4 طریقه‌ای که زنجبیل بر داروها تأثیر می گذارد

خط سلامت: زنجبیل، این ریشه‌ی گیاهی معطر و چندمنظوره، به عنوان یک ماده‌ی غذایی و دارویی در فرهنگ‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته است.

4 طریقه‌ای که زنجبیل بر داروها تأثیر می گذارد

اگرچه زنجبیل فواید سلامتی زیادی دارد، اما ممکن است با برخی داروها تداخل داشته باشد و خطرات جدی را به همراه داشته باشد.

به گزارش خط سلامت در این مقاله، به بررسی چهار نوع داروی رایج که زنجبیل می‌تواند بر آنها تأثیر بگذارد، می‌پردازیم و نکات مهمی را برای افرادی که تحت درمان دارویی قرار دارند، ارائه می‌دهیم.

زنجبیل و تداخلات دارویی

زنجبیل یک ماده غذایی چندمنظوره است که به عنوان ادویه، طعم‌دهنده و ماده‌ای دارویی شناخته می‌شود. این ریشه به خاطر طعم تند و عطر دلپذیرش در تهیه غذاهای شیرین و شور استفاده می‌شود. این گیاه به مدت بیش از ۳۰۰۰ سال در پزشکی سنتی کشورهای مختلف برای درمان سردرد، حالت تهوع، استفراغ، گرفتگی‌های قاعدگی، اسهال و سرماخوردگی به کار می‌رود. همچنین دارای خواص آنتی‌اکسیدانی و ضدالتهابی است و تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که ممکن است به کاهش کلسترول و فشار خون و تنظیم قند خون کمک کند.

با توجه به قدرت بالقوه زنجبیل، مهم است که به یاد داشته باشید که اگرچه این گیاه دارویی است، اما می‌تواند با برخی داروها تداخل داشته باشد و دانستن اینکه به چه نکاتی توجه کنید، می‌تواند به حفظ سلامت شما کمک کند.

۴ دارویی که زنجبیل با آن‌ها تداخل دارد

اگرچه زنجبیل ممکن است دارای فواید سلامتی باشد، اما در صورت مصرف یکی از داروهای زیر، قبل از افزایش مصرف زنجبیل یا استفاده از مکمل آن، با ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی خود مشورت کنید.

داروهای رقیق‌کننده خون

ترکیبات آنتی‌اکسیدانی موجود در زنجبیل (زنجبیلول، شواگول، زینجیبرن و بیسابولن) به آن طعم خاص می‌دهند و ممکن است خواص رقیق‌کننده خون نیز داشته باشند. این ترکیبات ممکن است با ماده‌ای به نام ترومبواکسان تداخل داشته باشند. ترومبواکسان توسط سلول‌های خونی کوچک به نام پلاکت‌ها تولید می‌شود و در صورت خونریزی، پلاکت‌ها را تحریک می‌کند تا به هم بچسبند و لخته‌های خونی در محل آسیب تشکیل دهند.

با این حال، خطر خونریزی افزایش می‌یابد زیرا زنجبیل ممکن است با ترومبواکسان تداخل داشته باشد و فرایند طبیعی لخته شدن خون را مختل کند.

داروهای دیابت

زنجبیل به کاهش سطح قند خون ناشتا و بهبود حساسیت به انسولین و سطح A1C در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ کمک می‌کند. اما اگر قبلاً از داروهای کاهش‌دهنده قند خون، مانند متفورمین و انسولین استفاده می‌کنید، اضافه کردن زنجبیل ممکن است سطح قند خون شما را بیشتر کاهش دهد.

ترکیبات موجود در زنجبیل ممکن است با آنزیم‌های مسئول تجزیه کربوهیدرات‌ها تداخل کنند و تأثیر داروهای دیابت را تشدید کنند.

داروهای ضدآریتمی

زنجبیل ممکن است با داروهای ضدآریتمی، مانند آمیودارون (Pacerone, Cordarone)، تداخل داشته باشد. ترکیبات موجود در زنجبیل ممکن است ورود کلسیم به سلول‌های قلبی را مسدود کنند و به این ترتیب ممکن است فشار خون را کاهش دهند.

داروهای فشار خون

زنجبیل ممکن است اثربخشی داروهای فشار خون را افزایش دهد. این ماده ممکن است با آنژیوتانسین، هورمونی که فشار خون و سطح مایعات در بدن را تنظیم می‌کند، تداخل کند. در طولانی‌مدت، این می‌تواند به گشادی عروق منجر شده و فشار خون را کاهش دهد.

تأثیر زنجبیل بر جذب دارو

علاوه بر تداخل با داروهای فوق، زنجبیل ممکن است اثرات داروها را زمانی که همزمان مصرف می‌شوند، تشدید کند. بنابراین اگر زنجبیل یا مکمل‌های آن را در کنار داروها مصرف می‌کنید و عوارض جانبی مانند تعریق، لرزش، عصبی شدن، اضطراب و سرگیجه را تجربه کردید، فوراً به دنبال کمک پزشکی باشید.

مقدار زنجبیل ایمن در روز

مصرف مقادیر کم زنجبیل در غذاها به طور کلی بی‌خطر است و به احتمال زیاد موجب تداخلات دارویی قابل توجهی نمی‌شود. مگر اینکه دارای شرایط بهداشتی زمینه‌ای باشید، مصرف حداکثر ۴ گرم زنجبیل طبیعی در روز بی‌خطر تلقی می‌شود. با این حال، مصرف مقادیر زیاد زنجبیل می‌تواند سیستم گوارش شما را تحریک کرده و باعث حالت تهوع، گرفتگی، نفخ، اسهال، سوزش معده و تحریک دهان یا گلو شود.

بهترین کار این است که زنجبیل طبیعی را به طور معتدل مصرف کنید و با یک متخصص تغذیه ثبت‌شده مشورت کنید تا راه‌هایی برای گنجاندن مقدار ایمن زنجبیل در وعده‌های غذایی خود پیدا کنید.

نتیجه‌گیری

زنجبیل یک ماده غذایی و دارویی سنتی در فرهنگ‌های مختلف است. در حالی که پختن با زنجبیل عموماً بی‌خطر است، اما ترکیبات موجود در آن می‌توانند با برخی داروها تداخل داشته باشند. قبل از اضافه کردن مکمل‌های زنجبیل به روتین خود، با پزشک خود در مورد تداخلات بالقوه زنجبیل با داروهای خود مشورت کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان