این قرص خواب باعث قطع ریزش موها می شود؟

خط سلامت نتایج برخی مطالعات نشان داده است مصرف ملاتونین، ممکن است یک درمان موثر برای ریزش موی زنان باشد.

این قرص خواب باعث قطع ریزش موها می شود؟

ریزش مو تا سن 35 سالگی، حدود 40 درصد از مردان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ بنابراین تعجبی ندارد که افراد غالبا به دنبال راهی برای درمان ریزش مو باشند. برخی تحقیقات نشان داده است استفاده ملاتونین به درمان ریزش مو کمک می کند.

به گزارش خط سلامت مطالعات نشان داده اند مصرف برخی اشکال ملاتونین ، پتانسیل کاهش ریزش مو و حتی تحریک رشد مو را دارد. 

آیا ملاتونین باعث درمان ریزش مو می شود؟

ملاتونین، هورمونی که به طور طبیعی در بدن یافت می شود، چرخه خواب و بیداری ما را تنظیم می کند. طبق تحقیقی که در سال 2012 در مجله بین المللی Trichology منتشر شده است، استفاده موضعی از محلول ملاتونین می تواند در درمان آلوپسی آندروژنتیک که شکل رایج ریزش مو است، مفید باشد. 

 ریزش مو می تواند به دلیل مسائل بهداشتی، ژن ها، عدم تعادل هورمونی یا استفاده مکرر از وسایل گرمایشی برای حالت دادن به موها باشد.

دلایل متعددی برای ریزش مو وجود دارد و برای هرکدام هم راه حلی وجود دارد. ملاتونین به عنوان یک ماده موثر برای رشد مو در نظر گرفته می شود. این مکمل یک هورمون خواب طبیعی است که ممکن است برای موهای شما نیز مفید باشد.

ملاتونین چیست؟

ملاتونین یک هورمون طبیعی است که توسط غده صنوبری در مغز تولید می شود. این هورمون نقش مهمی در تنظیم ریتم شبانه روزی ایفا می کند که اساساً ساعت داخلی بدن است که چرخه خواب و بیداری را دیکته می کند.

ملاتونین علاوه بر عملکرد اصلی خود در تنظیم خواب، چندین نقش مهم دیگر نیز دارد. دارای خواص آنتی اکسیدانی است، به این معنی که می تواند رادیکال های آزاد مضر در بدن را خنثی کند. بنابراین، می تواند از سلول ها در برابر استرس اکسیداتیو و آسیب احتمالی محافظت کند.

ملاتونین به دلیل نقشی که در تنظیم خواب دارد، معمولاً به عنوان یک مکمل غذایی در دسترس است. به ویژه برای مدیریت اختلالات خواب مانند بی خوابی و کاهش جت لگ که می تواند الگوهای خواب طبیعی را مختل کند، مورد استفاده قرار می گیرد.

ملاتونین چگونه به رشد مو کمک می کند؟

ریزش مو می تواند با استرس اکسیداتیو تشدید شود، جایی که رادیکال های آزاد باعث آسیب به سلول های فولیکول مو شده و منجر به ریزش زودرس مو و ضعیف شدن ساختار مو می شود. خواص آنتی اکسیدانی ملاتونین با خنثی کردن رادیکال های آزاد به کاهش این آسیب کمک می کند.

بنابراین، فولیکول های مو را از استرس اکسیداتیو محافظت می کند. این عمل محافظتی باعث کاهش آسیب و ریزش مو و حفظ سلامت مو می شود.

روش مهم دیگری که ملاتونین در مبارزه با ریزش مو کمک می کند، تأثیرگذاری بر چرخه رشد مو است. فولیکول های مو مراحل مختلفی را طی می کنند(فاز رشد (آناژن)، فاز انتقالی (کاتاژن) و فاز ریزش (تلوژن)) ملاتونین ممکن است فاز آناژن را طولانی تر کند، به این معنی که مو برای مدت بیشتری در فاز رشد باقی می ماند.

این امر دفعات ورود موها به فاز ریزش را کاهش می دهد و منجر به افزایش تراکم مو و ریزش مو کمتر می شود.

در شرایطی مانند آلوپسی آندروژنتیک که در آن ریزش مو تحت تأثیر آندروژن ها (هورمون های مردانه) است، ملاتونین به عنوان یک آنتی آندروژن عمل می کند. گیرنده های آندروژن روی فولیکول های مو را تعدیل می کند و تاثیر آندروژن ها را بر ریزش مو کاهش می دهد.

همچنین ملاتونین بر آنزیم آروماتاز که آندروژن ها را به استروژن تبدیل می کند، تأثیر می گذارد. در واقع مصرف این مکمل بر تعادل هورمونی به نفع حفظ مو تأثیر می گذارد.

کدام نوع ملاتونین به پیشگیری از ریزش مو کمک می کند؟

مکمل های ملاتونین در دسترس هستند، اما برای رشد مو، معمولاً در فرمولاسیون های موضعی، مانند سرم ها و لوسیون ها استفاده می شومد. این محصولات برای استفاده مستقیم روی پوست سر طراحی شده اند.

یک محصول ملاتونین موضعی را انتخاب کنید که به طور خاص برای استفاده از مو فرموله شده است. محلول ملاتونین را مستقیماً روی پوست سر بمالید و روی مناطقی که دچار نازک شدن یا ریزش مو هستند تمرکز کنید.

برای توزیع یکنواخت محلول از اپلیکاتور ارائه شده همراه با محصول یا نوک انگشتان خود استفاده کنید. به آرامی پوست سر را برای چند دقیقه ماساژ دهید تا مطمئن شوید که ملاتونین به خوبی جذب پوست سر شده و به فولیکول های مو می رسد.

می توانید از ملاتونین موضعی یک بار در روز به مدت چند ماه استفاده کنید.

بهترین زمان استفاده از ملاتونین برای رشد مو

بهترین زمان برای استفاده از ملاتونین عصر است که با چرخه طبیعی تولید ملاتونین در بدن هماهنگ است و می تواند اثربخشی درمان را افزایش داده و باعث جذب بهتر آن شود.

عوارض استفاده از ملاتونین برای رشد مو

ملاتونین به طور کلی بی خطر در نظر گرفته می شود، به خصوص زمانی که به صورت موضعی برای سلامت مو استفاده شود. با این حال، مانند هر مکمل یا درمانی، می تواند عوارض جانبی در برخی افراد ایجاد کند.

یکی از شایع ترین عوارض جانبی مرتبط با مصرف موضعی ملاتونین، تحریک پوست سر است. ممکن است متوجه قرمزی، خارش یا احساس سوزش در محل استفاده شوید. چنین واکنش هایی معمولاً خفیف هستند و خود به خود برطرف می شوند، اما اگر ادامه یافتند یا شدید شدند، به پزشک مراجعه کنید.

واکنش های آلرژیک یکی دیگر از عوارض جانبی بالقوه است، اگرچه نسبتا نادر است. ممکن است بثورات پوستی وتورم داشته باشید یا نفس کشیدن برای شما مشکل باشد.

افراد مبتلا به بیماری های خاص یا کسانی که داروهای دیگر مصرف می کنند باید ملاتونین را با احتیاط مصرف کنند.

به عنوان مثال، افراد مبتلا به بیماری‌های خودایمنی، سرطان‌های مرتبط با هورمون، یا کسانی که داروهایی مصرف می‌کنند که بر سیستم ایمنی تأثیر می‌گذارند، باید قبل از استفاده از ملاتونین با پزشک خود مشورت کنند. زنان باردار یا شیرده نیز باید قبل از شروع مصرف ملاتونین با پزشک مشورت کنند.

می توانید به صورت موضعی از ملاتونین برای رشد مو استفاده کنید، اما دستورالعمل های استفاده را دنبال کنید تا از عوارض جانبی جلوگیری کنید. شما همچنین باید یک روال مراقبت از مو را دنبال کنید و یک رژیم غذایی سالم غنی از ویتامین ها و مواد معدنی ضروری برای سلامت مو داشته باشید. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: سلامت نیوز

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان