آیا می‌توان آب مقطر نوشید؟ بررسی مزایا و معایب

خط سلامت: آب مقطر به‌طور کلی بی‌خطر است و می‌توان آن را نوشید. با این حال، مصرف مداوم آن ممکن است به کمبود مواد معدنی ضروری در بدن منجر شود.

آیا می‌توان آب مقطر نوشید؟ بررسی مزایا و معایب

آب مقطر نوعی آب تصفیه‌شده است. در فرآیند تقطیر، با استفاده از حرارت، آب به جوش آمده و بخار تولید می‌شود. ناخالصی‌هایی مانند سدیم، کلسیم ، منیزیم، فلزات سنگین و دیگر جامدات حل‌شده به بخار تبدیل نمی‌شوند و پشت سر گذاشته می‌شوند. بخار وارد یک بخش خنک‌کننده شده و دوباره به مایع تبدیل می‌شود.

به گزاش خط سلامت در این مقاله به بررسی مضرات مصرف مداوم آب مقطر، ایمنی آن در مقایسه با آب لوله‌کشی و آب تصفیه‌شده، کاربردهای آب مقطر و روش‌های دیگر برای اطمینان از سلامت آب می‌پردازیم.

 

آب مقطر چیست؟

آب مقطر نوعی آب تصفیه‌شده است. در فرآیند تقطیر، با استفاده از حرارت، آب به جوش آمده و بخار تولید می‌شود. ناخالصی‌هایی مانند سدیم، کلسیم، منیزیم، فلزات سنگین و دیگر جامدات حل‌شده به بخار تبدیل نمی‌شوند و پشت سر گذاشته می‌شوند. بخار وارد یک بخش خنک‌کننده شده و دوباره به مایع تبدیل می‌شود.

آبی که از بخار جمع‌آوری می‌شود، می‌تواند تا ۹۹.۵٪ ناخالصی‌ها را حذف کند. آبی که در محفظه جوش باقی می‌ماند، غلظت بسیار بالاتری از ناخالصی‌ها دارد و دور ریخته می‌شود.

فرآیند جوشاندن معمولاً باکتری‌ها، ویروس‌ها و دیگر میکروارگانیسم‌ها را از بین می‌برد، اما بسته به نحوه مدیریت آب پس از تقطیر، این پاتوژن‌ها ممکن است دوباره وارد آب شوند.

مضرات نوشیدن آب مقطر به‌طور منظم

برای انسان‌ها ۲۱ عنصر معدنی وجود دارد که به‌عنوان عناصر ضروری شناخته می‌شوند و ۱۴ مورد از آن‌ها برای سلامتی مفید هستند. در ترکیب‌های مختلف، این عناصر عملکردهای مهمی را انجام می‌دهند که شامل تأثیر بر:

ساختار استخوان و غشاء

تعادل آب و الکترولیت‌ها (مواد معدنی باردار)

کاتالیز متابولیک (ترویج واکنش‌های شیمیایی برای تولید انرژی در بدن)

پیوند اکسیژن

عملکرد هورمون‌ها

مواد معدنی موجود در آب آشامیدنی بسته به شرایط طبیعی متغیر است. برخی آب‌ها مواد معدنی به‌طور عمدی اضافه می‌کنند (مانند فلوراید) یا حاوی عناصری هستند که از لوله‌کشی‌ها شسته شده‌اند (مانند مس). تقطیر این عناصر را حذف می‌کند. نوشیدن آب مقطر به‌جای آب حاوی این عناصر ضروری، یک منبع برای تأمین آن‌ها را حذف می‌کند و می‌تواند منجر به کمبود شود.

به‌عنوان مثال، در حالی که آب منبع اصلی دریافت کلسیم و منیزیم نیست، که عناصر ضروری برای سلامتی هستند، رژیم غذایی ممکن است برای جبران کامل عدم وجود کلسیم و منیزیم از آب آشامیدنی کافی نباشد.

استفاده از آب نرم و بدون مواد معدنی برای پخت و پز می‌تواند باعث از دست رفتن قابل‌توجهی از عناصر ضروری از غذاهایی مانند سبزیجات، گوشت و غلات شود، از جمله:

۶۰٪ برای منیزیم و کلسیم

۶۶٪ برای مس

۷۰٪ برای منگنز

۸۶٪ برای کبالت

عوارض بهداشتی ناشی از کمبود این مواد معدنی  می‌تواند شامل موارد زیر باشد:

افزایش بیماری (بیماری یا عفونت)

بیماری ناشی از کاهش سیستم‌های دفاعی ایمنی

آسیب به رشد فیزیکی و ذهنی

برخی تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف آب با کلسیم کم ممکن است با افزایش خطر موارد زیر مرتبط باشد:

شکستگی (استخوان‌های شکسته) در کودکان

برخی بیماری‌های نورودژنتیک (بیماری‌هایی که نورون‌های حرکتی، سلول‌های سیستم عصبی مرکزی را از بین می‌برند)

زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد

برخی سرطان‌ها

آب با منیزیم کم به نظر می‌رسد با افزایش خطر موارد زیر مرتبط باشد:

بیماری نورون حرکتی

اختلالات بارداری مانند پره‌اکلامپسی (فشار خون بالا و پروتئین در ادرار)

برخی انواع سرطان

در برخی موارد، آب مقطر می‌تواند منجر به بیش‌آب‌خوردگی (مقدار زیاد مایع) شود. تعریق هم آب و هم نمک را کاهش می‌دهد. نوشیدن مقدار زیادی آب مقطر یا آب لوله‌کشی پس از تعریق شدید می‌تواند عدم تعادل آب و نمک در بدن ایجاد کند، که می‌تواند مشکلات بهداشتی ایجاد کند و حتی در صورت ایجاد عدم تعادل زیاد، کشنده باشد.

آیا نوزادان و کودکان کوچک می‌توانند آب مقطر بنوشند؟

آب مقطر معمولاً بی‌خطر برای تغذیه نوزادان در نظر گرفته می‌شود، اما استریل نیست. اگر برای نوزاد کمتر از ۴ ماه (معمولاً برای تهیه فرمول) استفاده شود، باید ابتدا استریل شود تا میکروارگانیسم‌هایی مانند باکتری‌ها، ویروس‌ها و پروتوزوآها کشته شوند.

اکثر فرمول‌های نوزادی حاوی سطوح پایین فلوراید هستند. تهیه منظم فرمول با استفاده از آب حاوی فلوراید ممکن است شانس بروز فلوروز خفیف (نقش‌های سفیدی غیرمضر بر روی دندان‌ها) را در کودک افزایش دهد. استفاده از آب بدون مواد معدنی یا مقطر می‌تواند احتمال این اتفاق را کاهش دهد.

با یک ارائه‌دهنده خدمات بهداشتی درباره اینکه آیا استفاده از آب مقطر برای تغذیه نوزاد شما مفید خواهد بود، صحبت کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان