شمارش کربوهیدرات و کنترل اندازه وعده‌های غذایی برای دیابتی ها + آیا دیابتی می توانند سیب زمینی و ماکارونی بخورند؟

خط سلامت: دیابت، بیماری مزمنی است که بر نحوه استفاده بدن از گلوکز تأثیر می‌گذارد. تغذیه سالم و متعادل، یکی از مهم‌ترین عوامل در کنترل این بیماری و جلوگیری از عوارض آن است. با انتخاب غذاهای مناسب و تنظیم اندازه وعده‌های غذایی، افراد مبتلا به دیابت می‌توانند سطح قند خون خود را در محدوده سالم نگه دارند، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را کاهش دهند و کیفیت زندگی خود را بهبود بخشند.

شمارش کربوهیدرات و کنترل اندازه وعده‌های غذایی برای دیابتی ها + آیا دیابتی می توانند سیب زمینی و ماکارونی بخورند؟

رژیم غذایی افراد مبتلا به دیابت باید بر اساس توصیه‌های پزشک و متخصص تغذیه تنظیم شود. به طور کلی، این رژیم غذایی شامل کربوهیدرات‌های پیچیده، فیبر فراوان، پروتئین کافی و چربی‌های سالم است. مصرف قندهای ساده، چربی‌های اشباع و ترانس باید محدود شود.

به گزارش خط سلامت همچنین شمارش کربوهیدرات و کنترل اندازه وعده‌های غذایی، از اصول مهم در مدیریت دیابت محسوب می‌شود.

نقش کربوهیدرات‌ها در تغذیه دیابتی

کربوهیدرات‌ها، اصلی‌ترین منبع انرژی بدن هستند و به طور مستقیم بر سطح قند خون تأثیر می‌گذارند. افراد مبتلا به دیابت باید کربوهیدرات‌های پیچیده مانند نان سبوس‌دار، برنج قهوه‌ای، ماکارونی سبوس‌دار، میوه‌ها و سبزیجات را جایگزین کربوهیدرات‌های ساده مانند شکر، آب‌نبات و نوشابه کنند. همچنین مهم است که سرعت افزایش قند خون پس از مصرف غذا را با ترکیب کربوهیدرات‌ها با پروتئین و فیبر کاهش دهند.

اهمیت ورزش در کنار تغذیه سالم

تغذیه سالم به تنهایی برای کنترل دیابت کافی نیست. ورزش منظم نیز نقش بسیار مهمی در مدیریت این بیماری دارد.

ورزش به کاهش مقاومت به انسولین، بهبود حساسیت به انسولین و کنترل وزن کمک می‌کند. انواع مختلفی از ورزش‌ها مانند پیاده‌روی، دویدن، شنا و دوچرخه‌سواری برای افراد مبتلا به دیابت مناسب هستند.

با این حال قبل از شروع هر برنامه ورزشی جدید، حتماً با پزشک مشورت کنید. استادیار تغذیه و رژیم درمانی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، در ارتباط با نوع تغذیه افراد مبتلا به دیابت، توضیحاتی داد.

گلاله اصغری، درباره عدم محدودیت در استفاده از قندهای مصنوعی در افراد دیابتی، گفت: مطالعات طولانی مدت درباره استفاده از قندهای مصنوعی، یافته‌های ضد و نقیض را نشان می‌دهند، باید در نظر داشت که محصولات غذایی حاوی قندهای ساده دارای مقادیر زیادی چربی و چربی‌های اشباع هستند لذا نداشتن قند به معنی سالم بودن این مواد غذایی نیست بنابراین تا قطعی شدن یافته‌ها مصرف قندهای مصنوعی باید با احتیاط انجام شود.

وی با اشاره به اینکه تمام غذاهای حاوی کربوهیدرات را افراد مبتلا به دیابت می‌توانند استفاده کنند، افزود: بیشترین بخش از انرژی ما را کربوهیدرات تشکیل می‌دهد، بنابراین دریافت سیب زمینی و ماکارونی در بیماران دیابتی، ممنوعیتی ندارد اما میزان مصرف محدودیت دارد.

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان