بابزیوز چیست؟ + این علائم نشانه ابتلاست جدی بگیرید

خط سلامت: بابزیوز چیست؟ یک بیماری خطرناک که انگل‌های کوچکی به نام بابزیا باعثش می‌شن. این انگل‌ها با نیش کنه آهو وارد بدن می‌شوند و گلبول‌های قرمز خون رو نابود می‌کنند. همین باعث میشه که بدن کم‌خون بشه و مشکلات جدی مثل تب، لرز و زردی ایجاد بشه.

بابزیوز چیست؟ + این علائم نشانه ابتلاست جدی بگیرید

علائم بابزیوز را جدی بگیرید! اگه بعد از رفتن به طبیعت، علائمی مثل تب، لرز، سردرد، خستگی مفرط، زردی پوست و چشم‌ها، درد عضلانی یا تنگی نفس داشتید، حتما به پزشک مراجعه کنید. ممکن است به بابزیوز مبتلا شده باشید.

به گزارش خط سلامت بابزیوز عفونت گلبول های قرمز خون است. این بیماری توسط یک انگل تک سلولی به نام بابزیا ایجاد می شود. این انگل توسط کنه های آهو منتقل می شود، همان کنه هایی که ناقل بیماری لایم هستند.

عفونت بابزیوز در انسان قبلاً نادر بود، اما تعداد موارد در حال افزایش است. بیشترین عفونت های گزارش شده در ایالت های شمال شرقی و غرب میانه بالا است.

علائم بابزیوز

علائم بابزیوز معمولاً 1 تا 8 هفته پس از گزش کنه شروع می شود. برخی از افراد ممکن است علائمی نداشته باشند. هنگامی که علائم ظاهر می شوند، اغلب شبیه علائم آنفولانزا هستند:

تب (تا 104 درجه فارنهایت)

لرز

عرق کردن

ضعف

خستگی

درد مفاصل و عضلات

از دست دادن اشتها

سردرد

در بزرگسالان جوان و سالم، عفونت معمولاً شدید نیست. اما این بیماری می تواند به سرعت جدی شود و حتی می تواند منجر به مرگ شود. بابزیوز می تواند در افرادی که:

مسن هستند

طحال آنها برداشته شده است

بیماری کبدی یا کلیوی دارند

داشتن سیستم ایمنی ضعیف (به دلیل شرایطی مانند HIV/AIDS یا سرطان )

گیرندگان پیوند هستند

چه چیزی باعث بابزیوز می شود؟

افراد زمانی که کنه آلوده آنها را نیش می زند بابزیوز می گیرند. انگل بابزیا معمولاً زمانی پخش می شود که کنه در مرحله پورگی (قبل از بزرگسالی) است. در آن مرحله کنه به اندازه یک دانه خشخاش است. تشخیص یک کنه به این کوچکی ممکن است سخت باشد.

کنه ها در مناطقی زندگی می کنند که زندگی گیاهی زیادی دارد، مانند مناطق جنگلی یا مزارع. آنها نزدیک بالای گیاهان علفی و بوته های کم ارتفاع می نشینند. آنها در آنجا منتظر می مانند تا مردم یا حیوانات با آنها برخورد کنند. کنه ها می توانند چندین ساعت قبل از چسبیدن به پوست روی لباس یا بدن شما بخزند.

کنه ها می توانند به هر قسمت از بدن شما بچسبند. آنها معمولا در مناطقی که به سختی دیده می شوند، از جمله زیر بغل، کشاله ران یا پوست سر یافت می شوند. یک کنه آلوده باید به مدت 36 تا 48 ساعت به پوست شما بچسبد تا انگل را به شما منتقل کند.

افرادی که زمانی را در فضای باز می گذرانند که کنه ها شایع هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های منتقله از طریق کنه هستند.

اگرچه نادر است، اما امکان ابتلا به بابزیوز از طریق انتقال خون وجود دارد. همچنین ممکن است مادر آلوده انگل را به نوزاد خود منتقل کند. این ممکن است در دوران بارداری یا زایمان اتفاق بیفتد. این نیز نادر است.

بابزیوز چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک نمونه ای از خون شما را زیر میکروسکوپ بررسی می کند. اگر شما مبتلا به بابزیوز هستید، پزشک شما می تواند انگل را در گلبول های قرمز شما ببیند. آنها ممکن است خون شما را برای عفونت های دیگری که می توانند باعث علائم شما شوند آزمایش کنند. این شامل سایر بیماری‌هایی است که کنه‌ها می‌توانند ناقل باشند، مانند بیماری لایم. ممکن است در یک زمان بیش از یک بیماری منتقله از کنه داشته باشید.

آیا بابزیوز قابل پیشگیری یا اجتناب است؟

بهترین راه برای جلوگیری از بابزیوز و سایر بیماری های منتقله از طریق کنه، جلوگیری از گزش کنه است. هنگامی که در خارج از منزل هستید، این دستورالعمل ها را دنبال کنید:

از مناطقی که جنگلی، براق یا دارای چمن بلند هستند اجتناب کنید.

در مرکز مسیرها پیاده روی کنید.

از یک دافع حشرات با حداقل 20% DEET استفاده کنید. می توان آن را روی لباس یا به مقدار کم روی پوست قرار داد. آن را به صورت یا دست کودکان نزنید.

لباس ها، چادرها یا سایر وسایل را با مواد دافع حاوی 0.5 درصد پرمترین درمان کنید.

لباس های رنگ روشن بپوشید. این کار باعث می‌شود که کنه‌ها را راحت‌تر ببینید و از لباس‌هایتان پاک کنید.

پیراهن آستین بلند و شلوار بلند بپوشید. برای محافظت بیشتر، پاهای شلوار خود را در جوراب یا چکمه‌های خود فرو کنید.

پس از رسیدن به خانه، همه چیز و همه افراد را برای وجود کنه بررسی کنید.

هر چه زودتر حمام یا دوش بگیرید تا کنه هایی که به شما نچسبیده اند را بشویید.

کل بدن خود را از نظر کنه بررسی کنید. برای جاهایی که نمی توانید ببینید از آینه استفاده کنید. کودکان و حیوانات خانگی خود را بررسی کنید. مکان های رایج کنه شامل پشت زانو، ناحیه کشاله ران، زیر بغل، گوش، پوست سر و پشت گردن است.

وسایلی که استفاده می‌کنید، از جمله کت، کوله پشتی یا چادر را بررسی کنید.

لباس ها یا پتوها را به مدت 10 تا 15 دقیقه روی حرارت زیاد در خشک کن خشک کنید. این باید هر کنه را بکشد. اگر لباس ها کثیف هستند، آنها را در آب داغ بشویید و به مدت 60 دقیقه روی حرارت زیاد خشک کنید.

در طول ماه‌های می تا سپتامبر، از مکان‌هایی که کنه‌ها شایع هستند دوری کنید. این به ویژه در صورتی مهم است که:

طحال برداشته شد

پیوند عضو داشته‌اید یا داروهای سرکوب‌کننده ایمنی مصرف می‌کنید (که سیستم ایمنی را تضعیف یا سرکوب می‌کنند)

عفونت HIV یا ایدز

هر بیماری مزمن دیگری که بر سیستم ایمنی شما تأثیر می گذارد

درمان بابزیوز

اگر کنه روی پوستم پیدا شد چه کنم؟

وحشت نکنید. از موچین هایی با نوک ریز استفاده کنید تا کنه را تا حد امکان به سطح پوست نزدیک کنید. با فشار ثابت و یکنواخت به سمت بالا بکشید. مراقب باشید که بدن کنه را فشار ندهید یا نپیچانید. گاهی اوقات قسمت هایی از کنه در پوست باقی می ماند. شما می توانید آنها را به حال خود رها کنید یا با دقت آنها را به همان روشی که یک ترکش انجام می دهید جدا کنید. از گرما (مانند کبریت روشن)، ژله نفتی یا روش های دیگر برای از بین بردن کنه خود به خود استفاده نکنید. این روش ها موثر نیستند.

ناحیه ای که کنه چسبیده بود را به خوبی با آب و صابون بشویید. احساس خود را برای یکی دو ماه آینده کنترل کنید. در صورت بروز علائم شبه آنفولانزا با پزشک خود تماس بگیرید. حتماً به پزشک خود بگویید که توسط کنه گزیده شده اید و چه زمانی این اتفاق افتاده است.

افرادی که سیستم ایمنی سالم دارند و فقط موارد خفیف بابزیوز دارند، معمولاً نیازی به درمان ندارند. بدن به تنهایی با عفونت مبارزه می کند. افرادی که موارد شدیدتر دارند با آنتی بیوتیک درمان می شوند. اگر در طول درمان دچار تنگی نفس یا علائم دیگر شدید، فوراً به پزشک خود اطلاع دهید. اگر یک مورد شدید بابزیوز یا سیستم ایمنی ضعیف دارید، ممکن است لازم باشد به بیمارستان بروید.

زندگی با بابزیوز

بسیاری از افراد مبتلا به بابزیوز هیچ علامتی ندارند. آنها حتی نمی دانند که آن را دارند. کسانی که علائم را تجربه می کنند می توانند با آنتی بیوتیک درمان شوند. آنها معمولاً بهبودی کامل و کامل پیدا می کنند.

افرادی که در معرض خطر عفونت شدیدتر هستند ممکن است عوارضی را تجربه کنند. شایع ترین کم خونی همولیتیک است. این زمانی اتفاق می افتد که انگل بابزیا سریعتر از بدن قادر به ساخت گلبول های قرمز خون است. می تواند منجر به زردی (زردی پوست) و ادرار تیره شود.

سایر عوارض می تواند شامل موارد زیر باشد:

فشار خون پایین یا ناپایدار

تعداد پلاکت خون پایین

لخته شدن خون و خونریزی

اختلال در عملکرد اندام های حیاتی مانند کبد، کلیه ها یا ریه ها

اگر هر یک از این مشکلات را تجربه کردید، فورا کمک پزشکی دریافت کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان