5 راه برای آنهایی که خواب به چشم شان نمی آید

خط سلامت: کمبود خواب منجر به خستگی، تحریک پذیری، عدم تمرکز و طیفی از  خطرات سلامت روان از جمله افسردگی می شود. کمبود خواب می تواند، احتمال سرطان را در یک فرد افزایش دهد. اگر قرص های خواب آور را برای کمک به خواب انتخاب کنید، ممکن است به همان اندازه احساس گیجی داشته باشید که انگار اصلا نخوابیده اید و در نهایت با عوارض جانبی دیگری مانند: خشکی دهان یا حتی وابستگی به این قرص های خواب آور مواجه شوید.

5 راه برای آنهایی که خواب به چشم شان نمی آید

دلایل کمبود خواب

به گزارش خط سلامت کمبود خواب مشکل بسیار بزرگی است. گاهی اوقات این به دلیل عواملی است که ما نمی‌توانیم آنها را کنترل کنیم، مانند ساعت‌های طولانی کار. کمبود خواب یک نگرانی برای سلامت عمومی بود و استرس های عاطفی و اقتصادی فقط آن را بدتر کرده است.

مقابله با کم خوابی و بهبود کیفیت خواب

راه های زیادی برای بهبود کیفیت خواب وجود دارد؛ ورزش کردن خصوصا یوگا، تغییر رژیم غذایی و مرقبه از جملع راه هایی است که برای مقابله با کم خوابی و بهبود کیفیت خواب پیشنهاد می شود.

یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کمک به بهبود کیفیت خواب و مقابله با کم خوابی این است که به مراقبه‌های هدایت‌شده، داستان‌های خواب یا موسیقی آرامش‌بخش گوش دهید. یک مطالعه مروری نشان داد ذهن آگاهی و مراقبه نسبت به سایر مداخلات به تنهایی در بهبود خواب افراد مؤثرتر است.

در اینجا چند روش وجود درارد که به شما کمک می کند، دقیقاً بر آنچه در اینجا و اکنون احساس می‌کنید تمرکز می‌کنید و اجازه می‌دهند به تدریج شلوغی روز را رها کنید و به خواب بروید.

اسکن بدن

برای رهایی از تنش و کمک به بدن به منظور آماده شدن برای یک خواب مناسب، لحظه ای را روی هر قسمت از بدن خود تمرکز کنید، از پیشانی و چانه، تا کف پا و انگشتان پا، به این ترتیب تمرکز شما از محرک های بیرونی به بدنتان معطوف می شود.

موسیقی آرامبخش

صداهای آرامش بخش، صحنه های آرامش بخشی را در ذهن شما ترسیم می کنند و به شما اجازه می دهند استرس های روز را پشت سر بگذارید و می توانند در بهبود کیفیت خواب و کوتاه کردن زمان لازم برای به خواب رفتن، مناسب باشند.

کم خوابی در کودکان

کودکان هم مانند بزرگسالان استرس را تجربه می کنند و ممکن است در شروع خواب مشکلاتی داشته باشند، اگرچه پیدا کردن علت پشت پرده این بی خوابی برای کودکان اهمیت فراوانی دارد؛ برخی روش ها که مبتنی بر مدیتیشن هستند می توانند در کمتر از هفت دقیقه، به کودکان کمک کنند، نگرانی‌هایشان را یکی یکی کنار بگذارند.

چادر خواب جادویی

برای کمک به بهبود خواب کودک، این نوع مدیتیشن، به کودک شما کمک می کند در یک سفر آرام و راحت، آسمان شب پر ستاره را در ذهن خود تجسم کند؛ فقط کافی است تصویری از یک آسمان پرستاره را برای او در حالی که چشمانش بسته است تصویر کنید.

موسیقی آرامبخش

گاهی اوقات، کودک اصلاً نمی‌خواهید روی چیزی تمرکز کند، چه بدن خود یا قصه خواب . در این موارد، موسیقی ملایم و آسان می توانند در رسیدن به آرامش کمک کننده باشد، فقط توجه داشته باشید صدای موسیقی آنقدر زیاد نباشد که منجر به حواس پرتی شود. مثلا صدای آب روان می تواند در سیدن به آرامش و شروع خواب مفید باشد. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان