6 علامت که نشان می دهد بیش از حد می خوابید

خط سلامت: کم خوابی برای سلامت روحی و جسمی شما بسیار مضر است، بنابراین واقعاً توصیه نمی شود خواب شب های خود را کوتاه کنید.

6 علامت که نشان می دهد بیش از حد می خوابید

کم خوابی برای سلامت روحی و جسمی شما بسیار مضر است، بنابراین واقعاً توصیه نمی شود خواب شب های خود را کوتاه کنید. اما آیا می دانستید که زیاد خوابیدن نیز می تواند مضر باشد؟

این علائم به شما نشان می دهد که ساعت های زیادی می خوابید.

کم خوابی

به گزارش خط سلامت کسی که دائماً خیلی کم می‌خوابد، ممکن است دچار کم‌خوابی شود. ممکن است به نظر برسد می توانید با خوابیدن بیشتر در تعطیلات آخر هفته، خواب از دست رفته را بازیابی کنید، اما اینطور نیست.

رفع کم خوابی بسیار دشوار است و می تواند منجر به بروز چند علامت جسمی و روحی شود. می توانید کاهش تمرکز، هوس خوردن غذاهای ناسالم و احساس غم را تجربه کنید. علاوه بر این، سیستم ایمنی ممکن است به قدری ضعیف باشد که هر بار  دچار سرماخوردگی شوید. بنابراین مهم است به اندازه کافی بخوابید، اما چگونه متوجه می شوید که بیش از حد می خوابید؟ این علائم می تواند به شما بگوید.

 سردرد

ممکن است فکر کنید به دلیل کم خوابی دچار سردرد می شوید، اما می توانید با صرف ساعت های طولانی دراز کشیدن روی بالش نرم خود نیز دچار سردرد شوید. دکتر الیزابت مک دویت توضیح می دهد که چگونه ممکن است. او می گوید نوسانات تکانه های عصبی می تواند باعث سردرد هنگام خواب شود. هنگامی که هنوز در خواب هستید، زمانی که به طور معمول صبحانه خود را می خورید یا قهوه می نوشید، ممکن است به دلیل قند خون پایین، کم آبی بدن یا کمبود کافئین دچار سردرد شوید.

 همه چیز دردناک است

شاید فکر می کنید که بدن شما زمانی که ساعت های زیادی می خوابید کاملاً استراحت می کند، اما در واقع زمانی که استراحت طولانی شبانه داشته اید، بدن نیز می تواند آسیب ببیند. آیا این برای شما اتفاق افتاده است؟ 

مه مغزی

مه مغزی برای بسیاری از افراد یک اتفاق عجیب است. از نظر فیزیکی حضور دارید و مغزتان کار می کند، اما سرتان در آن نیست. احساس می کنید سرتان پر از پشم پنبه است که شما را از فکر کردن واضح باز می دارد. آیا شما این را تشخیص می دهید؟ پس این احتمال وجود دارد که بیش از حد خوابیده باشید. ریتم خواب خود را با بلند شدن از رختخواب در یک زمان مشخص هر روز تنظیم کنید و متوجه خواهید شد که مه مغزی از بین می رود.

 بیدار شدن با خستگی

9 ساعت خوابیدی، از خواب بیدار شدی و فهمیدی که هنوز خسته ای. خوابیدن برای جبران ساعات از دست رفته در هفته ممکن است چندان ایده خوبی نباشد. ساعت بیولوژیکی شما گیج می شود و باعث می شود خسته بمانید. آیا واقعاً می خواهید کمی خواب از دست رفته را جبران کنید؟ 15 دقیقه زودتر از حالت عادی به رختخواب بروید. خواهید دید که نسبت به زمانی که تا ساعت 11 صبح روز شنبه در رختخواب می‌مانید، کمتر احساس خستگی می‌کنید.

از دست دادن حافظه

کم خوابی، اما خواب زیاد نیز می تواند عواقب منفی برای حافظه داشته باشد. تحقیقات نشان می‌دهد زنانی که بیش از حد می‌خوابیدند نسبت به زنانی که هفت یا هشت ساعت در شب می‌خوابیدند، در برخی آزمایش‌های مغزی عملکرد بدتری داشتند.

افزایش وزن

شاید یکی از منفی ترین پیامدهای خواب زیاد افزایش وزن باشد. تحقیقات انجام شده توسط دانشگاه گلاسکو نشان می دهد بین عادات خوابیدن و افزایش وزن در افراد چاق ارتباط وجود دارد. این تحقیق همچنین نشان می دهد افراد مبتلا به چاقی که شب های کوتاه (کمتر از هفت ساعت خواب در شب) یا شب های طولانی (بیش از نه ساعت خواب در شبانه روز) دارند، پیامدهای منفی را در مورد وزن خود تجربه می کنند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان