چگونه بفهمم گلودردم ویروسی است یا باکتریایی؟ + درمان گلو درد بدون آنتی بیوتیک

خط سلامت: اگر گلو درد شما را آزار می‌دهد، احتمالاً این سوال در ذهن‌تان شکل گرفته که آیا علت آن ویروسی است یا باکتریایی؟ تشخیص صحیح این دو نوع گلودرد می‌تواند در انتخاب درمان مناسب و جلوگیری از عوارض جانبی مهم باشد. در ادامه به نکات کلیدی و نشانه‌هایی اشاره می‌کنیم که به شما کمک می‌کند تفاوت بین گلودرد ویروسی و باکتریایی را شناسایی کنید. با ما همراه باشید تا با این علائم آشنا شوید و درک بهتری از وضعیت خود پیدا کنید.

چگونه بفهمم گلودردم ویروسی است یا باکتریایی؟ + درمان گلو درد بدون  آنتی بیوتیک
گلودرد های ویروسی">گلودردهای ویروسی معمولاً شامل سرفه، تورم در گلو و آبریزش بینی است، در حالی که گلودرد باکتریایی معمولاً با حالت تهوع و استفراغ، درد معده و بدون سرفه همراه است.

به گزارش خط سلامت، گلودرد چیزی است که همه ما با آن آشنا هستیم، اما تشخیص اینکه آیا به دلیل ویروس یا باکتری است ، آسان نیست. و این می تواند شما را گیج کند وقتی می خواهید آن را درمان کنید.

گلودرد باکتریاییگلودرد استرپتوکوکی نامیده می شود که توسط باکتری استرپتوکوک ایجاد می شود . مسری است، از طریق هوا از طریق قطرات پخش می شود - مانند زمانی که فردی سرفه می کند - یا روی سطوحی که فرد مبتلا به عفونت آن را لمس کرده است.

از سوی دیگر، گلودرد ویروسی ناشی از التهاب ناشی از یک ویروس مانند سرماخوردگی است . علائم و پیشرفت آن کاملاً متفاوت از گلودرد باکتریایی است. این هنوز مسری است، اما به آنتی بیوتیک ها مانند عفونت باکتریایی پاسخ نمی دهد. 

تقریباً همه در برخی مواقع گلودرد را تجربه خواهند کرد، اما برخی از عوامل سبک زندگی ممکن است خطر ابتلا را افزایش دهند. برخی از این موارد عبارتند از:  

  • قرار گرفتن در معرض محرک های موجود در هوا، به ویژه آلودگی هوا یا دود سیگار
  • شستن مکرر یا به اندازه کافی دست های خود را نشویید
  • تماس نزدیک با افرادی که سرماخوردگی یا سایر عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی دارند

مهم است که علائم گلودرد شما توسط پزشک بررسی شود زیرا عفونت درمان نشده می تواند خطرناک باشد. عوارض زیادی ممکن است ایجاد شود، مانند: 

  • آبسه در نزدیکی لوزه ها
  • عفونت های گوش
  • عفونت های سینوسی
  • تب روماتیسمی

علائم و نشانه های گلودرد

راهی که شما به احتمال زیاد تفاوت بین گلودرد باکتریایی و ویروسی را تشخیص می دهید، علائم آن است. در زیر سه علامت از گلودردهای باکتریایی و ویروسی که در نوع دیگر ظاهر نمی شوند، آورده شده است.

باکتریایی

بلع دردناک برای گلودردهای باکتریایی و ویروسی رایج است، اما گلودرد باکتریایی اغلب با لوزه‌های قرمز و متورم همراه است.در پشت گلو همچنین ممکن است لکه های سفید یا رگه هایی از چرک را در آنجا مشاهده کنید. تب نیز در هر دو مشترک است، اما تب مرتبط با باکتری نسبت به عفونت ویروسی بیشتر و شدیدتر است. 

برخی از افراد مبتلا به گلودرد استرپتوکوکیعفونت همچنین متوجه لکه های قرمز ریز به نام پتشی در سقف دهان می شود. اینها در واقع رگ های خونی ریز هستند، مویرگ ها، که در نتیجه عفونت شکسته شده اند و در حال نشت خون هستند. 

در اینجا چند علامت رایج وجود دارد که گلودرد باکتریایی را از گلودرد ویروسی متمایز می کند: 

  1. حالت تهوع و استفراغ . یک استرپتوکوک باکتریاییگلوعفونت می تواند باعث تهوع و استفراغ شود. از دست دادن اشتها نیز یک علامت رایج است. به خصوص کودکان به دلیل عفونت گلودرد استرپتوکوکی مستعد تهوع هستند. 
  2. معده درد . اگرچه گلو و معده ممکن است به نظر بی ارتباط به نظر برسد، درد معده و شکم یکی از علائم رایج گلودرد باکتریایی استرپتوکوکی است. این عفونت می تواند باعث ایجاد طیفی از علائم مرتبط با سوء هاضمه شود که به آن سوء هاضمه نیز می گویند .
  3. بدون سرفه ​ممکن است غیر منطقی به نظر برسد، اما گلودرد باکتریایی به ندرت با سرفه همراه است . چند نشانه سرماخوردگی کلاسیک مانند سرفه و آبریزش بینی نشان دهنده گلودرد ویروسی است - بنابراین اگر آنها را دارید، احتمالا گلودرد استرپتوکوکی نیست. 

ویروسی

گلودرد ویروسی ظاهر بسیار متفاوتی دارد. این بیماری علائم سرماخوردگی را تقلید می کند و اغلب با آن همراه است. 

در اینجا برخی از علائم اصلی وجود دارد که باید به دنبال آنها باشید: 

  • سرفه. گلودردهای ویروسی بر خلاف همتایان باکتریایی خود تقریبا همیشه سرفه دارند. سرفه روشی است که بدن شما برای بیرون راندن مواد خارجی از ریه ها انجام می دهدو ممکن است تا دو هفته طول بکشد. 
  • تورم قابل مشاهده در گلو. گلودردهای ویروسی اغلب در پشت دهان قرمز و متورم می شوند، اما نباید لکه های قرمز و سفیدی مانند عفونت باکتریایی وجود داشته باشد. 
  • آبریزش بینی. گلودردهای ویروسی اغلب همراه با سایر سرماخوردگی ها هستندعلائم، به خصوص آبریزش بینی و گرفتگی صدا . 

همچنین می توانید انتظار داشته باشید که با گلودرد ویروسی تب داشته باشید. به طور کلی، گلودرد باکتریایی و ویروسی می تواند بسیار شبیه به یکدیگر باشد، اما اگر عامل ویروس باشد، ممکن است بیشتر شبیه سرماخوردگی باشد. 

به همین دلیل است که تشخیص دقیق پزشکی ضروری است. 

علل گلودرد

ویروس هاشایع ترین منبع گلودرد هستند. بیشتر اوقات از ویروس های آنفولانزا یا سرماخوردگی ناشی می شود. گفته می شود، سایر ویروس ها نیز می توانند باعث آن شوند - مانند آبله مرغان ، سرخک و مونونوکلئوز، که جدی تر و بسیار مسری هستند.

اگر عفونت شما باکتریایی است، به احتمال زیاد گلودرد استرپتوکوکی در پشت گلو و لوزه ها است.

تشخیص گلودرد

غربالگری سریع استرپتوکوکی یک راه رایج برای تشخیص گلودرد استرپتوکوکی است. این شامل گرفتن یک نمونه سریع از پشت گلو است و تنها حدود پنج دقیقه طول می کشد تا نتایج آماده شود. 

برای از بین بردن احتمال منفی کاذب در تست سریع استرپتوکوکی ، پزشکان ممکن است از کشت گلو نیز استفاده کنند. سلول های نمونه در یک محیط رشد قرار می گیرند و رشد آنها توسط تکنسین آموزش دیده مشاهده می شود. نتایج این کار آزمایشگاهی مسیر درمان شما را مشخص می کند.

درمان گلودرد باکتریایی و ویروسی

اگر نتایج آزمایشگاهی نشان دهنده گلودرد ویروسی باشد، پزشک هیچ آنتی بیوتیکی تجویز نمی کند. متأسفانه باید منتظر بمانید، اما پزشکان اغلب چندین روش درمانی را برای کمک به شما توصیه می کنند، مانند: 

  • چای و آبگوشت داغ برای تسکین گلو
  • خوابیدن در وضعیت کمی بالا برای بهبود تخلیه مخاطی
  • داروهای مسکن بدون نسخه برای درمان علائم جانبی و تسکین ناراحتی شما
  • غرغره کردن با آب گرم

اما اگر عفونت باکتریایی باشد، برخی مداخلات پزشکی ضروری خواهد بود. پزشک شما احتمالاً آنتی بیوتیک هایی را برای هدف قرار دادن مستقیم باکتری ها تجویز می کند. بهبودی شما ممکن است تا یک هفته طول بکشد، بنابراین با بدن خود صبور باشید و استراحت لازم را دریافت کنید.

گلو درد - آیا باید آنتی بیوتیک مصرف کنم؟

گلودرد عبارت است از سوزش و خراشیدگی در گلو که با درد همراه است که اغلب با بلع بدتر می شود. گلودرد اغلب اولین علامت هشدار دهنده عفونت است. شایع ترین علت گلودرد، عفونت ویروسی است. به ندرت، عفونت باکتریایی می تواند باعث گلودرد شود. گلودرد ناگهانی و شدید بدون سرفه، عطسه یا سایر علائم سرماخوردگی ممکن است نشانه‌ای از عفونت باکتریایی باشد که معمولاً توسط استرپتوکوک ایجاد می‌شود. باکتری ها از این رو به آن گلودرد استرپتوکوکی می گویند.

انواع مختلف گلودرد چیست؟

گلودردها را ممکن است بر اساس قسمتی از گلو که تحت تاثیر قرار می دهند به سه نوع تقسیم بندی کنند

  • فارنژیت :   ناحیه پشت دهان را تحت تأثیر قرار می دهد.
  • ورم لوزه ها :   تورم و قرمزی لوزه ها، بافت نرم پشت دهان. گاهی اوقات، لکه های سفید یا مناطقی از چرک روی لوزه ها ایجاد می شود. این لکه های سفید در گلودرد استرپتوکوکی بیشتر از گلودرد ناشی از ویروس دیده می شود.
  • لارنژیت :   تورم و قرمزی جعبه صدا یا حنجره.

علل شایع گلودرد چیست؟

علل گلودرد از عفونت تا صدمات متغیر است. در زیر شایع ترین علل گلودرد ذکر شده است

  • عفونت ویروسی:   ویروس ها باعث حدود 90 درصد گلودرد می شوند. سرماخوردگی و  آنفولانزا  شایع ترین عفونت های ویروسی هستند که ممکن است باعث گلودرد شوند. 
  • عفونت باکتریایی:   باکتری استرپتوکوک شایع ترین علت گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی است. گلودرد استرپتوکوکی باعث نزدیک به 40 درصد موارد گلودرد در کودکان می شود. التهاب لوزه ها و عفونت های مقاربتی مانند  سوزاک  و کلامیدیا همچنین می تواند باعث گلودرد شود.
  • آلرژی :   معمولاً سیستم ایمنی بدن به  محرک های آلرژی  مانند  گرده ، علف و شوره حیوانات خانگی واکنش نشان می دهد. این ماده مواد شیمیایی را آزاد می کند که باعث ایجاد علائمی مانند احتقان بینی ، آبریزش چشم، عطسه و سوزش گلو می شود. مخاط اضافی در بینی می تواند از پشت گلو چکه کند. این چکه پس از بینی نامیده می شود و می تواند گلو را تحریک کند.
  • آسیب:   هر گونه آسیب، مانند ضربه یا بریدگی به گردن، می تواند باعث درد در گلو شود. گیر کردن یک تکه غذا در گلو نیز می تواند آن را تحریک کند. استفاده مکرر   تارهای صوتی و ماهیچه های گلو را تحت فشار قرار می دهد . فرد ممکن است پس از فریاد زدن، صحبت کردن با صدای بلند یا آواز خواندن برای مدت طولانی دچار گلودرد شود.
  • تومور:   تومور گلو، جعبه صدا یا زبان ممکن است باعث گلودرد شود. وقتی گلودرد نشانه  سرطان باشد ، پس از چند روز از بین نمی رود.
  • بیماری ریفلاکس معده به مری  ( GERD ):   وضعیتی است که در آن اسید معده به مری بازمی گردد. (لوله ای که غذا را از دهان به معده می برد). اسید  مری و گلو را می سوزاند  و گاهی اوقات ممکن است باعث گلودرد شود.
  • هوای خشک:   هوای خشک می تواند رطوبت را از دهان و گلو بمکد و احساس خشکی و خراشیدگی در آنها ایجاد کند. به احتمال زیاد در زمستان که بخاری  کار می کند هوا خشک است .
  • دود، مواد شیمیایی و سایر محرک ها:   بسیاری از مواد شیمیایی و مواد مختلف موجود در محیط گلو را تحریک می کنند، از جمله دود سیگار و دیگر تنباکو، آلودگی هوا یا ترافیک، محصولات پاک کننده و سایر مواد شیمیایی.

آیا برای گلودرد باید آنتی بیوتیک مصرف کنم؟

اگر گلودرد ناشی از عفونت ویروسی باشد، آنتی بیوتیک ها نمی توانند گلودرد را درمان کنند. ویروس ها باعث حدود 90 درصد گلودرد می شوند. بنابراین، آنتی بیوتیک ها نباید فوراً به عنوان درمان گلودرد استفاده شوند. آنتی بیوتیک ها همچنین ممکن است عوارض جانبی مانند  اسهال ، استفراغ و بثورات پوستی  ایجاد کنند . گلودرد ناشی از عفونت ویروسی معمولاً طی چهار تا پنج روز خود به خود از بین می رود. مصرف بیش از حد آنتی بیوتیک همچنین ممکن است در صورت نیاز آنتی بیوتیک را بی اثر کند.

 اگر گلودرد ناشی از عفونت باکتریایی باشد، پزشک ممکن است آنتی بیوتیک هایی مانند  پنی سیلین را تجویز کند. با این حال، گلودرد استرپتوکوکی طی سه تا هفت روز با یا بدون آنتی بیوتیک از بین می رود. 

آنتی بیوتیک ها ممکن است فرد را سریعتر بهبود ندهند. خطر گسترش عفونت باکتریایی به فرد دیگر یا سایر قسمت‌های بدن مانند گوش‌ها و سینوس‌ها را کاهش می‌دهد. آنها همچنین ممکن است از مشکلات جدی اما نادر مانند تب روماتیسمی در کودکان جلوگیری کنند.

چگونه می توانم گلودرد را بدون آنتی بیوتیک درمان کنم؟

گلودرد معمولا کمتر از یک هفته طول می کشد. اگر گلودرد بیش از چهار روز طول بکشد، ممکن است نیاز به مراقبت های پزشکی باشد. در زیر چند راه حل برای تسکین گلو آورده شده است

  • مکیدن پاستیل (فقط در کودکان بزرگتر از دو سال).
  • از یک مرطوب کننده تمیز یا بخارساز خنک استفاده کنید.
  • با آب نمک گرم غرغره کنید.
  • نوشیدنی های گرم بنوشید و مایعات فراوان
  • از عسل برای تسکین سرفه بزرگسالان و کودکان حداقل یک سال یا بیشتر استفاده کنید.
  • استراحت کافی داشته باشید.
  • برای تسکین درد و کاهش تب از داروهای بدون نسخه مانند  استامینوفن  یا  ایبوپروفن استفاده کنید  .
برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان