دلایل روانی درک نکردن حرف یکدیگر

خط سلامت: چگونه خلق و خو بر نحوه پردازش زبان تأثیر می گذارد.

دلایل روانی درک نکردن حرف یکدیگر

به گزارش خط سلامت کسانی که خلق و خوی منفی دارند بهتر می توانند ناهماهنگی ها را در مطالبی که می خوانند تشخیص دهند. این یافته ها چگونگی تأثیر خلق و خو بر پردازش زبان را روشن می کند.

مطالعه جدید دانشگاه آریزونا نشان می دهد وقتی مردم در خلق و خوی منفی هستند، ممکن است سریعتر ناسازگاری را در مطالبی که می خوانند تشخیص دهند.

خلق و خوی منفی و ناسازگاری

ویکی لای، استادیار روانشناسی و علوم شناختی چگونگی واکنش مغز افراد به زبان را در زمانی که در خلق و خوی شاد در مقابل خلق و خوی منفی قرار دارند، بررسی کرد.

به نظر می رسد خلق و خو و زبان توسط شبکه های مختلف مغز پشتیبانی می شود. اما ما یک مغز داریم و این دو در یک مغز پردازش می‌شوند، بنابراین تعاملات زیادی در جریان است.

خلق و خوی منفی و موشکافی

وقتی مردم روحیه منفی دارند، مراقب و تحلیلگرتر هستند. آنها آنچه را بیان شده است، موشکافی می‌کنند و فقط به دانش پیش‌فرض جهانی خود باز نمی‌گردند.

لای و همکارانش، با نشان دادن کلیپ هایی از یک فیلم غمگین یا یک برنامه تلویزیونی خنده دار خلق و خوی شرکت کنندگان درمطالعه را دستکاری کردند.

یک نظرسنجی کامپیوتری برای ارزیابی حالات شرکت کنندگان قبل و بعد از تماشای کلیپ ها استفاده شد. محققان دریافتند در حالی که کلیپ‌های خنده‌دار بر روحیه شرکت‌کنندگان تأثیری نداشت، کلیپ‌های غمگین موفق شدند شرکت‌کنندگان را در روحیه منفی‌تری قرار دهند.

شرکت‌کنندگان سپس به مجموعه‌ای از ضبط‌های صوتی از نظر احساسی خنثی از داستان‌های چهار جمله‌ای گوش دادند که هر کدام حاوی یک «جمله انتقادی» بود که دانش پیش‌فرض یا آشنای کلمه را پشتیبانی یا نقض می‌کرد. این جمله یک کلمه در یک زمان بر روی صفحه کامپیوتر نمایش داده می شد، در حالی که امواج مغزی شرکت کنندگان توسط EEG، آزمایشی که امواج مغز را اندازه گیری می کند، نظارت می شد.

به عنوان مثال، محققان داستانی در مورد رانندگی در شب به شرکت کنندگان در مطالعه ارائه کردند که با جمله انتقادی "با چراغ ها روشن، می توانید بیشتر ببینید" به پایان می رسید. در یک داستان جداگانه در مورد رصد ستارگان، همان جمله انتقادی به این صورت "با چراغ‌های روشن، کمتر می‌توانی دید" تغییر یافت. آنها سپس به نحوه واکنش مغز به ناهماهنگی ها، بسته به خلق و خو ، نگاه کردند.

خلق و خوی منفی و فعالیت مغز

آنها دریافتند وقتی شرکت کنندگان در خلق و خوی منفی قرار داشتند، نوعی از فعالیت مغز را نشان دادند که ارتباط نزدیکی با تجزیه و تحلیل مجدد داشت.

لای گفت: ما نشان می‌دهیم که خلق و خو مهم است . وقتی کاری را انجام می‌دهیم باید به روحیه خود توجه کنیم. اگر ما در خلق و خوی بدی هستیم، شاید باید کارهایی را انجام دهیم که بیشتر جزئیات محور هستند، مانند تصحیح.

لای گفت: این داستان‌ها یکسان هستند، اما در حالات مختلف، مغز آن‌ها را متفاوت می‌بیند و حالت غم‌انگیز حالت تحلیلی‌تر است. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان