تاثیر رژیم غذایی بر شخصیت

خط سلامت: رژیم غذایی چگونه بر سلامت روان تاثیر می گذارد؟ در واقع، یک رژیم غذایی نامناسب می تواند باعث تشدید و حتی منجر به استرس و افسردگی شود .

تاثیر رژیم غذایی بر شخصیت

یکی از بزرگترین آسیب های بهداشتی، اتکای جامعه به غذاهای فرآوری شده است. این غذاها سرشار از آرد و شکر هستند و مغز را آموزش می‌دهند که کمتر غذاهای غنی از مواد مغذی مانند میوه‌ها و سبزیجات بخواهد.

به گزارش خط سلامت رژیم غذایی منظم به تنظیم قند خون کمک می کند. این ممکن است بر برخی از هورمون‌هایی که خلق و خوی ما و توانایی تمرکز را کنترل می‌کنند، تأثیر بگذارد. به همین دلیل، خلق و خو و رفتار بد اغلب در کودکانی مشاهده می شود که برای مدت طولانی بدون غذا بوده اند (مثلاً کودکانی که صبحانه نخورده اند).

آیا رژیم غذایی بر شخصیت تأثیر می گذارد؟

مواد مغذی که ما در رژیم غذایی خود مصرف می کنیم به عنوان بلوک های ساختمانی اساسی انتقال دهنده های عصبی ضروری هستند که به عملکرد مغز کمک می کنند و تا حدی بر شخصیت ما تأثیر می گذارند و شکل می دهند .

تاثیر فست فود بر سلامت روان 

ارتباط روده و مغز نقش مهمی در سلامت روان ایفا می کند. رژیم های غذایی فست فود، که فیبر و مواد مغذی ضروری کمی دارند، می توانند تعادل باکتری های روده را مختل کنند و بر تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، که یک بازیگر کلیدی در تنظیم خلق و خو است، تأثیر بگذارند .

 یکی از مواردی که به خوبی می تواند کیفیت سلامت روان و جسم فرد را مشخص کند، رژیم غذایی است. 

تاثیر رژیم غذایی بر سلامت روان

تحقیقات نشان داده است رژیم غذایی نقش مهمی در افزایش یا کاهش علایم اختلالات روانی ایفا می کند. مشخص شده است علایم افسردگی  به دنبال مصرف مواد غذای بیش از فرآوری شده و غذاهایی که سطح التهاب را در بدن افزایش می دهند، تشدید می شود. یکی از روش هایی که معمولا به عنوان درمان مکمل اختلالات روانی از آن استفاده می شود، اصلاح رژیم غذایی افراد است.

رژیم غذایی چگونه افسردگی را تشدید می کند؟

تحقیقات نشان داده است افرادی که افسرده هستند، سطح التهاب در بدن شان زیاد است. بنابراین برای افراد مبتلا به افسردگی، رژیم‌غذایی که سطح التهاب را در بدن کاهش می‌دهد پیشنهاد می شود.

اگرچه التهاب یک واکنش طبیعی و محافظتی است، اما التهاب طولانی مدت باعث آسیب های بافتی می شود. نوعی التهاب که به طور خاص بر مغز تأثیر می گذارد، التهاب عصبی نامیده می شود.

التهاب عصبی به مرور زمان با خطر زوال عقل و آسیب شناسی قلبی عروقی از جمله سکته همراه است. رژیم غذایی مدیترانه ای ورژیم های مرتبط با گیاهخواری سطح التهاب را کاهش می دهند.

سایر مواد غذایی که دارای خواص ضد التهابی هستند شامل: غلات کامل، سبزیجات، ماهی، آجیل، میوه ها، حبوبات، روغن ها، دانه ها و سویا.

 رژیم غذایی چگونه منجر به افزایش استرس می شود؟

پزوهش ها نشان داده است رژیم غذایی ناسالم منجر به تشدید استرس و اضطراب می شود.

اگر استرس دارید، لازم است بدانید خوردن غذاهای بسیار فرآوری شده یا شیرین، به کاهش استرس در لحظه کمک کند؛ اما فقط تسکین موقتی را فراهم می کند. استرس نه تنها باعث می شود فرد تمایل بیشتری به خوردن غذاهای فرآوری شده داشته باشد، بلکه تمایل کمتر به خوردن میوه ها و سبزیجات را سبب می شود.

به این ترتیب یک چرخه معیوب رژیم غذایی راه اندازی می شود که احساس افسردگی و اضطراب را تشدید می کند.  برای ورود به صفحه اینستاگرام کلیک کنید. 

تمام مطالب سایت اختصاصی و توسط تحریریه خط سلامت تولید شده است، استفاده با ذکر منبع و لینک دهی بلامانع است.

ارسال نظر

خط سلامت
فیلم ها
  • خط سلامت: عشق و حسادت با هم مرتبط هستند زیرا یک هورمون مشترک در این دو احساس نقش دارد. عشق احساسی است که به هورمون…

گزارش ویژه
پادکست
  • 00:00
    00:00
اتاق درمان