4 دلیل روانی که برخی افراد خودزنی می کنند

خط سلامت: مطالعات نشان می‌دهد تقریباً از هر پنج نفر یک نفر در طول زندگی به خود عمداً آسیب دیده است.

4 دلیل روانی که برخی افراد خودزنی می کنند

خودزنی بر افراد در هر سن، جنسیت و طبقات مختلف تأثیر می گذارد.

خودآزاری اغلب در سال های نوجوانی به طور متوسط، بین سنین 12 تا 14 سالگی آغاز می شود.

به گزارش خط سلامت یکی از دلایلی که برخی افراد خود زنی می کنند این است که صدمه زدن به بدن را با تسکین درد عاطفی مرتبط می دانند.

خودآزاری یکی از چیزهایی است که مردم از آن احساس شرم می کنند.

یک بررسی در سال 2012 از 52 مطالعه مربوط به خود آسیبی از سراسر جهان نشان داد که تقریباً 18 درصد از افراد در طول زندگی عمداً خود را زخمی کرده اند. 

خودزنی اغلب در طول سال های نوجوانی آغاز می شود به طور متوسط، بین سنین 12 تا 14سالگی. به طور شگفت انگیزی در این دوره رایج است: مطالعات نشان می دهد بین 13 تا 23 درصد از نوجوانان به طور عمدی به خود آسیب زده اند.

فرق خودزنی و خودکشی

در خودزنی فرد سعی نمی‌کنند خود را بکشند. آنها اغلب برای احساس زنده بودن، به جای بی حسی، به خود آسیب می زنند.

خودآزاری، بنا به تعریف، باید «برای اهدافی باشد که از نظر اجتماعی تأیید نشده است».بریدن، سوزاندن، حک کردن کلمات یا نمادها بر روی پوست، کندن دردناک مو، یا به معنای واقعی کلمه کوبیدن سر به دیوار مطمئناً مهم است.

 چهار دلیل خودآزاری 

دلیل شماره 1: درد فیزیکی می تواند درد عاطفی را از بین ببرد. درد فیزیکی ناشی از بریدن نه تنها احساسات منفی را منتشر می کند ، بلکه می تواند احساس آرامش و تسکین نیز ایجاد کند.  برخی حتی می گویند این کار اعتیاد آور است.

دلیل شماره 2: خشن ترین منتقدان خودشان هستند. افرادی که خودزنی می کنند، بیشتر احساس نارضایتی از خود داشتند. این نارضایتی به صورت انتقاد شدید از خود ظاهر شد. در واقع، هر کسی که به خود صدمه می زند واقعاً به خودش سخت می گیرد و گاهی اوقات انتقادات خود را در پوست خود حک می کند: «چاق»، «احمق»، «شکست».

مطالعه‌ای در سال 2012 نشان داد که انتقاد شدید از خود به‌جای سایر اشکال غیرمستقیم‌تر آسیب‌رسانی به خود، مانند اختلالات خوردن، نوشیدن، یا سوءمصرف مواد مخدر، به شدت با خودآزاری مرتبط است .

دلیل شماره 3: خودزنی راهی برای توقف احساس بی حسی است. به طور خاص، افراد با سابقه تروما ممکن است برای کنترل درد خود یا احساس چیزی غیر از بی حسی به خود آسیب برسانند.

دلیل شماره 4: این یک خروجی جایگزین برای درد عاطفی است. بچه‌هایی که در خانواده‌ای بزرگ می‌شوند که غم و اندوه، آسیب یا ناامیدی باطل می‌شود یا مورد تمسخر قرار می‌گیرد، شروع به این باور می‌کنند که بد نیست احساس بدی داشته باشید. آنها به بریدن به عنوان یک روش «قابل قبول» برای احساس درد روی می‌آورند اگر اجازه نداشته باشند آن را از نظر احساسی احساس کنند، از نظر فیزیکی آن را رها می‌کنند.

به طور خلاصه، بریدن و آسیب رساندن به خود را مانند هر مکانیسم ناسالم دیگری مانند مست کردن، پرخوری یا پرخوری در نظر بگیرید.

چگونه از خودآزاری جلوگیری کنیم

در یک مطالعه در سال 2015 ، محققان از افرادی که خودزنی کرده بودند، پرسیدند که چرا این کار را متوقف کردند. پاسخ های زیادی وجود داشت، اما سه مورد برجسته بودند. ابتدا، تقریباً 40 درصد گفتند کهوقتی متوجه شدند که می توانند برای مدتی احساس بدبختی را تحمل کنند و احتمالاً به زودی احساس بهتری خواهند داشت، از بریدن دست کشیدند. تقریباً یک چهارم (24 درصد) این کار را متوقف کردند زیرا احساس می کردند کسی آنها را دوست دارد یا به آنها اهمیت می دهد  ممکن است وارد یک رابطه محبت آمیز شده باشند یا دوستانشان به آنها احساس لیاقت و مراقبت می دهند. و 27 درصد گفتند به سادگی از آن بیرون آمده اند.

خودزنی می‌تواند عادتی سخت باشد این منتقد درونی خشن صدایی است که به راحتی خاموش نمی‌شود. زمان و شجاعت می‌خواهد، اما بدانید که آن منتقد درونی را می‌توان به آرامی با چیزی که حتی نمی‌دانستید دارید کنار زد: قدرت درونی. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان