نوین ترین داروی استخوان‌ساز برای یائسگی و پوکی استخوان

خط سلامت: داروی جدیدی برای تقویت استخوان‌های زنان بعد از یائسگی ساخته شده که به صورت آمپول است و خودشان می‌توانند در خانه بزنند.

نوین ترین داروی استخوان‌ساز  برای یائسگی و پوکی استخوان

داروی جدید استخوان‌ساز به زودی با فرم آمپول‌های از پیش پر شده وارد بازار می‌شود تا زنان بتوانند به راحتی و در منزل از آن استفاده کنند و از پوکی استخوان پیشگیری نمایند.

به گزارش خط سلامت بنا بر اعلام موسسه ملی سلامتی و مراقبت بهداشتی انگلستان (NICE)، ده‌‌ها هزار زن که دوران یائسگی را پشت سر می‌گذارند،‌ احتمالا می‌توانند از داروی جدید تقویت‌کننده استخوان بهره‌مند شوند.

پوکی استخوان چیست؟

داروی آبالوپاراتید (Abaloparatide) می‌تواند از زنان در برابر بیماری کاهش تراکم استخوان که به «پوکی استخوان» معروف است و در سنین بالا، خطر شکستگی استخوان را به همراه دارد، محافظت کند.

به گزارش این موسسه، این دارو ظرف سه ماه آینده در اختیار سازمان ملی بهداشت و سلامتی این کشور (ان‌اچ‌اس) قرار خواهد گرفت.

این دارو که به شکل آمپول‌‌های از قبل پرشده عرضه می‌شود و افراد می‌توانند آن را روزانه در خانه تزریق کنند، سلول‌های استخوان را تقویت می‌کند.

در حال حاضر، روش‌های دیگری هم برای درمان پوکی استخوان در دسترس است اما این روش جدید جایگزینی مناسب برای افرادی است که روش‌های قدیمی روی آن‌ها جواب نمی‌دهند، یا نمی‌توانند آن داروها را تحمل کنند. 

آلیسون اسمیت که سال ۲۰۱۱ به پوکی استخوان مبتلا شده بود، به رادیو سرویس جهانی بی‌بی‌سی گفت که درمان جدید برای بسیاری از بیمارانی که به دلیل عوارض جانبی، مایل نیستند از روش‌های درمانی موجود استفاده کنند، «تغییر بزرگی» ایجاد خواهد کرد.

دکتر نیکی پیل، پزشک متابولیک استخوان مستقر در شفیلد، می‌گوید که این داروی جدید برای بیشتر افراد «یک درمان بسیار راحت قابل‌تحمل» است. به عبارت دیگر، بیشتر بیماران می‌توانند آن را بدون مشکل تحمل کنند.

به گفته او با وجود آنکه اغلب افراد در مراحل اولیه درمان، با حالت تهوع، سردرد و تپش قلب مواجه‌اند، داروی آبالوپاراتید برای اغلب افرادی که با ریسک بالای شکستگی استخوان مواجهند، مناسب است. 

با این حال او هشدار داد که چالش اصلی این است که مطمئن شویم بیماران به «خدمات تشخیصی مناسب» دسترسی دارند که نیاز آن‌ها به دارو را مشخص کند. افراد تنها در صورتی که پزشکان تشخیص دهند در معرض خطر بالای شکستگی استخوان‌اند، این دارو دریافت خواهند کرد.

 «ترامکس»، شرکت سازنده این دارو، با سازمان ملی بهداشت و درمان بریتانیا (ان‌اچ‌اس) بر سر مبلغی که فاش نشده، به توافق رسیده است.

استحکام استخوان‌ها تا اواسط دهه ۲۰ سالگی به بالاترین سطح می‌سد و پس از آن به طور طبیعی کاهش می‌یابد. اگر پوکی استخوان شدید باشد، حتی یک ضربه یا زمین خوردن جزئی هم می‌تواند منجر به شکستگی شود. مصرف ویتامین دی و کلسیم کافی و همچنین درمان جایگزینی هورمون (HRT) در دوره یائسگی هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. 

از آنجا که زنان در دوره یائسگی با تغییرات هورمونی مواجه‌اند، بیشتر از مردان در معرض خطر پوکی استخوان قرار دارند، زیرا سطح هورمون استروژن در آن‌ها کاهش می‌یابد که می‌تواند باعث ضعیف شدن استخوان‌ها شود.

طبق تخمین سازمان جهانی پوکی استخوان، حدود ۲۰۰ میلیون نفر در جهان با این معضل مواجه‌اند و بیش از یک نفر از هر سه زن و یک نفر از هر پنج مرد در طول زندگی خود با یک یا چند شکستگی ناشی از پوکی استخوان مواجه خواهند شد. موسسه ملی سلامتی و مراقبت بهداشتی انگلستان هم اعلام کرده است که بیماری پوکی استخوان با افزایش سن به‌سرعت شیوع پیدا می‌کند و دو درصد زنان ۵۰ ساله و بیش از نیمی از زنان ۸۰ ساله در این کشور با این بیماری دست‌وپنجه نرم می‌کنند. 

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان