آیا شکلات سفید واقعا شکلات است؟ + چرا به آن شکلات می گویند؟

خط سلامت: شکلات سفید، یک نوآوری نسبتا جدید در دنیای شکلات است. برخلاف شکلات تلخ و شیری که ریشه در تمدن‌های باستانی دارند، شکلات سفید در اواسط قرن بیستم به طور رسمی معرفی شد.

آیا شکلات سفید واقعا شکلات است؟ + چرا به آن شکلات می گویند؟

شکلات سفید به طور اتفاقی در حین تولید شکلات‌های دیگر کشف شد. در فرآیند تولید شکلات، کره کاکائو از دانه‌های کاکائو جدا می‌شود. یک روز، یکی از تولیدکنندگان شکلات، به جای استفاده از مخلوط کامل کاکائو، تنها از کره کاکائو، شکر و شیر خشک استفاده کرد. نتیجه این آزمایش، شکلاتی با رنگ سفید و طعم شیرین بود.

به گزارش خط سلامت شرکت سوئیسی "Nestlé" اولین شرکتی بود که شکلات سفید را به صورت تجاری تولید و به بازار عرضه کرد. این اتفاق در دهه 1930 میلادی رخ داد.

آیا شکلات سفید واقعا شکلات است؟

شکلات سفید، علیرغم نامی که دارد، حاوی دانه‌های کاکائو نیست که عنصر اصلی در تعریف شکلات به شمار می‌رود. در واقع، شکلات سفید بیشتر شبیه یک شیرینی است که از ترکیب موادی مانند: شکر، کره کاکائو، محصولات لبنی: مانند شیر خشک یا شیر تغلیظ شده برای ایجاد طعم ملایم و کرمی،وانیل و لسیتین. به همین دلیل، شکلات سفید فاقد آن طعم تلخ و تلخی است که معمولا با شکلات مرتبط است و حاوی آنتی‌اکسیدان‌های موجود در دانه کاکائو نیز نمی‌باشد.

پس چرا به آن شکلات سفید می‌گویند؟

اصلی‌ترین ماده تشکیل دهنده شکلات سفید، کره کاکائو است که از دانه‌های کاکائو استخراج می‌شود. همچنین مراحل اولیه تولید شکلات سفید شباهت‌هایی به تولید شکلات تلخ دارد.

سالم ترین و مضر ترین شکلات کدام هستند؟ 

انتخاب شکلات، مانند بسیاری از انتخاب‌های غذایی دیگر، به عواملی مانند ترکیبات، میزان فرآوری و البته میزان مصرف بستگی دارد. در کل، شکلات تلخ به دلیل داشتن آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد مغذی بیشتر، به عنوان سالم‌ترین نوع شکلات شناخته می‌شود. اما این به معنای آن نیست که همه انواع شکلات مضر هستند.

سالم‌ترین شکلات‌ها

شکلات تلخ: با درصد بالای کاکائو (حداقل ۷۰ درصد) حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها، فلاونوئیدها و مواد معدنی مانند آهن و منیزیم است. این مواد می‌توانند به بهبود سلامت قلب، کاهش فشار خون و افزایش انرژی کمک کنند.

شکلات شیری با درصد بالای کاکائو: این نوع شکلات نسبت به شکلات سفید، شکر کمتر و کاکائو بیشتری دارد و در نتیجه ارزش غذایی بالاتری دارد.

مضرترین شکلات‌ها

شکلات سفید: همانطور که قبلاً گفتیم، شکلات سفید حاوی دانه کاکائو نیست و عمدتاً از شکر، کره کاکائو و شیر خشک تشکیل شده است. بنابراین، کالری بالایی دارد و ارزش غذایی کمی دارد.

شکلات‌های ترکیبی: شکلات‌هایی که با آجیل، بیسکویت، کارامل و سایر مواد شیرین شده‌اند، معمولاً کالری و قند بالایی دارند.

شکلات‌های فرآوری شده: شکلات‌هایی که با مواد افزودنی مصنوعی، رنگ‌های خوراکی و نگهدارنده‌ها تهیه شده‌اند، برای سلامتی مضر هستند.

نتیجه گیری

اگرچه شکلات سفید به دلیل وجود کره کاکائو و استفاده از آن در محصولات شکلاتی، به خانواده شکلات‌ها تعلق می‌گیرد اما از نظر فنی و به دلیل عدم وجود دانه کاکائو، یک شکلات واقعی محسوب نمی‌شود.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
اتاق درمان