این بیماری خطرناک نتیجه کم خوابی زنان است

خط سلامت: خواب کوتاه تنها به میزان 90 دقیقه برای چند هفته باعث افزایش مقاومت به انسولین می شود که یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 است.

این بیماری خطرناک نتیجه کم خوابی زنان است

خواب کوتاه تنها به میزان 90 دقیقه برای چند هفته باعث افزایش مقاومت به انسولین می شود که یک عامل خطر برای دیابت نوع 2 است.

به گزارش خط سلامت یک مطالعه جدید در دانشگاه کلمبیا نشان می دهد کوتاه کردن خواب تنها به میزان 90 دقیقه به مدت شش هفته باعث افزایش مقاومت به انسولین در زنانی می شود که به خواب کافی عادت دارند. این تأثیر در زنان یائسه بیشتر است.

خواب شبانه

میزان خواب شبانه توصیه شده بین هفت تا نه ساعت در شب است.

این یافته ها اولین یافته هایی است که نشان می دهد کمبود خواب خفیف، که به مدت شش هفته حفظ می شود، باعث تغییراتی در بدن می شود که خطر ابتلا به دیابت را در زنان افزایش می دهد.

زن و خواب

مطالعه جدید به ویژه زنان را مورد بررسی قرار داد، زیرا مطالعات نشان می دهد خواب ضعیف تأثیر بیشتری بر سلامت متابولیک قلبی زنان نسبت به مردان دارد.

دکتر ماری پیر سنت اونگ- Marie-Pierre St-Onge- ، سرپرست این مطالعه، دانشیار پزشکی تغذیه کلمبیا می‌گوید: زنان در طول عمر خود با تغییرات زیادی در عادات خواب خود به دلیل فرزندآوری، تربیت فرزند و یائسگی مواجه می‌شوند. زنان بیشتر از مردان این تصور را دارند که به اندازه کافی نمی خوابند.

مطالعه اثرات کاهش خواب مزمن بر سلامتی دشوار است. برخی از مطالعات، انجام شده در محیط آزمایشگاهی، نشان داده اند که یک دوره کوتاه کم خوابی کامل یا جزئی، متابولیسم گلوکزرا مختل می کند.

برای بررسی تأثیر کم‌خوابی مزمن و خفیف، محققان 38 زن سالم از جمله 11 زن یائسه را که به طور معمول حداقل هفت ساعت در شب می‌خوابیدند، وارد مطالعه کردند.

این مطالعه نشان داد کاهش 90 دقیقه خواب به مدت شش هفته باعث افزایش سطح انسولین ناشتا تا بیش از 12 درصد به طور کلی و بیش از 15 درصد در میان زنان یائسه شد.

مقاومت به انسولین به طور کلی نزدیک به 15 درصد و در میان زنان یائسه بیش از 20 درصد افزایش یافته است.

وی می‌گوید: در یک دوره زمانی طولانی‌تر، استرس مداوم بر سلول‌های تولیدکننده انسولین می‌تواند باعث از کار افتادن آنها و در نهایت منجر به دیابت نوع 2 شود.

اگرچه افزایش چربی شکمی عامل اصلی مقاومت به انسولین است، اما محققان دریافتند اثرات کاهش خواب بر مقاومت به انسولین به دلیل افزایش چربی نیست.

نکته پایانی این است خواب کافی در هر شب منجر به کنترل بهتر قند خون و کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2، به ویژه در میان زنان یائسه می شود. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

 

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان