آبنبات سالم واقعیت است یا ترفند تبلیغاتی؟ + بررسی دقیق مزایا و خطرات

خط سلامت: آیا آبنباتی وجود دارد که هم شیرین باشد هم سالم؟ تبلیغات محصولات جدید با عنوان "آبنبات سالم" این پرسش را در ذهن بسیاری ایجاد کرده است.

آبنبات سالم واقعیت است یا ترفند تبلیغاتی؟ + بررسی دقیق مزایا و خطرات

آبنبات‌ هایی که از آن ها به عنوان آب نبات های سالم نام برده می شوند، اغلب با شیرین‌کننده‌های طبیعی یا مصنوعی و فیبر جایگزین شکر تهیه می شوند و وعده یک لذت شیرین بدون عوارض جانبی را می‌دهند. اما آیا واقعاً اینطور است؟

 به گزارش خط سلامت مطالعات نشان می‌دهند اگرچه آبنبات‌های سالم کالری کمتری دارند و ممکن است برای دندان‌ها مضر نباشند، اما مصرف بیش از حد آن‌ها می‌تواند عوارضی مانند مشکلات گوارشی و حتی افزایش خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را در پی داشته باشد. همچنین، بسیاری از این آبنبات‌ها حاوی مواد افزودنی هستند که تأثیرات طولانی‌مدت آن‌ها بر سلامتی هنوز به طور کامل شناخته نشده است. در ادامه با ویژگی های این نوع آب نبات ها بیشتر آشنا می شوید.

مواد تشکیل‌دهنده آبنبات‌های سالم

شیرین‌کننده‌های طبیعی و مصنوعی

به جای شکر، از شیرین‌کننده‌هایی مانند استویا، اریتریتول، زایلیتول و سوکرالوز استفاده می‌شود. این شیرین‌کننده‌ها کالری کمتری دارند و بر قند خون تأثیر کمتری می‌گذارند.

فیبر

فیبر موجود در این آبنبات‌ها از منابعی مانند ریشه کاسنی، تاپیوکا و ذرت است. فیبر به احساس سیری کمک کرده و به سلامت دستگاه گوارش مفید است.

آیا آبنبات سالم واقعاً برای سلامتی مفید هستند؟

اکثر متخصصان تغذیه معتقدند آبنبات، حتی انواع سالم‌تر آن، یک غذای کامل نیست و نباید جایگزین مواد غذایی مغذی شود.

مزایای آبنبات های سالم 

برخی از مهم ترین مزایای آبنبات های سالم، عبارت است از:

کاهش کالری

برای افرادی که به دنبال کاهش وزن یا کنترل قند خون هستند، می‌تواند مفید باشد.

کاهش خطر پوسیدگی دندان

به دلیل عدم وجود شکر، احتمال آسیب به دندان‌ها کمتر است.

عوارض مصرف آبنبات های سالم

مطالعات کافی در مورد تأثیرات طولانی‌مدت مصرف این شیرین‌کننده‌ها وجود ندارد. با این افراط در مصرف این قبیل آبنبات ها، مضرات زیر را به دنبال دارد:

برخی افراد ممکن است به برخی از شیرین‌کننده‌ها حساسیت نشان دهند و دچار مشکلات گوارشی شوند. این نوع آبنبات ها حتی اگر کالری کمتری داشته باشد، مصرف مداوم این آبنبات‌ها می‌تواند به ایجاد وابستگی به شیرینی منجر شود.

آبنبات‌های سالم می‌توانند گاهی اوقات جایگزین مناسبی برای آبنبات‌های معمولی باشند، اما نباید به عنوان یک غذای اصلی یا میان‌وعده روزانه مصرف شوند. بهتر است مصرف این نوع آبنبات‌ها را محدود کرده و به جای آن، از میوه‌ها، آجیل و سایر تنقلات سالم استفاده کنید.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان