عوارض احتمالی خواب بعد از غذا خوردن چیست؟

خط سلامت: پس از صرف وعده‌های غذایی، بسیاری از افراد تمایل دارند که بلافاصله به استراحت و خواب بروند. این عادت، اگرچه در ظاهر بی‌ضرر به نظر می‌رسد، اما می‌تواند پیامدهای جدی برای سلامتی داشته باشد. در این مقاله، به بررسی علل، خطرات و راهکارهای مناسب برای جلوگیری از خوابیدن بلافاصله پس از غذا خوردن خواهیم پرداخت.

عوارض احتمالی خواب بعد از غذا خوردن چیست؟

به گزارش خط سلامت، پس از صرف وعده‌های غذایی، بسیاری از افراد تمایل دارند که بلافاصله به استراحت و خواب بروند. این عادت، اگرچه ممکن است در ابتدا لذت‌بخش به نظر برسد، اما می‌تواند پیامدهای نامطلوبی برای سلامتی داشته باشد. در این مقاله، به بررسی علل، خطرات و راهکارهای مناسب برای جلوگیری از خوابیدن بلافاصله پس از غذا خوردن خواهیم پرداخت.

در اینجا عوارض احتمالی خواب بعد از غذا خوردن و کارهایی که به جای آن باید انجام دهید، آورده شده است.

عوارض احتمالی خواب بعد از غذا خوردن چیست؟

1. ممکن است دچار سوزش سر دل شوید

حتی اگر قرار نیست بخوابید، ممکن است تعجب کنید: آیا دراز کشیدن بعد از غذا خوردن بد است؟ دراز کشیدن به پشت بلافاصله بعد از یک وعده غذایی سنگین ممکن است در ابتدا احساس خوبی داشته باشد، اما هضم باید در حالت عمودی انجام شود. به گفته کلینیک مایو، زمانی که معده شما پر از غذا است و نیروی جاذبه دیگر به نفع شما نیست، اسید معده (که در طول هضم افزایش می یابد) ممکن است از طریق مری وارد شود و باعث رفلاکس اسید شود .

شایع ترین علامت ریفلاکس اسید، سوزش سر دل است، سوزش دردناک در وسط قفسه سینه، پشت استخوان سینه. داشتن این مشکلات گوارشی نه تنها ناخوشایند است، بلکه ممکن است مانع از خواب راحت شما شود.

اما همه ی غذاها در هنگام خوردن غذا در اواخر شب برابر نیستند. اگرچه خوردن یک تکه پیتزای پر از کربوهیدرات و روغنی، شستن آن با یک نوشابه گازدار و دراز کشیدن بلافاصله بعد از آن احتمالاً بدترین رفلاکس اسید زندگیتان را برای شما به همراه خواهد داشت، خوردن یک کیوی یک ساعت قبل از خواب در واقع می تواند باعث شود. مفید است کیوی حاوی مواد شیمیایی است که به کیفیت خواب کمک می کند . 

2. ممکن است شما هم نخوابید

به گفته کلینیک مایو، نه تنها مشکلات گوارشی شما را در شب بیدار نگه می‌دارد، بلکه شواهدی نیز وجود دارد که نشان می‌دهد خوردن (مخصوصاً غذاهای چرب) یا نوشیدن در اواخر روز ممکن است واقعاً به خواب رفتن را سخت‌تر کند .

احتمالاً می‌دانید که کافئین بیش از حد می‌تواند شما را در شب بیدار نگه دارد، اما الکل در خواب نیز اختلال ایجاد می‌کند. بله، ممکن است شما را خواب آلود کند، اما می تواند از خواب آرام و عمیق جلوگیری کند و باعث شود نیمه شب از خواب بیدار شوید . ناگفته نماند، ممکن است مجبور شوید در طول شب برای رفتن به دستشویی از خواب بیدار شوید، بسته به اینکه قبل از خواب چه می خورید یا چقدر می نوشید.

3. با افزایش وزن مرتبط است

چگونه دیروقت غذا خوردن در شب باعث اضافه وزن می شود؟

دیروقت غذا خوردن در شب خطرات دیگری نیز دارد، از جمله ضعف در قضاوت و تضعیف قدرت اراده نسبت به خستگی. وقتی شب ها گرسنه هستید، وقت گذاشتن برای تهیه سالاد ممکن است به اندازه گرفتن آن بسته کوکی ها جذاب نباشد.

Laura Giannone، RD، CDN می گوید : "به عنوان یک عامل مستقل، خوردن میان وعده در اواخر شب لزوماً باعث چاقی نمی شود. چاقی یک بیماری مزمن است که توسط ترکیبی از عوامل از جمله ژنتیک، متابولیسم، رژیم غذایی، توانایی های فیزیکی و داروها ایجاد می شود." یک متخصص تغذیه مشاور در فری هولد، نیوجرسی. با این حال، وزن بدن همراه با شاخص توده بدنی قطعاً می تواند افزایش یابد اگر فرد معمولاً در اواخر شب از غذاهای پر کالری استفاده کند، به خصوص اگر به طور کلی بی تحرک تر باشد.

بنابراین، زمانی که می‌خورید، به اندازه آنچه یا مقداری که می‌خورید مهم نیست. اما این سه عامل تا حدودی به هم مرتبط هستند.

یک مطالعه کوچک در نوامبر 2014 در تحقیقات تغذیه نشان داد که بزرگسالانی که دیرتر در روز غذا می‌خورند، به دلیل دریافت کالری بیشتر روزانه، خطر افزایش وزن را افزایش می‌دهند . به طور مشابه، مطالعه دیگری در فوریه 2019 در Nutrients به این نتیجه رسید که نوجوانانی که تمایل به خوردن وعده‌های غذایی اصلی اولیه و میان وعده‌های شبانه داشتند، BMI و دور کمر بالاتری نسبت به افرادی داشتند که کمی دیرتر وعده‌های غذایی اصلی را بدون میان‌وعده می‌خوردند.

چگونه از اثرات منفی خواب بعد از غذا جلوگیری کنیم؟

چه ساعتی باید غذا نخورید؟ دکتر لوین پیشنهاد می کند حداقل یک ساعت بعد از غذا خوردن صبر کنید تا بخوابید. او خاطرنشان می کند: "اما یک وعده غذایی سنگین تر به زمان بیشتری نیاز دارد." یک وعده غذایی پرچرب، مانند همبرگر یا استیک، بسیار آهسته هضم می شود. من حداقل سه ساعت برای هضم وعده های غذایی مانند این زمان می گذارم. اگرچه داده ها محدود است، نشان داده شده است که وعده های غذایی پرچرب طولانی می شود. زمانی که طول می کشد تا به خواب عمیق فرو بری."

خوردن آخر شب ممکن است به دلیل کار، مدرسه یا زندگی به طور کلی اجتناب ناپذیر باشد. اما اگر و وقتی متوجه شدید که نزدیک به زمان خواب یک وعده غذایی یا میان وعده می خورید، سعی کنید انتخاب های سالم تری داشته باشید.

قبل از خواب چه بخوریم

جیانونه می‌گوید: "غذاهایی را انتخاب کنید که دارای تعادل پروتئین، کربوهیدرات و فیبر هستند. میان وعده‌های متعادل به تثبیت سطح قند خون شما کمک می‌کند ، که برای یک خواب آرام ضروری است."

او و دکتر لوین موارد زیر را پیشنهاد می کنند:

  • کراکر سبوس دار با پنیر کم چرب
  • غلات پرفیبر با شیر
  • ماست یونانی با مقداری گرانولا
  • بادام ها
  • کیوی

سایر غذاهایی که ممکن است به خواب کمک کنند عبارتند از:

  • گردو
  • آب آلبالو تارت
  • کره بادام زمینی
  • بلغور جو دوسر
  • ماهی سالمون
  • بوقلمون
  • توفو یا ادامام

دکتر لوین می افزاید: "هر انتخاب غذایی به کیفیت کلی خواب شما کمک می کند و به همین دلیل است که کیفیت و کمیت غذایی که می خورید بسیار مهم است." بسیاری از غذاهای سالم ممکن است برای کمک به به خواب رفتن و همچنین ماندن در خواب مفید باشند.

منبع: https://www.livestrong.com/article/556026-the-disadvantages-of-sleeping-immediately-after-a-meal/خواب بعد از غذا

برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید.
ارسال نظر

آخرین اخبار
خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان