بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین چه زمانی است؟ + قانون سرانگشتی خوردن مولتی ویتامین

خط سلامت: شکی نیست که یک رژیم غذایی متعادل راه خوبی برای اطمینان از دریافت مواد مغذی مورد نیاز بدن در روز است. برای بسیاری از افراد به چیزی بیش از غذا نیاز است. اینجا جایی است که مولتی ویتامین ها وارد می شوند.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین چه زمانی است؟ + قانون سرانگشتی خوردن مولتی ویتامین

مولتی ویتامین ها روشی موثر و مورد تایید برای تکمیل رژیم غذایی هستند. اما زمانی که تصمیم می گیرید کدام یک از آنها را مصرف کنید، سوالات رایج بسیاری مطرح می شود آیا اصلاً باید مولتی ویتامین مصرف کنید؟

به گزارش خط سلامت بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین چه زمانی است؟ آیا زمان بندی بر نحوه جذب مواد مغذی توسط بدن تأثیر می گذارد؟ 

آیا باید مولتی ویتامین مصرف کرد؟

سومان آگاروال متخصص تغذیه توضیح می دهد سن خاصی برای شروع مصرف مولتی ویتامین ها وجود ندارد. او می‌گوید: «هرکسی که نیازهای ویتامین و مواد معدنی‌اش از طریق غذای معمولی تامین نمی‌شود، باید با ارائه‌دهنده مراقبت‌های بهداشتی خود مشورت کند و رژیم مولتی ویتامین را شروع کند.»

دکتر ویشاخا شیوداسانی، دکتر ویشاخا شیوداسانی می‌گوید: گروه‌های خاصی از افراد وجود دارند که برای جلوگیری از کمبود به مولتی ویتامین‌ها نیاز دارند به عنوان مثال، زنان باردار به اسید فولیک و آهن نیاز دارند، زنان در سال‌های قاعدگی به آهن نیاز دارند، گیاه‌خواران اغلب کمبود B12 دارند ، افراد مسن ممکن است به کلسیم نیاز داشته باشند و بیشتر مردم به ویتامین D نیاز دارند.

مولتی ویتامین باید حاوی چه چیزی باشد؟

آگاروال توضیح می‌دهد مولتی ویتامین‌های شما باید شامل تمام ویتامین‌های B کمپلکس باشد، زیرا روش‌های مدرن زندگی و آشپزی اغلب این مواد مغذی را کاهش می‌دهند.

او همچنین پیشنهاد می‌کند باید حاوی مواد معدنی کمیاب مانند روی، سلنیوم، آهن و کلسیم، همراه با ویتامین‌های محلول در چربی مانند A، D و E باشد. همچنین می‌توان از آنتی‌اکسیدان‌هایی مانند لیکوپن و آستاگزانتین بهره برد. اگرچه لازم نیست مولتی ویتامین ها حاوی مقادیر زیادی B12 و D3 باشند، زیرا در مقادیر کم وجود دارند، اما همچنان می تواند مفید باشد.

بهترین زمان مصرف مولتی ویتامین چه زمانی است؟

ویتامین C: بعد از صبحانه (توجه: با توجه به قوانین دارویی، ویتامین C باید توسط پزشک شما تجویز شود)

امگا 3 و یوبی کینول: بعد از ناهار. مصرف امگا 3 با غذا ممکن است جذب را بهبود بخشد و عوارض جانبی مانند آروغ زدن یا مزه ماهی را کاهش دهد.

آهن: بهتر است با معده خالی ، حداقل یک ساعت قبل از غذا یا دو ساعت بعد از غذا جذب شود. با این حال، آهن می تواند معده را تحریک کند، بنابراین مصرف آن با غذا ممکن است برای برخی افراد بهتر باشد.

ب کمپلکس: حتما در نیمه اول روز مصرف شود. به گفته دکتر شیوداسانی، اگر در نیمه دوم مصرف شود، می تواند برای برخی افراد بی خوابی ایجاد کند.

کلسیم: به بهترین وجه با غذا جذب می شود، به ویژه غذاهای غنی از ویتامین D که به جذب کلسیم کمک می کند. آگاروال توصیه می کند آن را همراه با یک لیوان دوغ مصرف کنید.

منیزیم: برای خواب بهتر و آرامش بهتر است 15 دقیقه قبل از خواب مصرف شود.

قانون سرانگشتی؟

دکتر شیوداسانی می‌گوید ویتامین‌های محلول در چربی زمانی بهتر جذب می‌شوند که با غذا یا بدون غذا مصرف شوند، در حالی که ویتامین‌های محلول در آب را می‌توان با غذا یا بدون غذا مصرف کرد. برخی از مواد معدنی مانند آهن ممکن است با معده خالی بهتر جذب شوند، در حالی که برخی دیگر مانند کلسیم ممکن است با غذا بهتر جذب شوند.

آهن و ویتامین C: ویتامین C همراه با آهن باعث افزایش جذب آهن می شود.

کلسیم، منیزیم، ویتامین D و K2: به طور هم افزایی برای سلامت استخوان ها عمل می کند. دکتر شیوداسانی می افزاید: «بیشتر بیمارانی که می بینم فقط کلسیم یا در بهترین حالت با D3 مصرف می کنند. ترکیبی از ویتامین K2، منیزیم و ویتامین D با کلسیم ، تضمین می کند که کلسیم به جای نشستن در رگ ها به سمت استخوان ها هدایت می شود و باعث انسداد کلسیم می شود.

مولتی ویتامین هایی که نباید با هم خورده شوند

روی و مس:

در حالی که هر دو مواد معدنی ضروری هستند، اما برای جذب با هم رقابت می کنند. مصرف دوزهای بالای روی می تواند در جذب مس اختلال ایجاد کند. به طور کلی توصیه می شود آنها را در ساعات مختلف روز مصرف کنید، با روی در صبح و مس در بعد از ظهر یا عصر. من تعداد زیادی از زنان را می بینم که به طور نامحدود روی بدون مس مصرف می کنند که اغلب منجر به ریزش مو می شود.

آهن و کلسیم:

کلسیم می تواند در جذب آهن اختلال ایجاد کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان