موثرترین کار برای کودکانی که شکنجه شده اند

خط سلامت: حدود یک میلیارد کودک در سراسر جهان، نوعی خشونت یا بی توجهی را تجربه کرده اند، از آزار جنسی گرفته تا جسمی یا عاطفی. چنین تجربیاتی در دوران کودکی خطر قابل توجهی برای سلامت جسمی و روانی کودکان به همراه دارد و امید به زندگی آنها را کوتاه می کند. محققان روش هایی برای غلبه بر ترومای تجربه شده توسط کودکان پیدا کرده اند.

موثرترین کار برای کودکانی که شکنجه شده اند

به گزارش خط سلامت محققان می گویند مدیتیشن و ذهن آگاهی برای نوجوانانی که تروما را تجربه کرده اند فوایدی دارد.

اثرات منفی آسیب های دوران کودکی

تجربه خشونت یا غفلت والدین در اوایل دوران کودکی و نوجوانی، بر سلامت جسمی و روانی افراد تأثیر می‌گذارد و پیامدهای طولانی‌مدتی دارد. کودکانی که چهار یا بیشتر از چهار مورد تروما یا آسیب دوران کودکی شامل آزار فیزیکی، عاطفی یا جنسی، بی‌توجهی جسمی یا عاطفی، بزرگ شدن در یک خانواده ناکارآمد با والدینی دارای بیماری‌های روانی یا معتاد به الکل و سابقه زندانی شدن اعضای خانواده را تجربه می‌کنند، افزایش خطر ابتلا به بیماری هایی مانند دیابت نوع 2، مشکلات قلبی، چاقی، سرطان، بیماری های تنفسی و روانی و همچنین احتمال بیشتر سوء مصرف مواد مخدر و الکل را نشان می دهند.

تروما و آسیب های دوران کودکی همچنین احتمال آسیب پذیری بیشتر در برابر استرس و داشتن رفتار پرخطر را افزایش می دهند. همچنین دیده شده است که چگونه آسیب های دوران کودکی روند پیری بیولوژیکی را سرعت می بخشد و می تواند طی چندین نسل، از والدین به فرزندان منتقل شود.

یک راه برای غلبه بر تروما

برای اولین بارشواهد علمی نشان می‌دهد انجام مدیتیشن و تمرینات ذهن آگاهی، همراه با فعالیت‌های هنری و درمان روانشناختی، برای درمان آثار منفی ناشی از تروما و آسیب های دوران کودکی در نوجوانان و کودکان مفید است.

نتایج نشان می دهد مدیتیشن و تمرینات ذهن آگاهی منجر به تغییراتی در مسیرهای بیولوژیک حساس به تروما می شود، بطوریکه که با کاهش قابل توجه علائم استرس پس از سانحه همراه است. با توجه به خطر انتقال بین نسلی رفتار توهین آمیز و بی رحمانه، که منجر به تجربه تروما در کودکان می شود؛ این نتایج می تواند راهی برای قطع چرخه آسیب بین نسلی باشد. در یک تحقیق دخترانی که تروما و آسیب های دوران کودکی را تجربه کرده بودند، به دو دسته تقسیم شدند: دسته اول فعالیت های عادی روزمره را انجام می دادند ولی دسته دوم جلسات 30 دقیقه ای یوگا، تمرین های مدیتیشن ذهن آگاهی و فعالیت های بیان هنری مانند رقص، موسیقی، طراحی و تئاتر را، بصورت روزانه انجام می دادند. نتایج نشان داد، مدیتیشن و تمرینات ذهن آگاهی باعث می شود، کاهش قابل توجهی در نمرات استرس افراد گروه دوم دیده شود. محققان نشان دادند، کاهش استرس از طریق مدیتیشن و فعالیت های هنری باعث فعال شدن مجموعه ای از انتقال دهنده های عصبی و هورمون هایی می شود که روی مغز اثر می گذارند و بیان ژن را تغییر می دهند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان