کافئین به سلامت رگ‌ها کمک می‌کند

خط سلامت: آیا می‌دانستید که نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه و چای، علاوه بر انرژی‌زایی، به سلامت قلب شما نیز کمک می‌کنند؟ تحقیقات نشان داده‌اند که کافئین با تقویت رگ‌های خونی، به بهبود سلامت قلب و عروق کمک می‌کند.

کافئین به سلامت رگ‌ها کمک می‌کند

پژوهش‌های جدید نشان می‌دهند که کافئین موجود در قهوه، چای و کاکائو، به طرز شگفت‌انگیزی به سلامت قلب کمک می‌کند. این ماده‌ی محبوب، با تقویت سلول‌های سازنده‌ی رگ‌های خونی، به بهبود گردش خون و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک می‌کند.

به گزارش خط سلامت،  محققان به تازگی دریافته‌اند که مصرف قهوه می‌تواند به تقویت سلامتی رگ‌های خونی و کاهش خطر بیماری‌های قلبی کمک کند.

محققان اعلام کرده‌اند که نوشیدن قهوه می‌تواند به تقویت سلامتی رگ‌های خونی کمک کند، بنابراین می‌توانید با خیال راحت از قهوه خود لذت ببرید. طبق مطالعات جدید منتشر شده در نشریه «روماتولوژی» (Rheumatology) متعلق به انتشارات آکسفورد، مصرف کافئین به‌ویژه برای افرادی که به بیماری‌های التهابی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید مبتلا هستند، مفید است. این تحقیق نشان می‌دهد که کافئین دارای اثرات ضدالتهابی است و ممکن است به بازسازی پوشش رگ‌های خونی کمک کند، که این امر می‌تواند خطر حمله قلبی و سکته را کاهش دهد.

دلایل اصلی مرگ‌ومیر در سطح جهانی

بیماری‌های عروقی و آسیب به رگ‌های خونی، از جمله دلایل اصلی مرگ‌ومیر در سطح جهانی به شمار می‌روند. این خطر به‌ویژه برای بیماران مبتلا به بیماری‌های روماتیسمی التهابی مانند لوپوس و آرتریت روماتوئید بیشتر است. این وضعیت ناشی از خود بیماری‌ها و همچنین برخی درمان‌ها، به ویژه داروهای مشتق از کورتیزون است.

به‌طور معمول، توصیه‌های پزشکان برای کاهش خطرات عروقی بر اجتناب از عوامل خطرزا متمرکز بوده است. این توصیه‌ها شامل متوقف کردن التهاب، کاهش مصرف داروهای کورتیزون و رعایت نکات عمومی مانند ترک سیگار، کاهش کلسترول و کنترل فشار خون بالا است.

محققان دانشگاه ساپینزا (Sapienza) در رم، ایتالیا، به تازگی به این نتیجه رسیدند که بیماران می‌توانند با انجام فعالیتی لذت‌بخش، سلامت عروقی خود را بهبود بخشند. نتایج آزمایش‌های این محققان نشان می‌دهد که کافئین موجود در قهوه، چای و کاکائو به طور فعال به سلول‌های پیش‌ساز لایه درون‌رگی (اندوتلیال) کمک می‌کند. این سلول‌ها نقش مهمی در بازسازی پوشش رگ‌های خونی و رشد عروقی ایفا می‌کنند.

پیش از این، محققان دریافته بودند که رژیم غذایی غنی از ویتامین D (موجود در ماهی و تخم‌مرغ)، ویتامین A (موجود در میوه‌ها) و همچنین اسیدهای چرب غیراشباع چندگانه و سدیم کم می‌تواند در کاهش بار التهابی مؤثر باشد. اما حالا آن‌ها از تأثیر کافئین شگفت‌زده شده‌اند، زیرا دریافتند که علاوه بر اثرات شناخته‌شده محرک کافئین، این ماده خواص ضدالتهابی نیز دارد. البته تأثیر کافئین بر سلامت قلب و عروق به‌طور گسترده‌ای بررسی شده و نتایج متناقضی به همراه داشته است.

در این مطالعه جدید، ۳۱ بیمار مبتلا به لوپوس که فاقد عوامل خطر سنتی مرتبط با بیماری‌های قلبی و عروقی بودند، از طریق یک پرسشنامه غذایی هفت‌روزه مورد بررسی قرار گرفتند. پس از یک هفته، محققان نمونه خون بیماران را برای ارزیابی سلامت عروقی جمع‌آوری کردند و دریافتند که سلامت عروقی بیمارانی که کافئین مصرف کرده بودند، بهتر بوده است. این بهبود از طریق اندازه‌گیری سلول‌های اندوتلیالی که لایه داخلی مهم رگ‌های خونی را تشکیل می‌دهند، ارزیابی شد.

فولویا سکارلی، نویسنده اصلی این مطالعه، تأکید می‌کند که این پژوهش تلاشی برای ارائه اطلاعات به بیماران درباره نقش احتمالی رژیم غذایی در کنترل بیماری‌ها است. با این حال، او اشاره می‌کند که نتایج به‌دست‌آمده باید از طریق یک مطالعه طولی برای تأیید تأثیر واقعی مصرف قهوه بر سیر بیماری‌ها مورد بررسی قرار گیرند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان