کاهش ۴۰ درصدی خطر مرگ ناشی از سرطان دهانه رحم با رژیم درمانی جدید

خط سلامت: درمان جدید سرطان دهانه رحم، خطر مرگ را ۴۰ درصد کاهش می‌دهد، محققان می‌گویند طبق یک مطالعه بزرگ‌مقیاس، یک رژیم درمانی جدید برای سرطان دهانه رحم خطر مرگ را تا ۴۰ درصد کاهش می‌دهد.

کاهش ۴۰ درصدی خطر مرگ ناشی از سرطان دهانه رحم با رژیم درمانی جدید

یک برنامه درمانی جدید که شامل یک دوره کوتاه شیمی‌درمانی به دنبال پرتودرمانی است به بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم پیشرفته ارائه می‌شود و می‌تواند تا ۳۵ درصد در کاهش عود سرطان نیز مؤثر باشد.

به گزارش خط سلامت به گفته دکتر ماری مک‌کلاک، محقق اصلی این مطالعه، استفاده از داروهای موجود در این رژیم درمانی به راحتی قابل پیاده‌سازی است و می‌تواند به بهبود قابل توجه بقا در بیماران کمک کند. در این آزمایش که بر روی ۵۰۰ بیمار در چندین کشور انجام شده است، نتایج امیدوارکننده‌ای در افزایش نرخ بقا و کاهش عود سرطان مشاهده شده است.

کاهش ۴۰ درصدی خطر مرگ ناشی از سرطان دهانه رحم 

محققان دانشگاه کالج لندن (UCL) و بیمارستان دانشگاه کالج لندن (UCLH) یک پیگیری بلندمدت از بیمارانی که یک دوره کوتاه شیمی‌درمانی قبل از پرتودرمانی (ترکیبی از شیمی‌درمانی و پرتودرمانی) دریافت کرده‌اند، انجام داده‌اند.

نتایج نشان می‌دهد خطر مرگ به میزان دو پنجم کاهش یافته و همچنین ۳۵ درصد کاهش در خطر بازگشت سرطان در مدت حداقل پنج سال مشاهده شده است. در زمان انتشار نتایج اولیه، انجمن سرطان انگلستان این تغییر را به عنوان بزرگ‌ترین پیشرفت در درمان سرطان دهانه رحم در بیش از ۲۰ سال گذشته تقدیر کرد.

پرتودرمانی از سال ۱۹۹۹ به عنوان درمان استاندارد برای سرطان دهانه رحم شناخته شده، اما با وجود بهبودهای مراقبتی، این بیماری در تا ۳۰ درصد از موارد دوباره عود می‌کند.

آزمایش مرحله سوم که با حمایت مالی انجمن سرطان انگلستان و مرکز آزمایشات سرطان UCL انجام شده است، بررسی کرد که آیا یک دوره کوتاه شیمی‌درمانی قبل از پرتودرمانی می‌تواند عود و مرگ را در بیماران مبتلا به سرطان دهانه رحم پیشرفته محلی که به سایر اندام‌ها گسترش نیافته است، کاهش دهد.

نتایج منتشر شده در نشریه The Lancet به حدی واضح است که کارشناسان خواستار استفاده از این برنامه درمانی در سراسر انگلستان و بین‌المللی شده‌اند.

دکتر ماری مک‌کلاک، محقق اصلی این آزمایش از موسسه سرطان UCL و UCLH، گفت: «این روش یک راه ساده برای ایجاد تفاوت مثبت است، با استفاده از داروهای موجود که ارزان و از قبل برای استفاده در بیماران تأیید شده‌اند.

این روش قبلاً توسط برخی از مراکز سرطان پذیرفته شده و هیچ دلیلی وجود ندارد که این روش به همه بیماران در حال دریافت پرتودرمانی برای این سرطان ارائه نشود.»

تیم آزمایش ۵۰۰ بیمار را طی ۱۰ سال از بیمارستان‌های بریتانیا، مکزیک، هند، ایتالیا و برزیل جذب کرد. بیماران به طور تصادفی برای دریافت درمان استاندارد یا ترکیب درمان جدید انتخاب شدند.

پس از پنج سال، ۸۰ درصد از بیمارانی که ابتدا دوره کوتاهی از شیمی‌درمانی را دریافت کرده بودند، زنده بودند و ۷۲ درصد آن‌ها سرطانشان عود یا گسترش نیافته بود. در گروه درمان استاندارد، ۷۲ درصد زنده بودند و ۶۴ درصد آن‌ها نیز سرطان شان عود یا گسترش نیافته بود.

محققان اعلام کردند پنج بیمار شرکت‌کننده در این آزمایش بیش از ۱۰ سال بدون بیماری بوده‌اند.

پروفسور جاناتان لدرمن، نویسنده ارشد این مطالعه از موسسه سرطان UCL، گفت: هزینه اضافی برای استفاده از داروهای موجود در آزمایش پایین است و این یک درمان جدید است که می‌تواند به راحتی در تمامی نظام‌های بهداشتی پیاده‌سازی شود تا به طور قابل توجهی بقا را بهبود بخشد.

عمل ساده افزودن شیمی‌درمانی القایی به شروع پرتودرمانی برای سرطان دهانه رحم نتایج شگفت‌انگیزی در آزمایش مذکور به همراه داشته است.

مجموعه‌ای رو به رشد از شواهد نشان می‌دهد شیمی‌درمانی اضافی قبل از دیگر درمان‌ها، مانند جراحی و پرتودرمانی، می‌تواند شانس‌های موفقیت‌آمیز درمان برای بیماران را بهبود بخشد.

این نه تنها می‌تواند شانس بازگشت سرطان را کاهش دهد، بلکه می‌تواند به سرعت ارائه شود و از داروهایی استفاده کند که به‌راحتی در سراسر جهان در دسترس هستند.

 

 

 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان