با این کار نیاز به دکتر رفتن ندارید

خط سلامت: محققان گزارش می دهند خنده نه تنها به گرد هم آوردن افراد کمک می کند، بلکه می تواند درمانی عالی برای کسانی باشد که از افسردگی رنج می برند.

با این کار نیاز به دکتر رفتن ندارید

به گزارش خط سلامت مدیر سابق روانشناسی در بیمارستان زنان و بریگهام می گوید خنده تاثیرات زیادی دارد. این به ما احساس خوبی می‌دهد، افراد را به هم نزدیک‌تر می‌کند، محیط کار را سبک‌تر می‌کند و به افراد مبتلا به افسردگی کمک می‌کند تا وضعیت خود را مدیریت کنند.

داتیلو، مدرس روانشناسی در بخش روانپزشکی دانشکده پزشکی هاروارد گفت: مراقبت های بهداشتی گران است. اگر بتوانیم ابزاری به سادگی خنده ، رایگان، بدون عوارض جانبی و هیچ گونه منع مصرفی پیدا کنیم، واقعا عالی خواهد بود.

هیچ کس دقیقاً نمی داند که چرا ما می خندیم، اگرچه گمان می رود که این خنده یک کارکرد پیوندی و اجتماعی مهم در گروه های اولیه انسانی انجام می دهد. با این حال، ما چیزی در مورد کاری که انجام می دهد نمی دانیم.

خنده و کورتیزول

از نظر روانشناسی، تقریباً بلافاصله خلق و خو را بهبود می بخشد و استرس و اضطراب را کاهش می دهد. از نظر فیزیکی، سطح کورتیزول، هورمون استرس را کاهش می دهد، در حالی که انتقال دهنده های عصبی "احساس خوب" دوپامین و سروتونین را افزایش می دهد.

خنده و اندروفین

همچنین اندورفین را افزایش می دهد که اثرات تسکین دهنده درد دارد. دانشمندان مطالعه‌ای را منتشر کردند که به تأثیر بالقوه اندورفین در کاهش درد با نشان دادن ویدیوهای خنده‌ دار به مردم پرداختند نتایج نشان داد آنهایی که خندیده بودند بیشتر در سختی ها و ناملایمات دوام آوردند.

در سال 2020، گروهی از محققان برزیلی و کانادایی تجزیه و تحلیلی از 21 مطالعه در مورد تأثیر دلقک های بیمارستانی روی بیش از 1600 کودک و نوجوان انجام دادند که از علائم مختلفی از جمله اضطراب ، درد، استرس ، خستگی مرتبط با سرطان و گریه رنج می بردند.

شوخی‌های شاد

این تحقیق نشان داد کودکانی که در معرض شوخی‌های شاد قرار می‌گیرند، بدون توجه به حضور والدین شان، به طور قابل‌توجهی کمتر مضطرب می‌شوند و بهزیستی روانی بهبود یافته را تجربه می‌کنند.

اثرات روانی و فیزیولوژیکی خنده

تیمی به سرپرستی کارل مارکی، استادیار روانپزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد و بیمارستان عمومی ماساچوست، نه تنها اثرات روانی و فیزیولوژیکی خنده ، بلکه تأثیر بین فردی آن را نیز بررسی کردند.

بیماران تقریباً دو برابر روانپزشکان می خندیدند، اما حتی زمانی که تنها یکی از آنها می خندید، هر دو افزایش در فعالیت سیستم عصبی که فشار خون و ضربان قلب را کنترل می کند، نشان دادند. با این حال، وقتی هر دو با هم می خندیدند، این برانگیختگی به طور قابل توجهی بیشتر بود.

خنده های مسری

مارسی در آن زمان گفت که خنده های مسری نشانه آن بود که احساساتی که ابراز می شوند معتبر تلقی می شوند. همچنین نشان می دهد بیمار چیزی بیش از آنچه گفته می شود بیان می کند. برای ورود به صفحه ی اینستاگرام کلیک کنید. تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان