چگونه از شر افکار وسواسی خلاص شویم ؟

خط سلامت:"افکار وسواسی" اصطلاحی است که به افکار ناخواسته و ناراحت کننده ای اشاره می کند که به نظر نمی رسد به راحتی بتوانید از شرش خلاص شوید. این نوع تفکر که به عنوان افکار مزاحم نیز شناخته می شود، نشانه اختلال وسواس فکری جبری (OCD) است.

چگونه از شر افکار وسواسی خلاص شویم ؟

افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری جبری (OCD)  از رفتارهای اجباری و تکراری برای مقابله با اضطراب ناشی از افکارشان کمک میگیرند.

به گزارش خط سلامت تحقیقات نشان می دهد  که مردم به طور متوسط ​​روزانه بیش از 6000 فکر می کنند. در حالی که پرت شدن حواس و تمرکز توسط افکار ناخواسته بعضا غیرعادی نیست، افکار وسواسی چیزی نیستند که بتوانید از ذهن خود بیرون بریزید.

در عوض، این نوع تفکر وسواسی می تواند آنقدر ناراحت کننده باشد که فکر کردن به هر چیز دیگری سخت باشد.مردم اغلب از مکانیسم های مقابله ای ناسالم - از جمله کناره گیری اجتماعی و رفتار اجباری - برای مقابله با تفکر وسواسی استفاده می کنند. خوشبختانه، شما می توانید یاد بگیرید که چگونه افکار وسواسی را متوقف کنید و از تسخیر الگوهای فکری رها شوید.

وسواس فکری چیست؟

"افکار وسواسی" اصطلاحی است که به افکار ناخواسته و ناراحت کننده ای اشاره می کند که به نظر نمی رسد به راحتی بتوانید از شرش خلاص شوید. این نوع تفکر که به عنوان افکار مزاحم نیز شناخته می شود، نشانه اختلال وسواس فکری جبری (OCD) است. افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری جبری (OCD)  از رفتارهای اجباری و تکراری برای مقابله با اضطراب ناشی از افکارشان کمک میگیرند.

شکل دیگری از تفکر وسواسی نشخوار فکری است که از علائم اختلال وسواس فکری جبری (OCD) ، اضطراب و افسردگی است . نشخوار فکری یک مارپیچ فکری منفی است که به نظر می رسد پایان ندارد. هنگامی که فرآیند نشخوار شروع می شود، متوقف کردن آن دشوار است. درک انواع مختلف اختلال وسواس فکری جبری (OCD)  می تواند بینش عمیق تری در مورد اینکه چرا این افکار ادامه دارند و چگونه می توان آنها را مدیریت کرد، ارائه دهد.

نمونه هایی از افکار وسواسی

افکار وسواسی، افکار مداوم و مزاحم یا تصاویر ذهنی هستند که اغلب باعث اضطراب و پریشانی می شوند. انواع متداول تفکر وسواسی عبارتند از:

نگرانی بیش از حد در مورد میکروب ها یا آلودگی.

تشدید نگرانی در مورد پایبندی به معیارهای مذهبی یا اخلاقی.

خودگویی منفی مداوم یا انتقاد از خود.

ترس از آسیب رساندن ناخواسته به دیگران.

اضطراب ناشی از فراموشی احتمالی چیزی مهم.

این وسواس ها می توانند طاقت فرسا باشند و معمولاً ناخواسته هستند و به طور قابل توجهی بر زندگی روزمره و سلامت روان تأثیر می گذارند.

۷نکته برای برخورد با افکار وسواسی

۱.افکار خود را سرکوب نکنید

اگر با افکار مزاحم ناخواسته دست و پنجه نرم می کنید، اولین کاری که شما میکنید  ممکن است نادیده گرفتن افکارتان یا کنار زدن آنها باشد. متأسفانه، تلاش برای سرکوب این افکار مزاحم ناخواسته در واقع می تواند آنها را بدتر کند .

درک اینکه چگونه می توان افکار وسواسی را متوقف کرد، همیشه بهترین راه حل نیست. افکار وسواسی را سرکوب نکنید. هنگامی که به افکار خود بپردازید، ممکن است متوجه شوید که آنها محو می شوند.

تصدیق افکارتان به این معنی نیست که باید روی آنها تمرکز کنید. هنگامی که یک فکر ناخواسته ظاهر می شود، سعی کنید آن را بپذیرید و ادامه دهید. اگر بتوانید استرس ناشی از افکارتان را به حداقل برسانید، می توانید تأثیر آن ها را بر زندگی خود کاهش دهید.

۲. الگوها را بشناسید

یادگیری توقف افکار وسواسی به این معنی است که ابتدا الگوهای فکری مضر را بشناسید. سپس، با افزایش آگاهی خود از تفکر وسواسی، می توانید راه های بهتری برای کنار آمدن با افکار در زمان بروز پیدا کنید.

وقتی متوجه می‌شوید که با وسواس فکر می‌کنید ، روی واکنش‌های خود کار کنید. برای مثال، به جای تلاش برای دور کردن افکار، با نوشتن آنها به آنها رسیدگی کنید.

هنگامی که افکار از ذهن شما خارج شدند، سعی کنید تشخیص دهید که چه چیزی باعث آنها شده است. به عنوان مثال، افزایش استرس یک محرک رایج برای افکار وسواسی است، به ویژه در افراد مبتلا به اختلال وسواس فکری جبری (OCD) شناخت و درک محرک های شما می تواند در یادگیری نحوه برخورد با اختلال وسواس فکری جبری (OCD)  و سایر الگوهای فکری وسواسی در آینده حیاتی باشد.

۳.بپذیرید که خارج از کنترل شماست، اما قابل مدیریت است

قدم بعدی برای توقف تفکر وسواسی این است که بفهمید شما افکار وسواسی را مجبور نیستید انجام دهید. به یاد داشته باشید که افکار فقط افکار هستند - مجموعه ای از نورون ها که در مغز شلیک می کنند، نه بیشتر. همانطور که شروع به درک نحوه عملکرد الگوهای وسواسی می کنید، شانس بیشتری برای مدیریت آنها در زمان وقوع خواهید داشت.

برای پذیرش افکار وسواسی، خود را در زمان حال نگه دارید و نسبت به کاری که انجام می دهید واقع بین باشید .

۴. مزایای مدیتیشن و تمرکز حواس را پیدا کنید

افکار ذاتاً مضر نیستند، اما افکار وسواسی می توانند باعث اضطراب و پریشانی شدید شوند. ذهن آگاهی تمرینی است که به شما کمک می کند افکار و احساسات چالش برانگیز را بپذیرید. حتی اگر نمی توانید افکار خود را کنترل کنید، ذهن آگاهی می تواند به شما کمک کند تا با هیجاناتی که با آنها مواجه می‌شوید کنار بیایید.

راه‌های زیادی برای تمرین ذهن‌آگاهی وجود دارد، اما مدیتیشن ذهن‌آگاهی می‌تواند هنگام مبارزه با الگوی فکری مزاحم ناخواسته یا نشخوار فکری مفید باشد. مدیتیشن اثر آرام بخش دارد و مطالعات نشان می دهد که ذهن آگاهی می تواند پاسخ های منفی به افکار یا تصورات ناراحت کننده را کاهش دهد.

شما می توانید مدیتیشن و تمرکز حواس را در هر جایی تمرین کنید - چه در خانه، چه در محل کار، یا بیرون با دوستان. وقتی افکار وسواسی ظاهر می شوند، چند دقیقه به خود فرصت دهید تا مراقبه کنید. عمیق نفس بکشید، روی نفس خود تمرکز کنید و افکار خود را بدون قضاوت بپذیرید.

۵. راه هایی برای پرت کردن حواس خود بیابید

اگر نمی توانید بفهمید که چگونه افکار منفی را متوقف کنید، به دنبال یک عامل حواس پرتی باشید. محیط خود را تغییر دهید یا یک فعالیت جدید را شروع کنید، یک انحراف ساده اغلب می‌تواند چرخه فکر منفی را قبل از اینکه عملی شود، مختل کند. هر نوع انحراف می تواند به شما کمک کند از تفکر وسواسی خارج شوید. سعی کنید با یک دوست تماس بگیرید، یک برنامه تلویزیونی تماشا کنید، یا هدفون خود را بردارید و به آهنگ های مورد علاقه خود گوش دهید.

از فعالیت هایی که شما را به یاد هر فکر مزاحم ناخواسته خاصی می اندازد، خودداری کنید، مانند فیلم هایی با مضامین مشابه. اگر از عوامل محرک دوری کنید، حواس پرتی می تواند به طرز شگفت انگیزی موثر باشد.

۶.تفکر خود را به چالش بکشید

شما نباید سعی کنید به طور کلی از افکار وسواسی اجتناب کنید، اما خوب است که آنها را به چالش بکشید. برای مثال، نشخوار فکری اغلب شامل خودگویی های منفی مکرر است، مانند « هیچ کس مرا دوست ندارد » یا « من همه کارها را اشتباه انجام می دهم. ”

اگر وقت بگذارید و این افکار را مورد سوال قرار دهید و به چالش بکشید، احتمالاً شواهدی پیدا خواهید کرد که افکار مزاحم و وسواسی شما دقیق نیست. سعی کنید از خود بپرسید: چه کسی این را به من گفته است؟ یا از کجا بفهمم این درست است؟

درمان شناختی رفتاری (CBT) مداخله ای است که از تکنیک های مختلفی برای شناسایی و قالب بندی مجدد افکار منفی استفاده می کند.

۷. به دنبال درمان باشید

در حالی که هر فردی در یک زمانی ممکن است دچار افکار وسواسی شود، اگر فکر وسواسی چیزی است که با آن دست و پنجه نرم می کنید، کمک بگیرید. این افکار می توانند علائم یک بیماری روانی مانند اضطراب، افسردگی یا اختلال وسواس فکری جبری (OCD) باشند.

یک متخصص سلامت روان می تواند به شما کمک کند تا بفهمید چه چیزی باعث افکار ناخواسته شما می شود تا بتوانید کمک مورد نیاز خود را دریافت کنید. علاوه بر این، یک درمانگر می تواند به شما کمک کند مکانیسم های مقابله ای را یاد بگیرید که افکار شما را قابل کنترل تر می کند. الگوهای فکری شما ممکن است طاقت فرسا به نظر برسند، اما در درمان، می توانید راه هایی بیابید که آنها را از تسلط بر زندگی خود باز دارید.برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان