چرا نباید چای را با توت و خرما بخورید!

خط سلامت: قندهای طبیعی موجود در خرما دارای شاخص گلیسمی پایینی هستند؛ به همین دلیل خوردن خرما باعث افزایش سریع سطح قند خون نمی شوند. با این حال از آنجا که خرما درست مانند قندهای فراوری شده کالری بالایی دارد؛ متخصصان توصیه می کنند نباید در مصرف آن زیاده روی کرد.

چرا نباید چای را با توت و خرما بخورید!

خرما منبعی غنی از قندهای طبیعی مانند: فروکتوز و گلوکز است که خوردن آن به تامین انرژی مورد نیاز بدن کمک می کند. علاوه بر این، خرما سرشار از فیبر، انواع مختلف ویتامین و مواد معدنی است که آن را به یک مکمل سالم برای رژیم های غذایی مختلف تبدیل می کند.

به گزارش خط سلامت با تمام خواصی که خوردن خرما برای سلامتی دارد، متخصصان توصیه می کنند لازم است در مصرف آن جانب اعتدال را رعایت کرد و از زیاده روی اجتناب کرد.

آیا خوردن چای با توت و خرما مضر است؟

برخی از افراد خرما و توت را جایگزین قند و شکر می کنند. خرما، توت و انجیر دارای میزان زیادی قند از نوع فروکتوز هستند که مصرف آنها برای افراد دیابتی نیز ضرری ندارد.

این قند به راحتی جذب بدن می شود؛ اما کالری این مواد غذایی حاوی فروکتوز مانند قند و شکر بالا است. به ازای مصرف هر یک گرم از آنها، ۴ کیلوکالری انرژی به بدن می رسد. بنابراین مصرف بیش از اندازه آنها، مانند قند و شکر برای بدن عوارضی در پی دارد.

هر حبه قند تقریبا ۳ گرم وزن دارد. اگر فرض کنیم که هر یک گرم قند ۴ کیلو کالری انرژی فراهم می کند انرژی دریافتی بدن با خوردن ۳ حبه قند برابر ۱۲ کیلوگالری است. در حالی که برخی افراد ترجیح می دهند چای خود را با خرما ، توت خشم و انجیر و ... میل کنند میزان کالری دریافتی آنها برابر با ۵۰ الی ۶۰ کیلو کالری است.

چای با توت خشک

برخی کارشناسان عقیده دارند نباید خرما و توت را به همراه چای مصرف کرد، زیرا قند این مواد هنگام تماس با آب جوش و یا چای داغ جذب بدن می شود و اما انرژی آنها جذب بدن نمی شود و مزایای آنها از بین می رود.

البته این نظریه به کارشناسی زیادی نیاز دارد و از نظر علمی ثابت نشده است؛ زیرا قند خرما و توت و انجیر بیشتر از نوع قند طبیعی فروکتوز است که در صورت جذب شدن خطری برای بدن ندارد . البته در مصرف این مواد خوراکی باید اعتدال را رعایت کرد، زیرا کالری بالای آنها موجب افزایش وزن و چاقی می شود.

برای تهیه شیره خرما، شیره انجیر، شیره توت و شیره انگور که دارای تمام ویتامین ها و مواد معدنی خود میوه ها هستند، از روش جوشاندن و تصفیه میوه ها استفاده می شود. جوشاندن باعث خروج مواد مغذی خرما و دیگر مواد به داخل آب می شود که با تغلیظ این آب تبدیل به شیره مقوی می شود.

البته کارشناسان اعتقاد دارند بهترین نوع شیره آن است که در دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه تهیه شود و به نقطه جوش نرسد چرا که مواد مغذی آن از بین می رود .به همین دلیل شیره خرمای صنعتی را توصیه می کنند که در دمای ۶۵ درجه تهیه می شود.

خوردن چای با خرما

به طور طبیعی افراد بزرگسال در داغ ترین حالت چای را با دمای ۶۰ تا ۷۰ درجه می نوشند که این دما نمی تواند مواد مغذی مهم خرما را از بین برد .البته این موضوع به تحقیق و مطالعه بیشتری نیاز دارد.

در حالت عادی و طبیعی افراد بالغ در داغ ترین حالت چایی را با دمای حدود ۶۰ درجه تا نهایتا همان ۷۰ درجه نوش جان می کنند که این دما نمی تواند در زمان مصرف خرما با چایی باعث از بین رفتن مواد مغذی خرما شود.

بهترین گزینه به جای قند، خرما و توت و... استفاده از میوه های خشک است که انرژی لازم را برای بدن فرام کرده و آسیبی به سلامت بدن وارد نمی کند. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

منبع: خبر آنلاین

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان