چگونه بفهمیم روغن زیتونی که می‌خریم واقعا مفید است یا خیر؟

خط سلامت: روغن زیتون حاوی اجزای مفید مختلفی است که اسید اولئیک (Oleic acid) اصلی‌ترین آن‌هاست. روغنی که از زیتون‌های بسیار سبز گرفته شده باشد، بهترین نوع روغن زیتون‌ است.

چگونه بفهمیم روغن زیتونی که می‌خریم واقعا مفید است یا خیر؟

روغن زیتون فواید زیادی برای سلامتی دارد، از جمله در کاهش خطر زوال عقل، سلامت قلب یا در به تاخیر انداختن مرگ زودرس می‌تواند مفید باشد. این که رژیم غذایی مدیترانه‌ای که روغن زیتون یکی از اجزاء آن است، چقدر می‌تواند مفید باشد، بستگی به نحوه برداشت، پردازش، ذخیره و استفاده از محصول در مزارع یا کارخانه‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی و حتی خانه خودتان دارد.

به گزارش خط سلامت روغن زیتون هم غذای سالمی است، هم برای سلامت و زیبایی پوست و مو مفید است. فرآوری زیتون، منجر به تولید روغن های زیتون با درجه های مختلف، چه تصفیه شده و چه تصفیه نشده می شود. به گفته کارشناسان، نحوه فرآوری روغن یکی از بزرگترین عواملی است که در تضمین سالم بودن آن نقش دارد.

روغن زیتون فرابکر (Extra virgin olive) سالم‌ترین نوع است، زیرا تنها یک بار بدون حرارت بالا یا مداخله حلال‌های شیمیایی به صورت سرد فشرده می‌شود. این روش ویژه به روغن زیتون کمک می‌کند تا مواد مغذی خود را حفظ کند.

روغن زیتون و فرآیند تهیه آن

روغن زیتون، روغن طبیعی است که از فشار دادن زیتون کامل بدست می آید. زیتون‌های چیده شده طی چه مدت زمانی برای روغن‌گیری به کارخانه و کارگاه‌ها ارسال شود.

برخی شرکت‌ها آسیاب‌ها و سیستم فرآوری‌های خود را در مکانی مستقر کرده‌اند که قادرند تنها دو ساعت پس از چیده شدن محصول، روغن‌گیری را انجام دهند. این امر خطر اکسیده یا تخمیر شدن میوه را به دلیل انباشته شدن طولانی‌مدت پس از برداشت به حداقل می رساند. به گفته کارشناسان بین زمان برداشت محصول و فرآوری آن نباید بیش از چند روز فاصله باشد.

اما چگونه باید متوجه شد که برندهای مختلف چه زمانی زیتون‌های خود را می‌چینند یا پس از چه مدتی آن را فرآوری می‌کنند؟

چگونه بفهمیم روغن زیتونی که می‌خریم مفید است یا خیر؟

با افزایش محبوبیت مصرف روغن زیتون به دلیل مزایای بالای آن برای سلامتی انسان، برخی از شرکت‌ها این جزئیات را مستقیما بر روی برچسب محصولات به اطلاع مشتری‌ها می‌رسانند. از طرف دیگر، برخی از برچسب‌ها دارای یک کیوآرکد (QR code) هستند که می‌توانید برای خواندن اطلاعات مندرج در آن از تلفن هوشمند خود استفاده کنید.

کارشناسان توصیه می‌کنند، در هر صورت، حتما به دنبال تاریخ برداشت، فرآوری و بهترین تاریخ مصرف روغن زیتون باشید.

بطری‌هایی که حدود سه ماه پس از پرشدن از روغن زیتون راهی قفسه‌های مغازه‌ها می‌شود، بهترین انتخاب هستند. هر قدر تاریخ مصرف محصول طولانی‌تر باشد، می‌توان مطمئن شد که محصول تازه‌تر است.

کارشناسان همچنین تاکید می‌کنند اگر روغن زیتون در یک محیط گرم یا در معرض نور و هوا نگهداری شود، تجزیه می‌شود. به همین دلیل است که نگهداری روغن زیتون در یک محیط خنک و یک بطری شیشه‌ای تیره رنگ برای افزایش طول عمر مفید آن بسیار مهم است.

اگر در فروشگاه مواد غذایی روغن زیتون فوق بکر را دیدید که در قفسه بالایی نزدیک چراغ‌های روشن و بزرگ گذاشته شده و بطری آن گرم است، بهتر است که از خرید آن صرف‌نظر کرد چون که در معرض گرما قرار گرفته است.

جوزف پروفاچی- Joseph Profaci- مدیر اجرایی انجمن روغن زیتون آمریکای شمالی، می‌گوید: هرچه روغن زیتون طعم بیشتری داشته باشد، فواید بیشتری برای سلامتی انسان دارد.

توصیه می‌ شود که افراد بطری روغن زیتون را به محض این که به خانه می‌رسند باز کنند و قدری از محتوای آن را بچشند. اگر طعم ترش یا آجیل کهنه را داشت، از مصرف آن صرف نظر کنند.

روغن زیتون برای محافظت از فنولیک‌ها باید در یخچال نگهداری شود ولی کمی پیش از مصرف، بیرون از یخچال گذاشته شود تا روغن به قوام طبیعی خود برسد. برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان