامین‌ها (از جمله قطره‌های جویدنی و مایع کودکان)، ویتامین‌های B کمپلکس یا به‌صورت جداگانه به فروش رساند. این در اشکال مختلفی از جمله قرص، ژل نرم و قرص موجود است. همچنین ممکن است به عنوان تیامین هیدروکلراید یا تیامین مونونیترات برچسب گذاری شود. در موارد کمبود شدید، تیامین را می توان به صورت داخل وریدی تجویز کرد.

چگونه آن را مصرف کنیم

مانند تمام داروها و مکمل ها، قبل از دادن مکمل های ویتامین B1 به کودک، با پزشک خود مشورت کنید.

توصیه های روزانه برای ویتامین B1 رژیم غذایی، طبق آکادمی ملی علوم، به شرح زیر است:

اطفال

نوزادان 6 ماهه: 0.2 میلی گرم (مصرف کافی)

نوزادان 7 ماه تا 1 سال: 0.3 میلی گرم (مصرف کافی)

کودکان 1 تا 3 سال: 0.5 میلی گرم (RDA)

کودکان 4 تا 8 سال: 0.6 میلی گرم (RDA)

کودکان 9 تا 13 سال: 0.9 میلی گرم (RDA)

مردان، 14 تا 18 سال: 1.2 میلی گرم (RDA)

زنان، 14 تا 18 سال: 1 میلی گرم (RDA)

بالغ

مردان، 19 سال و بالاتر: 1.2 میلی گرم (RDA)

زنان، 19 سال و بالاتر: 1.1 میلی گرم (RDA)

زنان باردار یا شیرده: 1.4 میلی گرم (RDA)

پزشکان دوزهای مناسب را برای بیماری هایی مانند بری بری و سندرم Wernicke-Korsakoff تعیین می کنند. پزشکان برای سندرم Wernicke-Korsakoff تیامین را به صورت داخل وریدی تجویز می کنند.

دوز روزانه 50 تا 100 میلی گرم اغلب به عنوان مکمل مصرف می شود. تیامین در این دوزها بی خطر به نظر می رسد. اما قبل از مصرف مقدار زیاد باید با پزشک خود صحبت کنید.

موارد احتیاط

به دلیل پتانسیل عوارض جانبی و تداخل با داروها، باید مکمل های غذایی را فقط تحت نظارت یک ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی آگاه مصرف کنید.

تیامین به طور کلی بی خطر است. دوزهای بسیار بالا ممکن است باعث ناراحتی معده شود.

مصرف هر یک از ویتامین های B برای مدت طولانی می تواند منجر به عدم تعادل سایر ویتامین های مهم B شود. به همین دلیل، ممکن است بخواهید از ویتامین B کمپلکس استفاده کنید که شامل تمام ویتامین های B است.

تعاملات احتمالی

اگر در حال حاضر هر یک از داروهای زیر را مصرف می کنید، نباید بدون مشورت با پزشک خود از ویتامین B1 استفاده کنید.

دیگوکسین: مطالعات آزمایشگاهی نشان می دهد که دیگوکسین، دارویی که برای درمان بیماری های قلبی استفاده می شود، ممکن است توانایی سلول های قلب را برای جذب و استفاده از ویتامین B1 کاهش دهد. این ممکن است به ویژه زمانی صادق باشد که دیگوکسین با فوروزماید (Lasix، یک دیورتیک حلقه) ترکیب شود.

دیورتیک ها (قرص های آب): دیورتیک ها، به ویژه فوروزماید (Lasix)، که متعلق به دسته ای به نام دیورتیک های حلقه ای است، ممکن است سطح ویتامین B1 را در بدن کاهش دهند. این امکان وجود دارد که سایر دیورتیک ها نیز همین اثر را داشته باشند. اگر داروی ادرار آور مصرف می کنید، از پزشک خود بپرسید که آیا به مکمل تیامین نیاز دارید یا خیر.

فنی‌توئین (دیلانتین): شواهد نشان می‌دهد برخی از افرادی که فنی‌توئین مصرف می‌کنند، سطح تیامین خون شان پایین‌تر است، که ممکن است به عوارض جانبی دارو کمک کند. با این حال، این در مورد همه افرادی که فنی توئین مصرف می کنند صادق نیست. اگر فنی توئین مصرف می کنید، از پزشک بپرسید آیا به مکمل تیامین نیاز دارید یا خیر. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان