مصرف زیاد شکر کیفیت اسپرم را کاهش می‌دهد + خطر ناباروری در کمین است

خط سلامت: افزایش مصرف شکر می‌تواند به کاهش کیفیت اسپرم و مشکلات ناباروری در مردان منجر شود.

مصرف زیاد شکر کیفیت اسپرم را کاهش می‌دهد + خطر ناباروری در کمین است

تحقیقات جدید نشان می‌دهند حتی یک تغییر کوتاه‌مدت در رژیم غذایی ، می‌تواند بر حرکت و کیفیت اسپرم تأثیر بگذارد و مصرف زیاد شکر ممکن است این تأثیرات را تشدید کند.

به گزارش خط سلامت با افزایش نرخ ناباروری و رشد استفاده از روش‌های درمانی مثل IVF، آگاهی از عواملی که بر باروری تأثیر می‌گذارند، ضروری است. مطالعه جدیدی نشان می‌دهد کاهش مصرف شکر و پیروی از رژیم غذایی سالم می‌تواند به بهبود کیفیت اسپرم در مدت کوتاهی کمک کند.

مصرف زیاد شکر و افزایش نرخ ناباروری

با افزایش نرخ ناباروری، توجه به سبک زندگی و رژیم غذایی اهمیت بیشتری پیدا کرده است. تحقیقات جدید نشان می‌دهند که مصرف زیاد شکر می‌تواند تأثیر منفی قابل‌توجهی بر کیفیت اسپرم مردان داشته باشد.

به گزارش نشریه PLOS Biology، مطالعه‌ای به رهبری پژوهشگران دانشگاه لینشوپینگ سوئد نشان داده است که رژیم غذایی بر حرکت اسپرم تأثیر مستقیم دارد و این تغییرات می‌توانند طی یک تا دو هفته نمایان شوند. آنیتا اوست، نویسنده اصلی این تحقیق، گفت: "ما مشاهده کردیم که رژیم غذایی بر حرکت اسپرم تأثیر می‌گذارد و می‌توانیم این تغییرات را به مولکول‌های خاصی در اسپرم نسبت دهیم."

تأثیر عوامل محیطی و سبک زندگی بر کیفیت اسپرم

پژوهشگران می‌گویند کیفیت اسپرم ممکن است به دلیل عواملی مانند چاقی و بیماری‌هایی نظیر دیابت نوع ۲ تحت تأثیر قرار گیرد. مطالعات پیشین همچنین نشان داده‌اند مصرف زیاد شکر می‌تواند به بروز تغییرات اپی‌ژنتیکی در نسل بعدی منجر شود.

جزئیات مطالعه و نتایج آن

در این مطالعه، ۱۵ مرد جوان غیرسیگاری به مدت دو هفته تحت رژیم غذایی خاصی قرار گرفتند. در هفته اول رژیم غذایی سالمی را بر اساس توصیه‌های تغذیه‌ای نوردیک دنبال کردند و در هفته دوم مقدار زیادی شکر به رژیم غذایی آن‌ها افزوده شد. نتایج نشان داد که حرکت اسپرم تمامی شرکت‌کنندگان بهبود یافت و این بهبود بیشتر در هفته اول مشهود بود.

پیامدهای بالینی و اهمیت یافته‌ها

محققان خاطرنشان کردند اثرات رژیم غذایی بر حرکت اسپرم به‌طور چشمگیری مشهود است و این یافته‌ها می‌تواند پیامدهای مهمی در حوزه درمان ناباروری داشته باشد. این تحقیق نشان می‌دهد که اصلاح رژیم غذایی می‌تواند تأثیر مثبتی بر بهبود کیفیت اسپرم در مدت زمان کوتاهی داشته باشد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان