بازیگر سریال اوشین به دلیل نارسایی قلبی در گذشت

خط سلامت: بازیگر سریال اوشین به دلیل نارسایی قلبی در بیمارستانی در توکیو در گذشت.

بازیگر سریال اوشین به دلیل نارسایی قلبی در گذشت

 سریال «اوشین» که دهه‌های ۶۰ و ۷۰ از تلویزیون ایران پخش می‌شد، این روز‌ها بار دیگر در حال پخش از شبکه تماشا است؛ اما خبر رسید یکی از بازیگران این سریال فوت کرده است.

به گزارش خط سلامت هم‌زمان با پخش دوباره سریال اوشین خبری در خصوص درگذشت بازیگر این سریال مخابره شد، اما اصل ماجرا چه بود؟ اوشین درگذشت یا بازیگر مقابل او؟

سریال اوشین که دهه ۶۰ و ۷۰ از تلویزیون ایران پخش می‌شد، این روز‌ها بار دیگر در حال پخش از شبکه تماشا است. اما خبر رسید یکی از بازیگران این سریال فوت کرده است.

هارو آکاگی که در این سریال نقش خانم هیزا را بازی می‌کرد درگذشت. این بازیگر که در سه سال اخیر از عوارض ناشی از ابتلا به پوکی استخوان و پارکینسون رنج می‌برد؛ سرانجام در بیمارستانی در توکیو به دلیل نارسایی قلبی از دنیا رفت.

نارسایی قلب چیست؟

بیماری نارسایی قلب یعنی چه؟ نارسایی قلب به انگلیسی Heart failure نامیده می‌شود. در این بیماری عضله قلب نمی‌تواند خون را به‌درستی پمپاژ کند. در این حالت خون برگشته و مایع در ریه‌ها جمع می‌شود. این شرایط به شخص حس تنگی نفس داده و به‌تمام سیستم‌های بدن آسیب وارد می‌کند.

نارسایی قلب در واقع یکی از علائم انواع بیماری قلبی است. این عارضه باعث می‌شود قلب ضعیف شود. در برخی افراد این بیماری به‌گونه‌ای است که قلب توانایی پمپاژ خون به سایر اعضای بدن را از دست می‌دهد و ضربان قلب نرمال دچار اختلال می‌شود. در برخی افراد نیز باعث سفت‌شدن عضله قلب و کاهش جریان خون می‌شود.

نارسایی قلب یکی از معضلات کنونی تمام جوامع بشری از جمله ایران است. این بیماری معمولا در اثر اختلال عملکرد ماهیچه قلب ایجاد می‌شود. البته بخش‌های دیگر هم می‌توانند منجر به بروز نارسایی شوند.

اهمیت بیماری نارسایی قلب در چیست؟

اهمیت بیماری نارسایی از دو جهت است. در مرحله اول بیماری نارسایی قلب شیوع بسیار زیادی در تمام کشورها از جمله ایران پیدا کرده است. یکی از دلایل شیوع این بیماری این است که امروزه آن را بهتر تشخیص می‌دهیم و آگاهی نسبت به علائم بیماری نارسایی نسبت به گذشته بیشتر شده است.

همچنین به علت ارائه بهتر سرویس و خدمات درمانی برای انواع بیماری قلبی، افراد از این بیماری‌ها بهبود پیدا می‌کنند اما نهایتا در طولانی مدت آسیب‌هایی به عضله و سیستم قلب و عروق وارد می‌شود که منجر به درگیری بیمار با بیماری نارسایی قلب می‌شود.

با اینکه ممکن است به نظر نیاید اما این بیماری آمار مرگ و میر بسیار بالایی دارد. یکی از مواردی که همیشه با بیماری نارسایی قلب مقایسه می‌شود مرگ و میر در اثر سرطان است. متاسفانه بیماری نارسایی آمار مرگ و میر بالاتری نسبت به بسیاری از سرطان‌های رایج دارد.

نارسایی قلب چیست؟

نارسایی قلبی زمانی رخ می‌دهد که عضله قلب آن‌طور که باید خون را پمپاژ نمی‌کند و باعث تجمع مایع در ریه‌ها و پاها می‌شود.

بیماری نارسایی قلبی چگونه ایجاد می شود؟

در بیشتر اوقات به دلیل آسیب به قلب یا انواع بیماری قلبی ضعیف شدن ماهیچه قلب ایجاد می‌شود. البته در صورت سفت شدن بیش از حد عضله قلب نیز نارسایی به وجود می‌آید. فضای اصلی پمپاژ خون، بطن‌ها هستند. ممکن است بطن‌ها سفت شوند و نتوانند در هر ضربان قلب، به‌خوبی پر شوند. با گذشت زمان قلب دچار مشکل شده و نمی‌تواند خون را به بقیه قسمت‌های بدن برساند.

در این شرایط پزشک میزان خون پمپاژ شده را اندازه می‌گیرد و تعیین می‌کند که قلب سالم است یا نه. در صورت وجود مشکل با این روش طبقه‌بندی نارسایی انجام شده و باتوجه‌به سطح آن درمان مناسب انتخاب می‌شود. به این میزان کسر جهشی گفته می‌شود و در قلب سالم باید حداقل ۵۰% باشد. یعنی ۵۰% از خون وارد شده به بطن باید به بیرون پمپاژ شود.

اما اگر در اثر عواملی مانند فشارخون بالا شخص دچار نارسایی شود، کسر جهشی مقدار طبیعی داشته و مشکل سفت شدن عضله قلب است. نارسایی می‌تواند سمت چپ (بطن چپ)، سمت راست (بطن راست) یا هر دو طرف قلب را درگیر کند. در بیشتر مواقع نارسایی از بطن چپ شروع می‌شود.

علائم نارسایی قلبی (نشانه های قلب ضعیف)

نارسایی قلب چه علائمی دارد؟ علایم نارسایی قلب به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مزمن زمینه قلب و عروق، موارد شایعی مثل تنگی نفس، تپش، ضعف، خستگی زودرس، مشکلات گوارشی، مشکلات سیستم‌های درون‌ریز بدن است. نارسایی می‌تواند ادامه‌دار و مزمن باشد و یا به‌صورت ناگهانی و حاد شروع شود. علائم این بیماری شامل موارد زیر است:

تنگی نفس در حال فعالیت یا حتی درازکشیدن

خستگی و ضعف

ورم پا و تورم در مچ پا

ضربان قلب سریع یا نامنظم (تپش قلب)

کاهش توانایی در ورزش

سرفه مداوم یا خس‌خس سینه همراه با مخاط خونی سفید یا صورتی

تورم در ناحیه شکم

افزایش وزن سریع به دلیل تجمع مایعات

حالت تهوع و بی‌اشتهایی از علائم نارسایی قلبی خفیف

مشکل در تمرکز یا کاهش هوشیاری

درد قفسه سینه که ممکن است با نشانه های حمله قلبی همراه باشد

بیرون زدن وریدهای گردن

نارسایی قلب نوزاد

در نوزادان نارسایی قلب مادرزادی باعث اختلال در رشد می‌شود. زیرا انرژی توسط قلب مصرف می‌شود. در بیشتر مواقع ریه‌ها پر از مایع شده و از ماهیچه شکم و سینه برای جبران آن استفاده می‌شود. در نوزادان معمولا علت ایجاد بیماری های مادرزادی قلب مسیر گردش خون است که بسیار ناکارآمد است و عضله قلب مشکلی ندارد.

علائم نارسایی قلبی در کودکان 

اگر کودک شما به نارسایی قلبی مبتلا باشد، ممکن است که علائم مختلفی را نشان دهد. برخی از علائم نارسایی قلبی در کودکان شامل موارد زیر هستند؛

کودک به خوبی وزن نمی‌گیرد و معمولا از هم سن و سالان خود جثه‌ی کوچک‌تر و ریزه میزه‌تری دارد.

به سختی نفس می‌کشد و در مواقع زیادی دچار تنگی نفس می‌شود.

بیشتر اوقات احساس خستگی مفرط می‌کند.

هنگامی که با دوستان خود بازی می‌کند، بیشتر از آنها نیاز به استراحت کردن دارد.

هنگام غذا خوردن خسته می‌شود و احساس خواب‌آلودگی به او دست می‌دهد.

سرفه زیاد می‌کند و در ریه‌های خود احساس گرفتگی و پری می‌کند.

زیاد عرق می‌کند.

علائم نارسایی قلبی در جوانان 

درست است که این بیماری بیشتر افراد مسن را درگیر می‌کند. اما در میان جوانان نیز احتمال ایجاد نارسایی وجود دارد. در جوانان با کنترل چاقی و کاهش علائم مربوط به ایست قلبی می‌توان این بیماری را کنترل کرد. به‌ویژه در افراد زیر ۵۵ سال دلیل نارسایی این موارد است.

علایم نارسایی قلبی چیست؟

علایم نارسایی قلب به عنوان یکی از مهم‌ترین بیماری‌های مزمن زمینه قلب و عروق، موارد شایعی مثل تنگی نفس، تپش، ضعف، خستگی زودرس است.

علایم نارسایی قلبی بعد از ورزش چیست؟

کسانی که به نارسایی قلبی مبتلا شده‌اند و ورزش می‌کنند، ممکن است علائم و عوارض زیر را تجربه کنند؛

تنگی نفس

احساس ناتوانی در ادامه‌ی فعالیت ورزشی

بالا رفتن ضربان قلب

بالا رفتن فشار خون

تهوع و استفراغ

عرق کردن زیاد

رابطه بیدار شدن در شب و نارسایی قلبی چیست؟

اگر شما هم به بیماری نارسایی قلبی مبتلا هستید احتمالا شب‌ها احساس بدی پیدا می‌کنید و بارها از خواب می‌پرید. در صورتیکه نمی‌دانید به بیماری نارسایی قلبی مبتلا هستید یا نه و شب‌ها چندین بار بیدار می‌شوید و راحت نمی‌خوابید و هر بار که از خواب بیدار می‌شوید با فشار خون بالا و ضربان قلب بالا از خواب می‌پرید، لازم است که بررسی‌های لازم درباره سلامت قلب و نارسایی قلبی را انجام دهید.

اما چرا کسانی که نارسایی قلبی دارند شب‌ها از خواب بیدار می‌شوند؟ هنگامی که شما می‌خوابید، اکسیژن خون شما کاهش پیدا می‌کند و این به علت کاهش عملکرد قلب و ناتوانی آن در پمپاژ خون و اکسیژن رسانی به بافت‌های دیگر در حالت خوابیده است.

بنابراین قلب نارسا و ناتوان شروع به فعالیت بیشتر می‌کند و فشار خون افزایش پیدا می‌کند. همچنین ضربان نیز افزایش پیدا می‌کند. با این حال شما دچار تنگی نفس می‌شوید و از خواب بیدار می‌شوید.

آیا نارسایی قلبی باعث تنگی نفس می‌ شود؟

تنگی نفس از علائم بیماری قلبی است. در بیشتر اختلالات قلبی این عارضه مشاهده می‌شود. نارسایی قلبی و تنگی نفس نیز با هم ارتباط دارند. در صورت بروز تنگی نفس در حالت فعالیت یا حتی زمان استراحت باید به متخصص قلب و عروق مراجعه کرده تا علت دقیق آن مشخص شود.

در این ویدئو دکتر احمد امین متخصص قلب و عروق و فوق تخصص نارسایی قلب در مورد بیماری نارسایی قلب با شما صحبت می‌کند.

علت نارسایی قلبی چیست؟

این بیماری ممکن است به دنبال درمان صحیح بسیاری از بیماری‌های قلبی ایجاد شده و در بیمار بعد از یک حمله قلبی، یک جراحی قلب، یک اقدام مداخله‌ای تهاجمی یا غیر تهاجمی قلبی بروز کند. بنابراین شناخت علائم این بیماری و مراجعه‌ به موقع به پزشک بسیاری از مواقع می‌تواند روند رو به پیشرفت بیماری را متوقف یا کٌند بکند و طول عمر بیمار را افزایش دهد.

در اغلب اوقات نارسایی به یک بیماری دیگر مربوط می‌شود. یکی از اصلی‌ترین دلایل ابتلا به نارسایی قلب ، گرفتگی رگ قلب است. این بیماری باعث می‌شود، شریان‌ها تنگ شوند و خون و اکسیژن به‌اندازه کافی به قلب نرسند. به‌طورکلی شرایطی که ممکن است، نارسایی در قلب ایجاد کنند، عبارتند از:

بیماری عروق کرونر

کاردیومیوپاتی (اختلالی که علت ضخیم شدن دیواره قلب است)

نقص قلبی مادرزادی

حمله قلبی

بیماری دریچه قلب

انواع خاصی از آریتمی (اختلال ریتم قلب)

فشارخون بالا

آمفیزم (بیماری ریوی)

دیابت

تیروئید پرکار یا کم‌کار

HIV

کم‌خونی شدید

برخی روش‌های درمانی سرطان مانند شیمی‌درمانی

سوءمصرف مواد مخدر یا الکل

علل نارسایی قلبی حاد یا علت ضعیف شدن ماهیچه قلب

برخی افراد به‌صورت ناگهانی دچار نارسایی قلب می‌شوند. در بیشتر مواقع علت این عارضه یکی از موارد زیر است؛

عکس‌العمل‌های آلرژیک

هر بیماری که کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد.

لخته شدن خون در ریه‌ها

عفونت‌های شدید

استفاده از برخی داروها

ویروس‌هایی که به عضله قلب حمله می‌کنند.

منبع: اقتصاد نیوز
برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان