دانشمندان علوم اعصاب از مزایای رویاپردازی پرده بر داشتند

خط سلامت: رویا پردازی اغلب به عنوان صفاتی غیر مولد و غیر مفید در نظر گرفته می شود.

دانشمندان علوم اعصاب از مزایای رویاپردازی پرده بر داشتند

رویا پردازی بر خلاف باور رایج بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد.

به گزارش خط سلامت دانشمندان علوم اعصاب می گویند رویا پردازی خلاقیت را تقویت می کند.

رویاپردازی و تاثیر آن بر مغز

رویاپردازی موجب تقویت حافظه و کاهش استرس می شود. به گفته علوم اعصاب ، رویاپردازی سمت راست مغز را فعال می کند و دروازه ای را برای افکار نوآورانه تر و پیشرفت های خلاقانه باز می کند.

رویاپردازی و حافظه

تحقیقات نشان می دهد وارد شدن به حالت رویا یادگیری و حافظه را بهبود می بخشد. رویاپردازی حالتی آرام از آگاهی محیطی است که به ذهن کمک می کند تا افکار پیچیده را در حالت بیداری و استراحت پردازش کند.

در یک مطالعه منتشر شده در ژورنال نیچر ، محققان فعالیت عصبی موش ها را در حالی که رویاپردازی می کردند، بررسی کردند. این مطالعه الگوهای عصبی متمایز و فعال شدن هیپوکامپ، ناحیه ای از مغز که مسئول حافظه است را نشان داد.

این یافته ها نشان می دهد خیال پردازی به یادگیری و حافظه کمک می کند. محققان پیشنهاد می‌کنند برای تثبیت یادگیری انجام‌شده در طول روز، وقت گذاشتن برای رویاپردازی ضروری است.

رویا پردازی و خلاقیت

تحقیقات نشان می‌دهد رویاپردازی خلاقیت را تقویت می‌کند، زیرا توانایی مغز برای ایجاد ارتباط جدید بین مفاهیم به ظاهر نامرتبط در طول دوره‌های رویاپردازی افزایش می‌یابد.

در قلب رویاپردازی شبکه ای در مغز نهفته است که وقتی ذهن در حال استراحت است فعال می شود. این تئاتر عصبی به فرد این امکان را می دهد که به طور ذهنی در سناریوها پرسه بزند، واقعیت های جایگزین را تصور کند و تجربیات را شبیه سازی کند.

رویاپردازی و حل مسئله

رویاپردازی به عنوان یک زمین بازی شناختی عمل می کند که در آن مغز با مشکلات حل نشده مقابله می کند. یک مطالعه منتشر شده در مجله Psychological Science  نشان داد افرادی که قبل از یک کار حل مسئله در یک دوره کوتاه رویاپردازی درگیر شده بودند، در مقایسه با افرادی که درگیر ذهن سرگردانی نبودند، خلاقیت و مهارت های حل مسئله را افزایش دادند.

هنگامی که دانشمندان اسکن MRI را روی افرادی که رویاپردازی می کردند انجام دادند، متوجه شدند مناطق مختلف مغز آن ها بسیار فعال است، از جمله شبکه اجرایی، که با حل مشکل پیچیده مرتبط است.

رویاپردازی و اضطراب

رویاپردازی ابزار ارزشمندی برای مقابله با استرس و اضطراب، به ویژه در محیط های شلوغ یا موقعیت هایی با تهدیدات درک شده می باشد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است. 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان