لنزهای طبی رنگی برای چه افرادی مناسب است؟ + مزایا و معایب

خط سلامت: لنزهای طبی رنگی، علاوه بر تصحیح عیوب بینایی، امکان تغییر رنگ چشم و بهبود ظاهر را نیز فراهم می‌کنند.

لنزهای طبی رنگی برای چه افرادی مناسب است؟ + مزایا و معایب

لنزهای طبی رنگی، یک راه حل دو در یک برای تصحیح بینایی و تغییر رنگ چشم هستند. اما فراموش نکنید که این لنزها نیاز به مراقبت ویژه دارند.

به گزارش خط سلامت، لنز طبی رنگی نوعی از لنز چشم است که علاوه بر تغییر رنگ چشم، میتواند برخی بیماری های چشمی مانند نزدیک بینی و دوربینی را بهبود بخشد. این لنزها اغلب از جنس سیلیکون هایدروژل silicon hydrogel, هِما hema،پلی هِما polyhema و پلی ماکن polymacon که به نوعی پلاستیک نرم، انعطاف پذیر و جاذب آب محسوب می شوند، هستند.

البته انواع دیگری از لنز چشم مانند لنزهای سخت، لنزهای مولتیفوکال، لنزهای اسکلرال و غیره با کاربردهای متفاوت وجود دارند، اما لنزهای طبی رنگی که در این مقاله مورد بحث ماست، لنزهایی سبک، نازک،با آبرسان و اکسیژن رسانی مناسب است که راحتی بالایی از نظر استفاده دارند. هرچند باید اصول استفاده از لنز چشم را رعایت کرد تا موجب آسیب به چشم نشود ( به عنوان مثال نباید در طول روز بیش از 4 تا 6 ساعت بصورت مداوم از لنز چشم استفاده کرد، یا اگر مدت زمان زیادی میخواهید از لنز چشم استفاده کنید میتوانید از قطره چشم همراه لنز استفاده کنید) .

لنزهای طبی رنگی برای چه افرادی مناسب است؟

افرادی که به دلیل بیماری دوربینی یا نزدیک بینی از عینک طبی استفاده میکنند، و قصد دارند علاوه بر درمان نزدیک بینی یا دوربینی ، رنگ چشم خود را نیز تغییر دهند، میتوانند بجای عینک از لنز طبی رنگی استفاده کنند.

البته لزوما افراد بصورت دائمی از لنز چشم (طبی رنگی،رنگی،طبی بی رنگ) استفاده نمی کنند و هر فرد با توجه به سبک زندگی خود در صورت نیاز از هر کدام (لنز طبی رنگی یا عینک طبی) می تواند استفاده کند.

*البته نوع دیگری از لنزهای طبی که بی رنگ هستند نیز به عنوان جایگزین عینک استفاده می شوند. لنزهای طبی بی رنگ با توجه به نمره چشم هر فرد، دیدشان را بهبود می بخشند، اما برخلاف لنزهای طبی رنگی، کاملا شفاف و بدون رنگ هستند و تغییری در رنگ چشم ایجاد نمی کنند.

مزایا و معایت لنز طبی رنگی

لنزهای طبی رنگی یکی از محصولاتی هستند که در سال‌های اخیر بسیار محبوب شده‌اند. این لنزها با تغییر رنگ چشمان شما، می‌توانند ظاهر شما را تغییر دهند و زیبایی خاصی به صورت شما ببخشند. با این حال، همچون هر محصول دیگری، لنزهای طبی رنگی نیز مزایا و معایب خاص خود را دارند.

مزایا لنز طبی رنگی

1-رفع بیماری دوربینی و نزدیک بینی (جایگزین عینک طبی)

2-تغییر رنگ چشم (برای مصارف زیبایی)

3-وسعت دید بیشتر نسبت به استفاده از عینک طبی

4-امکان استفاده در هنگام ورزش بجای عینک طبی

معایب لنز طبی رنگی

1-نباید بصورت مداوم مدت طولانی از لنز طبی رنگی استفاده کرد.

2-عدم تاثیر لنزهای طبی رنگی (موجود در ایران) در بهبود دیگر بیماری های چشم مثل آستیگمات

3-لنزهای طبی رنگی مدت زمان استفاده محدود دارند و پس از پایان زمان، باید از نمونه نو استفاده کرد.

4-محدود بودن نمره لنزهای طبی رنگی تا نمره 10

5- برخی از افراد ممکن است به لنز رنگی حساسیت داشته باشند و تحریکاتی مانند خارش، قرمزی یا خشکی چشم را تجربه کنند.

برای خرید لنز چشم طبی رنگی به چه نکاتی باید توجه کرد؟

- تهیه نسخه چشم پزشک : برای خرید لنز طبی رنگی ابتدا باید به چشم پزشک مراجعه و نسخه چشم خود را تهیه کرد. اگر قصد استفاده از لنز چشم طبی رنگی بجای عینک را دارید، این نکته را در نظر بگیرید که نمره چشم مناسب شما در نسخه لنز طبی رنگی در مقابل نمره چشم شما با عینک طبی متفاوت است. یعنی اگر از عینک طبی با نمره -2 استفاده می کنید، نمره لنز طبی رنگی شما لزوما -2 نخواهد بود. علاوه بر نمره چشم، برای بدست آوردن سایز چشم خود که شامل دیامتر و انحنای آن می شود نیز باید نسخه چشم خود را از پزشک تهیه کرد.

*اگر چشمان حساس یا خشکی دارید، این مورد را نیز میتوانید از چشم پزشک خود مشورت بگیرید تا نکات لازم برای استفاده راحت از لنز چشم را برای شما تجویز نماید.

- مدت زمان استفاده لنز : لنزهای چشم دارای مدت زمان استفاده هستند. یعنی لنزهای طبی رنگی را با توجه مدت زمان استفاده ای که دارد باید تهیه کرد. لنز چشم بر اساس مدت زمان استفاده به روزانه(یکبار مصرف)، ماهانه، فصلی و سالانه تقسیم می شوند(برخی شرکت ها اقدام به ارائه لنزهای یک هفته ای و دو هفته ای نیز میکنند). لنزهای با مدت زمان مصرف کوتاه تر، نازک تر، سبکتر  و با قیمت ارزان تر هستند.

- استفاده از مایع لنز چند منظوره : استفاده از لنز چشم نیازمند مراقبت و رعایت بهداشت لنز  است. چرا که هنگامی که روی چشم قرار می گیرد، علاوه بر گرد و غبار روی هوا، پروتیین روی چشم نیز به آن می چسبد و باعث آلودگی گاها رسوب گرفتگی لنز می شود. بنابراین باید بعد از هربار استفاده از لنز چشم با چند قطره مایع لنز مناسب (چند منظوره) آن را کف دست (دست های شسته شده) با نوک انگشت ماساژ داده و داخل جالنزی بهمراه مایع لنز قرار داد(حداقل 4 ساعت).

*لنز را نباید بدون مایع لنز داخل جالنزی قرار داد. اگر بدون مایع لنز ، لنز را داخل جالنزی قرار دهید ،  خشک و شکننده خواهد شد و امکان غیر قابل استفاده شدن آن بالا خواهد بود.

لنزهای طبی رنگی (مزایا و معایب)

چگونه رنگ مناسبی از لنز طبی رنگی را انتخاب کنیم؟

از آنجایی که لنزهای طبی رنگی باعث تغییر رنگ طبیعی چشم می شوند، باید در انتخاب رنگ لنز مناسب نیز دقت کرد. در انتخاب رنگ لنز مناسب یکی از فاکتورهای مهم رنگ تناژ پوست فرد است.برای مثال، اینکه تناژ چهره شما گرم باشد (مثل پوست سبزه و گندمی) احتمالا لنزهای طبی رنگی سبز،قهوه ای و فندقی بیشتر میتواند مکمل چهره تان باشد. در سوی مقابل اگر تناژ سرد دارید لنزهای طبی رنگی آبی و طوسی و روشن بیشتر با چهره شما سازگار خواهد بود.

موارد دیگری از جمله رنگ طبیعی چشم، رنگ مو، سبک زندگی و ... در انتخاب رنگ مناسب لنز نیز دخیل هستند که میتوان در خرید لنز طبی رنگی مناسب به آنها نیز توجه کرد.

سئوالات متداول لنزهای طبی رنگی

  • استفاده از کدام نوع لنزهای طبی رنگی روی چشم راحت تر است؟

لنزهای طبی رنگی که ضخامت کمتر و آبرسانی پایین تری دارند، روی چشم راحتتر هستند. البته امروزه با توجه به پیشرفت های حوزه پزشکی اغلب لنزها با آبرسانی پایین و از لحاظ ضخامت نیز نازک هستند که اگر با رعایت موارد بهداشتی ، مراقبت روزانه از لنز و توصیه های پزشک استفاده شود، استفاده از آن در چشم راحت خواهد بود.

  • آیا برای آستیگمات چشم می توان از لنزهای طبی رنگی استفاده کرد؟

خیر. لنزهای طبی رنگی آستیگمات را پوشش نمی دهند و فقط میتوانند روی مشکلات دوربینی و نزدیک بینی چشم تاثیر بگذارند.

  • آیا لنز طبی رنگی دائمی وجود دارد؟

لنز طبی رنگی دائمی وجود ندارد و تمامی لنز چشم ها دارای مدت زمان استفاده محدود هستند.

  • وقتی از لنزهای طبی رنگی استفاده می کنم چشمم را می سوزاند و اذیت می کند. چه کنم؟

در صورت بروز هرگونه مشکلی در استفاده از لنز چشم حتما به چشم پزشک مراجعه شود. هرچند اغلب مشکلات سوزش و خارش و قرمزی چشم به مایع لنز نامناسب مربوط است.

منبع:سلامت نیوز
برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان