این ویتامین پرطرفدار مسمومیت اش خطر ناک است

خط سلامت: ویتامین A یک ماده مغذی ضروری است که نقش کلیدی در حفظ سلامت پوست، بینایی، سیستم ایمنی و رشد سلولی ایفا می‌کند. کمبود این ویتامین می‌تواند منجر به طیف وسیعی از مشکلات سلامتی از جمله خشکی چشم، شب‌کوری، اختلال در رشد و افزایش حساسیت به عفونت شود.

این ویتامین پرطرفدار مسمومیت اش خطر ناک  است

ویتامین A یک آنتی‌اکسیدان قوی است که در حفظ سلامت بافت‌های اپیتلیال، سیستم ایمنی و تولید مثل نقش دارد. علائم کمبود ویتامین A شامل خشکی پوست، خشکی چشم، شب‌کوری، اختلال در رشد، کاهش مقاومت در برابر عفونت و مشکلات پوستی مانند آکنه است.

مصرف زیاد ویتامین A

به گزارش خط سلامت، به‌دلیل محلول‌بودن این ویتامین در چربی، ویتامین آ در کبد ذخیره‌ شده و امکان دفع آن در بدن وجود ندارد؛ از همین رو مصرف زیاد ویتامین A می‌تواند مسمومیت را در پی داشته باشد و عوارض ویتامین آ در این حالت می‌تواند حتی تهدید کننده زندگی باشد. با اینکه این مسمومیت بیشتر در اثر مصرف مکمل و قرص ویتامین آ صورت می‌گیرد؛ اما، برخی منابع غذایی ویتامین آ نیز باعث مسمومیت می‌شوند.

البته، اشاره به این مسئله بسیار حائز اهمیت است که دریافت پیش‌ساز ویتامین A از مواد غذایی نسبت به دریافت نوع فعال آن کمتر خطر مسمومیت را به همراه خواهد داشت. از جمله نشانه‌ها و عوارض مسمومیت با ویتامین A می‌توان به تهوع، سرگیجه، سردرد، درد و حتی مرگ اشاره کرد.

منبع: فارس

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان