اگر پنج روز کم بخوابید چه اتفاقی می افتد؟/ قبل از بچه دار شدن جوانب را بسنجید

خط سلامت: کم خوابی تاثیرات منفی زیادی بر روان و جسم افراد دارد. با انجام برخی فعالیت ها در طول روز، خواب شب بهبود پیدا کرده و کم خوابی رفع می شود.

اگر پنج روز کم بخوابید چه اتفاقی می افتد؟/ قبل از بچه دار شدن جوانب را بسنجید

کم خوابی دلایل زیادی دارد. افراد با نداشتن خواب کافی به بدن و سلامت روان خود آسیب می رسانند.

کم خوابی چه علتی دارد

به گزارش خط سلامت دلایل زیادی وجود دارد که چرا بسیاری از افراد هفت ساعت توصیه شده در هر شب نمی خوابند. برنامه‌های سفر، ضرب‌ الاجل‌های کاری، زیاده‌ روی در دیدن تلویزیون و داشتن بچه‌های کوچک، همگی در خواب تاثیرگذار هستند.

کمبود خواب والدین

تحقیقات اخیر نشان می دهد تا شش سال پس از تولد کودک، بسیاری از مادران و پدران هنوز به اندازه قبل از تولد فرزندشان نمی خوابند. برای والدین، فقط زمان کمتری در روز برای اختصاص دادن به خود وجود دارد.

مطالعه‌ای که در Current Biology منتشر شده است به این نکته اشاره می‌ کند که اثرات نامطلوب محرومیت از خواب چقدر سریع تاثیر می  گذارد.

محققان دانشگاه کلرادو گروهی از افراد جوان و سالم را ارزیابی کردند. به برخی اجازه داده شد تا پنج روز متوالی بیش از پنج ساعت در شب نخوابند.

کم خوابی و چاقی

کریستوفر دپنر- Christopher Depner-، فوق دکتری، فیزیولوژی خواب و شبانه روزی، دانشگاه کلرادو بولدر ارتباط بین کم خوابی و بیماری های متابولیک را مطالعه می کند، می گوید: پس از پنج روز، افراد اضافه وزن پیدا کردند. توضیح می‌دهد کمبود خواب هورمون‌ هایی را که اشتها را تنظیم می‌کنند از بین می برد، بنابراین افراد تمایل دارند بیشتر غذا بخورند.

دپنر و همکارانش کاهش حساسیت به انسولین را در میان شرکت کنندگان محروم از خواب ثبت کردند. او می‌گوید: در برخی از افراد، این میزان به حدی کاهش یافته است که پیش از دیابت در نظر گرفته می‌شوند. این افزایش قند خون در این افراد جوان و سالم موقتی خواهد بود. اما این یک شاخص قابل توجه است که نشان می دهد کمبود خواب چقدر بر متابولیسم تأثیر می گذارد.

پس از یک تعطیلات آخر هفته، شرکت کنندگان همچنان به اندازه کسانی که در مطالعه بودند که اجازه نداشتند آخر هفته بیشتر بخوابند، وزن اضافه کردند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان