آیا کمبود فولات می‌تواند دلیل ریزش موی شما باشد؟ بیشتر بدانید!

خط سلامت: کمبود فولات یا اسید فولیک می‌تواند یکی از دلایل اصلی ریزش مو باشد. اگر محصولات گران قیمت تاثیری ندارند، شاید وقت آن رسیده که به رژیم غذایی خود نگاه کنید.

آیا کمبود فولات می‌تواند دلیل ریزش موی شما باشد؟ بیشتر بدانید!

ریزش مو مسئله‌ای است که بسیاری از ما با آن دست و پنجه نرم می‌کنیم.

به گزارش خط سلامت شاید شما هم با صرف هزینه‌های زیاد برای محصولات مراقبتی مو به نتیجه مطلوب نرسیده‌اید. اما امروز ما یک راه‌حل ساده و ممکن برای شما داریم: فولات ! به‌خصوص کمبود آن.

فولات چیست و چرا برای موها ضروری است؟

فولات یا ویتامین B9 یکی از ویتامین‌های ضروری است که به طور طبیعی در میوه‌ها و سبزیجات تازه یافت می‌شود. نسخه مصنوعی آن به نام اسید فولیک شناخته می‌شود. این ویتامین به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز خون کمک می‌کند و به بهبود جریان اکسیژن در بدن می‌پردازد. بدون مقدار کافی از آن، بدن شما دچار کمبود اکسیژن خواهد شد که این مسئله می‌تواند به ریزش مو منجر شود.

نقش فولات در سلامت موها

فولات نه تنها به افزایش تعداد گلبول‌های قرمز کمک می‌کند، بلکه باعث تحریک رشد فولیکول‌های مو می‌شود و از سفید شدن زودرس مو جلوگیری می‌کند. همچنین فولات به غدد چربی سر کمک می‌کند تا پوست سر مرطوب بماند و از ریزش مو جلوگیری شود.

نشانه‌های کمبود فولات

اگر علاوه بر ریزش مو، دچار خستگی، تحریک‌پذیری، کاهش اشتها و سفیدی زودرس مو هستید، احتمال دارد که کمبود فولات داشته باشید.

چگونه فولات بیشتری به رژیم غذایی خود اضافه کنیم؟

شما می‌توانید با مصرف مواد غذایی غنی از فولات مانند بروکلی، اسفناج، عدس، نخود و مرکباتی مثل لیمو و پرتقال این ویتامین را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

آیا باید مکمل فولات مصرف کنم؟

پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با مصرف منابع طبیعی فولات شروع کنید و در صورتی که بهبود قابل توجهی در ریزش موی خود مشاهده نکردید، با پزشک مشورت کنید تا شاید مصرف مکمل‌های اسید فولیک برای شما مناسب باشد.

کمبود فولات می‌تواند به دلایل مختلفی رخ دهد که باعث کاهش جذب یا استفاده مناسب بدن از این ویتامین می‌شود. در ادامه به برخی از دلایل رایج کمبود فولات اشاره می‌کنیم:

مصرف ناکافی در رژیم غذایی : رژیم غذایی فقیر از منابع غنی از فولات مانند سبزیجات برگ‌دار، میوه‌ها و حبوبات می‌تواند منجر به کمبود شود. این مشکل بیشتر در افرادی با تغذیه نامناسب یا دسترسی محدود به مواد غذایی تازه دیده می‌شود.

اختلالات جذب : بیماری‌هایی مانند بیماری سلیاک ، بیماری کرون یا جراحی‌های دستگاه گوارش (مانند بای‌پس معده) می‌توانند جذب فولات در دستگاه گوارش را مختل کنند.

مصرف الکل : مصرف بیش از حد الکل می‌تواند باعث اختلال در جذب و متابولیسم فولات شده و منجر به کمبود شود.

داروها : برخی داروها مانند ضدتشنج‌ها، متوترکسات یا برخی آنتی‌بیوتیک‌ها (مانند تریمتوپریم-سولفامتوکسازول ) می‌توانند در جذب یا استفاده از فولات در بدن اختلال ایجاد کنند.

نیازهای افزایش یافته : در دوران رشد سریع یا افزایش تولید سلول‌ها مانند بارداری ، شیردهی یا دوران کودکی، نیاز به فولات افزایش می‌یابد و در صورت عدم تامین کافی از طریق رژیم غذایی، ممکن است کمبود ایجاد شود. عوامل ژنتیکی : برخی جهش‌های ژنتیکی مانند جهش‌های ژن MTHFR می‌توانند توانایی بدن در پردازش فولات را کاهش داده و خطر کمبود را افزایش دهند.

بیماری‌های کلیوی : افراد مبتلا به بیماری مزمن کلیه یا کسانی که دیالیز می‌شوند ممکن است به دلیل از دست دادن بیشتر فولات، دچار کمبود شوند.

افزایش سن : افراد مسن ممکن است جذب فولات کمتری داشته باشند یا به اندازه کافی مواد غذایی غنی از فولات مصرف نکنند، که این امر خطر کمبود را افزایش می‌دهد.

برای درمان کمبود فولات، بهبود رژیم غذایی، درمان مشکلات پزشکی زمینه‌ای یا در برخی موارد، مصرف مکمل‌ها با توصیه پزشک لازم است.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان