۱۲ علامت غیرمعمول که نشان‌دهنده دیابت است

خط سلامت: دیابت یک بیماری است که در آن بدن یا انسولین تولید نمی‌کند (نوع ۱) یا به‌درستی از انسولین استفاده نمی‌کند (نوع ۲). هر دو نوع منجر به افزایش قند خون می‌شوند.

۱۲ علامت غیرمعمول که نشان‌دهنده دیابت است

انسولین هورمونی است که در پانکراس تولید می‌شود. این هورمون میزان قند خون را تنظیم کرده و به بدن اجازه می‌دهد تا قند موجود در کربوهیدرات‌ها را برای تأمین انرژی استفاده کند.

به گزارش خط سلامت، بدون انسولین ، قند نمی‌تواند به سلول‌های شما وارد شود و در جریان خون تجمع می‌یابد. سالانه حدود ۱.۵ میلیون آمریکایی به دیابت مبتلا می‌شوند، اما بسیاری از آن‌ها ممکن است هنوز تشخیص داده نشده باشند.

دیابت یک بیماری مزمن و پیش‌رونده است. بنابراین، درک نحوه شناسایی علائم آن برای حفظ سطح قند خون سالم بسیار مهم است.

اما علائم اولیه دیابت برای همه یکسان نیست. برخی افراد نشانه‌های واضحی از این بیماری را نشان می‌دهند، در حالی که دیگران علائم نادری را تجربه می‌کنند.

۱۲ علامت غیرمعمول که ممکن است نشان‌دهنده دیابت باشند

  1. تیره‌تر شدن پوست در ناحیه گردن

یکی از نشانه‌های احتمالی دیابت، ایجاد لکه‌های تیره روی پوست، به‌ویژه در اطراف گردن است. این لکه‌ها ممکن است گسترده یا فقط در چین‌های پوست قابل مشاهده باشند. پوست گردن ممکن است احساس مخملی یا ضخیم‌تری داشته باشد. این وضعیت به نام آکانتوز نیگریکانس شناخته می‌شود و معمولاً در دیابت نوع ۲ و در افرادی با رنگ پوست تیره‌تر مشاهده می‌شود.

  1. عفونت‌های مکرر

دیابت می‌تواند سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و شما را در معرض بیماری‌ها قرار دهد. این امر ممکن است منجر به عفونت‌های مکرر شود، از جمله عفونت‌های واژنی، عفونت‌های قارچی، عفونت‌های مثانه و عفونت‌های پوستی.

  1. تغییرات بینایی

اگر متوجه تغییراتی در بینایی خود شدید، اولین فکر شما ممکن است مراجعه به چشم‌پزشک باشد. اما تغییرات بینایی نیز ممکن است نشانه‌ای از دیابت باشد. قند خون بالا می‌تواند بر تمام قسمت‌های بدن، از جمله چشم‌ها تأثیر بگذارد.

  1. سرگیجه

برخی افراد سرگیجه را به خستگی یا گرسنگی نسبت می‌دهند، اما این می‌تواند با دیابت نیز اتفاق بیفتد. قند خون بالا می‌تواند منجر به سرگیجه شود.

  1. اختلال در عملکرد جنسی

اختلال نعوظ یکی دیگر از علائم ممکن دیابت است. این معمولاً مردان مبتلا به دیابت نوع ۲ را تحت تأثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود که آن‌ها در دستیابی به نعوظ دچار مشکل شوند.

  1. تحریک‌پذیری

احساس مکرر تحریک‌پذیری یا تغییرات در خلق و خو نیز می‌تواند نشانه‌ای از دیابت تشخیص‌نشده باشد. این به این دلیل است که دیابت کنترل‌نشده می‌تواند تغییرات سریع در قند خون ایجاد کند.

  1. کاهش وزن

زمانی که بدن انسولین تولید نمی‌کند یا نمی‌تواند به‌درستی از آن استفاده کند، سلول‌ها قند کافی برای تأمین انرژی دریافت نمی‌کنند. در نتیجه، بدن شروع به سوزاندن چربی و توده عضلانی برای تأمین انرژی می‌کند.

  1. خارش

دیابت تشخیص‌نشده و افزایش قند خون می‌تواند به اعصاب در سراسر بدن آسیب برساند. این آسیب می‌تواند خارش ایجاد کند.

  1. بوی میوه‌ای از دهان

بوی میوه‌ای از دهان یکی دیگر از علائم کمتر شناخته‌شده دیابت است. وقتی بدن نمی‌تواند از انسولین برای تأمین انرژی استفاده کند، سلول‌های چربی را تجزیه می‌کند که منجر به تولید کتون‌ها می‌شود.

  1. درد در اندام‌ها

زمانی که قند خون بالا باعث آسیب به اعصاب می‌شود، ممکن است عوارضی مانند درد یا گرفتگی ایجاد شود. این درد می‌تواند در پاها یا دست‌ها رخ دهد.

  1. خشکی دهان

هر کسی ممکن است خشکی دهان را تجربه کند، اما این وضعیت در افراد مبتلا به دیابت شایع‌تر است زیرا قند خون بالا باعث کاهش جریان بزاق می‌شود.

  1. تهوع

تهوع و استفراغ نیز می‌توانند نشانه‌هایی از دیابت باشند. این موارد ممکن است به دلیل آسیب عصبی ایجاد شوند.

علائم رایج‌تر دیابت

علاوه بر شناسایی علائم غیرمعمول دیابت، مهم است که به علائم رایج‌تری که با ناتوانی در استفاده صحیح از انسولین مرتبط هستند، توجه کنید. این علائم شامل افزایش تشنگی، ادرار مکرر، گرسنگی شدید و زخم‌های بهبود آهسته است.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنم؟

اگرچه درمانی برای دیابت وجود ندارد، اما می‌توان آن را با یک برنامه درمانی مدیریت کرد. اما اگر درمان نشود، می‌تواند منجر به عوارضی مانند آسیب دائمی به اعصاب، کوری، مشکلات پوستی، بیماری کلیوی، قطع عضو، سکته مغزی و مرگ شود.

اگر اخیراً احساس خوبی ندارید یا هر یک از علائم دیابت را دارید، به پزشک مراجعه کنید. آزمایش قند خون تصادفی، آزمایش قند خون ناشتا و آزمایش A1C که میزان قند خون شما را در طول زمان اندازه‌گیری می‌کند، می‌تواند به پزشک شما در تشخیص دیابت کمک کند.

نتیجه‌گیری

علائم اولیه دیابت می‌توانند دشوار برای شناسایی باشند. اگر هر یک از علائم غیرمعمولی را تجربه می‌کنید که بهبود نمی‌یابند یا بدتر می‌شوند، با پزشک خود وقت بگذارید. آزمایش‌ها می‌توانند این بیماری را تأیید یا رد کنند. اگر به دیابت مبتلا شدید، پزشک شما می‌تواند بهترین روش درمان را توصیه کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان