انقلاب بزرگ در پزشکی؛ دیابت نوع ۱ درمان شد

خط سلامت: در یک دستاورد پزشکی قابل توجه، یک بیمار مبتلا به دیابت نوع ۱ در چین با استفاده از روش پیوند سلول‌های بنیادی مشتق از خود بیمار، به طور کامل درمان شد. این موفقیت نویدبخش درمان قطعی دیابت نوع ۱ است.

انقلاب بزرگ در پزشکی؛ دیابت نوع ۱ درمان شد

یک انقلاب در درمان دیابت ! یک زن چینی با استفاده از یک روش درمانی نوآورانه، به طور کامل از شر دیابت نوع ۱ خلاص شده است. این دستاورد می‌تواند به بیماران دیابتی در سراسر جهان امید بدهد.

به گزارش خط سلامت، دانشمندان چینی موفق به توسعه یک درمان جدید برای دیابت شده‌اند که در آن سلول‌های گرفته‌شده از بدن خود بیمار به سلول‌های بنیادی شخصی‌سازی‌شده تبدیل می‌شوند. این سلول‌ها سپس برای تولید مجموعه‌هایی از سلول‌های تولیدکننده هورمون در پانکراس و کبد که وظیفه تنظیم قند خون را دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند.

بدن یک زن ۲۵ ساله ساکن تیانجینگ، پس از این درمان، به مدت بیش از یک سال به‌طور موفقیت‌آمیز انسولین تولید کرده است. این بیمار پس از درمان ابراز کرد: «اکنون می‌توانم قند بخورم.»

جزئیات درمان دیابت

این درمان که به‌عنوان یک موفقیت شگفت‌انگیز توصیف شده، بر پایه یک پیشرفت علمی در ماه آوریل طراحی شده است. در آن زمان، پیوند سلول‌های بنیادی به کبد انجام شده بود، اما روش جدید شامل پیوند مجموعه‌ای از سلول‌های تازه تولید شده در ناحیه بالای شکم و نزدیک به پانکراس است.

کارشناسان اظهار می دارند مشاهده پیوند سلول‌های بنیادی به کبد از طریق روش‌های غیرتهاجمی مانند ام‌آرآی دشوارتر است. در صورت بروز مشکلاتی مانند رد پیوند توسط سیستم ایمنی بدن، حذف این خوشه‌های سلولی نیز چالش‌برانگیز خواهد بود. روش جدید به دانشمندان این امکان را می‌دهد که پیشرفت مجموعه سلول‌های جدید را با سهولت بیشتری از طریق ام‌آرآی زیر نظر بگیرند.

دکتر جیمز شاپیرو، جراح پیوند از دانشگاه آلبرتا در کانادا، که در این پژوهش شرکت نداشت، این روش را تأیید کرده و گفت: «آنها توانسته‌اند دیابت را در بیماری که پیش از این به میزان قابل توجهی انسولین نیاز داشت، به‌طور کامل معکوس کنند.»

واکنش‌های علمی

سایر کارشناسان مستقل نیز مانند دکتر شاپیرو این پیشرفت را تحسین کرده‌اند. دکتر «دایسوکه یابه»، پژوهشگر دیابت از دانشگاه کیوتو در ژاپن، اعلام کرد: «اگر این روش بتواند برای سایر بیماران نیز قابل اجرا باشد، فوق‌العاده خواهد بود.»

با این حال، برخی از متخصصان پزشکی نسبت به این نتایج احتیاط کرده و منتظر تکرار درمان موفقیت‌آمیز در بیماران بیشتری هستند. دکتر «جی اسکایلر»، متخصص غدد درون‌ریز از دانشگاه میامی، بیان کرد که پیش از به‌کارگیری این درمان جدید، تمایل دارد ببیند آیا بدن این بیمار ۲۵ ساله می‌تواند حداقل به مدت پنج سال به تولید انسولین ادامه دهد.

چالش‌های موجود

کارشناسان حوزه سلامت همچنین به دشواری‌های موجود در مقرون‌به‌صرفه کردن روش پیوند سلول‌های شخصی‌سازی‌شده اشاره کرده‌اند. این به این معنی است که هزینه درمان جدید دیابت ممکن است در مراحل اولیه بسیار بالا باشد.

پژوهشگران پزشکی از دانشگاه‌های نانکای و پکن در چین که در این پروژه مشارکت دارند، خاطرنشان کردند که بیمار قبلاً داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی را به دلیل یک بیماری کبدی مصرف می‌کرده است. بنابراین، هنوز مشخص نیست که آیا بدن سایر بیماران ممکن است پیوند سلول‌های شخصی‌سازی‌شده خود را رد کند یا خیر.

نتایج آزمایش

آزمایش انجام‌شده در ژوئن ۲۰۲۳ کمتر از نیم ساعت به طول انجامید. گروه دانشگاه نانکای و پکن در مقاله خود نوشتند: «بیمار ۷۵ روز پس از پیوند به استقلال پایدار انسولین دست یافت.»

متخصصان پزشکی امیدوارند که پیوندهایی مانند این نمونه، کمتر مستعد رد شدن توسط بدن باشند و همچنین این روش بتواند نیاز به داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی را که موجب تضعیف کل سیستم ایمنی می‌شود، برطرف کند.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان