دوچرخه سواری چه فوایدی بر سلامتی دارد ؟ / آخرین یافته های علمی چه می گویند

خط سلامت: دوچرخه سواری از ورزش های نسبتا ارزان است که عالوه بر اینکه سلامت جسمی و روحی را همراه دارد، امکان گردهمایی اعضای خانواده و دوستان را در اوقات فراغت فراهم می کند .

دوچرخه سواری چه فوایدی بر سلامتی دارد ؟ / آخرین یافته های علمی چه می گویند

دوچرخه سواری در آخر هفته تمرین بسیار مهمی است که بهتر است به آن توجه شود. آخر هفته ها فرصت مناسبی است تا بهانه ها و دغدغه ها را به دست باد بسپاریم و همراه با خانواده ، در کنار عطر باران و رقص برگ ها ، سلامتی را میهمان روح و جان کنیم.

به گزارش خط سلامت تحقیقات نشان داده است بسیاری از افراد به انجام تمرینات ورزشــی که در آن خبری از بازی و سرگرمی نیست کمتر علاقه نشان می دهند. اما وقتی پای گروه دوستان ، پیک نیک خانوادگی و نشاط دسته جمعی به میان می آید ، کوچک و بزرگ رضایت خود را اعلام خواهند کرد.

دوچرخه سواری و شادی 

به عقیده محققان دوچرخه سواری و تندرستی با یکدیگر رابطه دو سویه داشته و از معدود ورزش های دسته جمعی است که یادگیری آن آسان بوده و با پرداخت هزینه نسبتا کم امکان دستیابی به اوقاتی شاد و مفرح فراهم خواهد شد.

دوچرخه سواری و لاغری 

نباید فراموش کرد با افزایش ســن سرعت متابولیسم بدن کند شــده و به دنبال آن احتمال ابتلا به چاقی افزایش پیدا می کند .

دوچرخه سواری که از سرگرمی های مورد علاقه کودکان محسوب می شود ، برای بزرگترها میانبری به دنیای سلامت به شمار می آیــد . با انجام این ورزش عملکرد متابولیکی بدن تنظیم خواهد شــد و احتمال تجمع کالری ها و به دنبال آن اضافه وزن کاهش خواهد یافت .

دوچرخه سواری و قلب

همچنین از آنجا که هنگام رکاب زدن عملکرد قلب و ریه ها به طور همزمان تنظیم می شــود ، احتمال ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در دوچرخه سواران به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند.

به عقیده محققان هنگام دوچرخه سواری عضلات پشتی و قســمت های فوقانی عضلات ران ، ماهیچه های ساق پا به طور هماهنگ فعالیت کرده و این نوع هماهنگی تقویت ماهیچه های حرکتی و پیشگیری از درد های مفصلی را به دنبال خواهد داشت.

دوچرخه سواری و استقامت

از طرف دیگر قدرت و استقامت بدنی با افزایش سن ، کاهش پیدا می کند ، تا جایی که از دهه ششم زندگی افت استقامتی ، برهم خوردن تعادل بدن را به دنبال داشته و خطر سقوط و شکستگی استخوان ها را بیشتر می کند . دوچرخه سواری از جمله ورزش هایی است که انجام آن در دوران میانسالی باعث افزایش قدرت و استقامت بدنی در سالمندی خواهد شد.

دوچرخه سواری و فشار خون

علاوه بر این کنترل فشار خون ، بهره مندی از فواید تکنیک های تنفس عمیق ، پیشگیری یا کنترل بیماری دیابت و کاهش ابتلا به انواع ســرطان از دیگر دستاوردهای این ورزش به شمار می رود.

تحقیقات نشان می دهد برنامه ریزی برای دوچرخه سواری در طبیعت ، امکان آشنایی با گروه های دوستی جدید ، آشتی با فضای سبز و محیط زیست را به دنبال خواهد داشت و علاوه بر این افزایش انرژی مثبت و روحیه با نشاط را به همراه دارد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان