4اشتباه که باعث می شود به هدف نزنید / این موارد را چقدر به کار می برید ؟

خط سلامت: ارزش های هر انسانی در تمام ابعاد زندگی او، به ویژه هنگام انتخاب هایش تاثیر مستقیم دارد.

4اشتباه که باعث می شود به هدف نزنید / این موارد را چقدر به کار می برید ؟

به گزارش خط سلامت شفاف سازی ارزش ها، یکی از مهم ترین مهارت هایی است که به فرد کمک می کند، زندگی بهتر و با کیفیت تری داشته باشد؛ اما اغلب افراد هنگام تبیین ارزش های خود و مشخص کردن آن ها دچار اشتباهاتی می شوند.

4 اشتباه رایج هنگام شفاف سازی ارزش ها

ما اغلب تمرین زیادی برای تقویت مهارت های لازم، جهت شفاف سازی ارزش ها ی خود نداریم و این باعث می‌شود، در مورد توانایی خود برای مشخص کردن اولویت هایمان، شک کنیم. با شناخت چهار اشتباه رایج هنگام شفاف سازی ارزش ها، می توانید تجارب زندگی خود را حتی در زمان استرس غنی کنید و حس معناداری را در زندگی پرورش دهید.

اشتباه گرفتن اهداف با ارزش ها

اولین اشتباه هنگام شفاف سازی ارزش ها، اشتباه گرفتن اهداف با ارزش ها است. ارزش ها، فرآیند رسیدن به یک هدف را هدایت می کنند؛ ما همیشه اقدامی را انجام می دهیم که با یک ارزش سازگار باشد ولی اهداف شامل نتایج کارهستند. ما هرگز نمی توانیم یک ارزش را به طور کامل به دست آوریم، بلکه می‌توانیم اقدامات مستمری را در راستای رسیدن به آن انجام دهیم. برای مثال، ممکن است تکمیل مدرسه یا پیدا کردن شریک زندگی را به‌عنوان ارزش‌ها اشتباه تشخیص دهیم، اما از آنجایی که آنها نتیجه‌محور هستند، در واقع اهداف هستند. برای تبدیل ارزش ها به اهداف می‌توانیم به هدف نگاه کنیم و از خود بپرسیم چه ارزشی زیربنای آن هدف است. بنابراین، مثلا برای هدف به پایان رساندن مدرسه، می‌توانیم در نظر بگیریم که آیا برای یادگیری، رشد حرفه‌ای، ایجاد مهارت‌ها و ارتقای جامعه‌ ارزش قائل هستید؟ به این ترتیب هر بار که روی یک تکلیف کار می‌کنید، می توانید ارزشی را که زیربنای این اقدامات است به خود یادآوری کنید؛ به‌ویژه، وقتی که تکلیفی ذاتاً پاداش‌دهنده و لذت بخش نیست.

تلاش برای کنترل چیزهای غیرقابل کنترل

دومین اشتباه هنگام شفاف سازی ارزش ها، تلاش برای کنترل چیزی غیرقابل کنترل است. اغلب وقتی شروع به شناسایی ارزش ها می کنیم، چیزهایی را که دوست داریم آنها را تغییر دهیم و نمی توانیم آنها را کاملاً کنترل کنیم بیان می کنیم. برای مثال، ممکن است به اشتباه تصور کنیم که برای یک حالت درونی خاص مانند آرامش یا شادی ارزش قائل هستیم یا ممکن است تشخیص دهیم که می خواهیم افراد دیگر در زندگی ما متفاوت عمل کنند، این یک آرزو است. هیچ یک از این موارد به طور کامل تحت کنترل ما نیست. بنابراین، ممکن است احساس آرامش را ترجیح دهیم، اما با این وجود، گاهی اوقات احساس اضطراب می کنیم. ممکن است آرزو کنیم که دیگران متفاوت باشند، اما با این وجود، آنها همچنان مانند سابق هستند. ما می توانیم بر وضعیت درونی خود، افراد دیگر و آینده تأثیر بگذاریم ولی کنترل کاملی بر آنها نداریم . بنابراین ارزش‌هایی که ما کنترل کاملی بر آنها نداریم مانند: می‌خواهم شریک زندگی‌ام با نهایت عشق و احترام نسبت به من رفتار کند؛ به‌طور طبیعی ما را به ناامیدی مداوم سوق می‌دهد. اگر چیزهایی که از دیگران در زندگی خود انتظار داریم، به عنوان ارزش می دانیم، مانند انتظار رفتار ایده آل از فرزند یا همسر؛ ​​می توانیم در عوض این سوال را بپرسیم که می خواهیم در روابط خود چگونه باشیم؟ اینگونه تلاش برای تغییر دیگران متوقف می شود و بیش از پیش روی خود تمرکز می کنیم. رویکرد ارزش‌محور همیشه توجه ما را به انتخاب‌ها و اعمال خودمان معطوف می‌کند، نه تمرکز بر کاری که دیگران باید انجام دهند.

آرزوی کامل بودن

سومین اشتباه هنگام شفاف سازی ارزش ها، شامل چیزی افراطی است که تحقق آن دشوار است. ارزش‌هایی مانند می‌خواهم همیشه در کنار افراد زندگی‌ ام باشم یا می‌خواهم در شغلم برتر باشم به چند دلیل لزوماً قابل اجرا نیستند.این نوع ارزش‌ها همچنین می‌توانند منجر به انتقاد از خود شوند. به‌جای اینکه بخواهید همیشه در کنار افراد زندگی‌ خود باشید، می‌توانید آن را کمتر افراطی و مشخص‌تر بیان کنید، مثلا من برای توجه به افراد زندگی‌ ام ارزش قائل هستم.

تمرکز بر رفتارهای محدود

چهارمین اشتباه هنگام شفاف سازی ارزش ها، انتخاب یک رفتار خاص به عنوان یک ارزش است. چنین ارزشی گاهی اوقات می‌تواند راهنمای مفیدی باشد، اما زمانی که شرایط زندگی در رفتار خاص دخالت می‌کند یا از آن جلوگیری می‌کند، احساس می کنیم، نمی‌توانیم بر اساس آن ارزش زندگی کنیم و بدون قطب‌نما در مسیر زندگی رها می شویم. راه حل این موضوع درک این نکته است که ارزش ها همیشه می توانند با اعمال و جلوه های متعدد نشان داده شوند. بنابراین، به جای این ارزش که باید در همه مسابقات بسکتبال فرزند خود، حضور داشته باشید، می توانیدبه کودک خود نشان دهید برای فعالیت ها و تلاش های او ارزش قایل هستید. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان