زیکا چیست؟ / سرنوشت نوزاد آلوده به ویروس زیکا در بارداری و انتقال در رابطه جنسی

خط سلامت: زیکا ویروسی است که در اثر نیش پشه آئدس ایجاد می شود. اگر ویروس زیکا دارید، ناقل انتقال به انسان هستید.

زیکا چیست؟ / سرنوشت نوزاد آلوده به ویروس زیکا در بارداری و انتقال در رابطه جنسی

این امر از طریق بارداری، رابطه جنسی (دهانی، واژینال و مقعدی) و اهدای عضو و بافت اتفاق می افتد. زنان باردار و زنانی که سعی در باردار شدن دارند بیشتر در معرض ابتلا به زیکا نیستند. با این حال، آنها در معرض خطر انتقال آن به جنین متولد نشده خود هستند. این ویروس با افزایش نوزادانی که با سرهای کوچکتر از حد متوسط ​​متولد می شوند (میکروسفالی) مرتبط است. این وضعیت باعث نقص مغزی شدید می شود.

شیوع زیکا در ایالات متحده، آفریقا، آسیای جنوب شرقی، جزایر اقیانوس آرام، بخش هایی از دریای کارائیب و آمریکای مرکزی و جنوبی رخ داده است. در سال 2015، این شیوع به ابعاد همه گیر رسید. با این حال، اخیراً هیچ گونه شیوع زیکا وجود نداشته است.

علائم زیکا

علائم خفیف عبارتند از:

  • تب
  • کهیر
  • چشم های قرمز
  • درد مفاصل/عضله
  • سردرد

افراد کمی علائم را تجربه می کنند. در واقع، اکثر مردم نمی دانند که به این ویروس مبتلا هستند. علائم معمولاً 2 تا 7 روز طول می کشد. می تواند بیشتر دوام بیاورد.

نوزاد آلوده به ویروس در بارداری

نوزاد آلوده به ویروس در رحم (در رحم) علائم زیر را خواهد داشت:

  • سر کوچکتر از حد متوسط
  • نقص های مغزی و ناتوانی ذهنی

عوارض ویروسی عبارتند از:

  • از دست دادن بارداری ( سقط جنین یا مرده زایی)
  • زایمان زودرس

اختلالات عصبی در بزرگسالان و کودکان. این شامل سندرم گیلن باره، نوروپاتی و میلیت است.

علت زیکا چیست؟

نیش پشه آئدس باعث ایجاد ویروس زیکا می شود. این گونه همچنین تب دنگی و ویروس چیکونگونیا را منتشر می کند. این نوع پشه در طول روز نیش می زند و جذب توده های آبی راکد می شود (این توده های آبی هستند که جریان و جریان ندارند). افراد آلوده به این ویروس حتی اگر هیچ علامتی نداشته باشند می توانند آن را پخش کنند.

زیکا چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک یک معاینه فیزیکی انجام خواهد داد. او از شما می پرسد که آیا به مناطقی که ویروس در آن وجود دارد سفر کرده اید یا خیر. دو نوع آزمایش وجود دارد که پزشک شما می تواند برای تایید تشخیص انجام دهد، از جمله:

  • آزمایش خون نشان می دهد آیا بدن شما در تلاش برای مقابله با عفونت زیکا است یا خیر.
  • آزمایش ادرار وجود ویروس را نشان می دهد. اگر زیکا کمتر از 2 هفته در سیستم شما باشد مثبت خواهد بود.

نتایج آزمایش معمولاً در عرض 3 تا 5 روز برمی گردد.

اگر باردار هستید و آزمایش زیکا مثبت است، پزشک شما را به ثبت نام بارداری زیکا در ایالات متحده اضافه می کند. این لیست محرمانه و رایگان است. پزشکان و محققان داده ها و اثرات زیکا را مطالعه می کنند. ممکن است برای بررسی سلامت کودکتان نیاز به آزمایشات بیشتری داشته باشید. پزشک شما می تواند نوزاد شما را از نظر میکروسفالی در دوران بارداری یا پس از زایمان آزمایش کند.

آیا می توان از زیکا جلوگیری کرد یا از آن جلوگیری کرد؟

هیچ واکسنی برای پیشگیری از زیکا وجود ندارد. مناطقی که زیکا وجود دارد را بیابید و از آن اجتناب کنید. اگر در منطقه زیکا زندگی می کنید در معرض خطر بیشتری هستید. 

از نیش پشه اجتناب کنید. اسپری حشرات تایید شده و لباس های بلند بپوشید. در مکان هایی با تهویه مطبوع بمانید. در مکان هایی با درها و پنجره های سرپوشیده بمانید. از راه رفتن در نزدیکی آب های راکد خودداری کنید. با پشه بند بخوابید. دافع حشرات تایید شده برای زنان باردار یا شیرده بی خطر است.

درمان زیکا

هیچ دارویی برای درمان ویروس زیکا وجود ندارد. قبل از مصرف هر دارویی برای علائم، با پزشک خود صحبت کنید. همچنین، هیچ درمانی برای نوزادان متولد شده با میکروسفالی وجود ندارد. نوزاد مبتلا به میکروسفالی از بدو تولد به مداخلات یادگیری نیاز دارد.

 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان